.EL CONTE
El
conte sempre segueix la mateixa estructura narrativa: comença amb una introducció, el
desenvolupament o nus, i el desenllaç. Tanmateix, el conte té
algunes particularitats especials.
Per
un costat, en un conte les idees estan condensades en molt poques paraules, d’aquí
que és essencial posar-hi molta atenció per tal de no perdre el fil, o en cas
de perdre’s quelcom dels fets narrats, tornar a rellegir el conte amb una atenció
adequada. El conte té com a un dels objectius sintetitzar els fets que glossa.
Així doncs, hi trobarem intensitat i brevetat narrativa, dos elements que
caracteritzen aquest tipus de relat. Cal tenir en compte a més que en un conte
acostuma a haver-hi un personatge únic que el protagonitza, un únic
esdeveniment, una única emoció o diverses emocions provocades per una situació
que la fa única.
.EL PUNT DE VISTA
És
una barreja formada per la veu narrativa i la perspectiva del narrador. Si ens
fixem en aquesta veu narrativa, el/la narrador/a té a l’abast diferents
possibilitats dins de la història que explana:
.El narrador protagonista:
Empra
la 1a persona del singular i explica la seva pròpia història.
.El narrador testimoni:
També
empra la 1a persona del singular per a explanar una història que han
protagonitzat els altres.
.El narrador omniscient:
S’expressa
en 3a persona i narra la història relatant les accions des de fora, triant i
escollint la informació que considera més útil. mira i explica què
hi succeeix.
.El narrador observador:
Utilitza la 3a persona i explana els fets com si actués de mirall a l’acció, mira i explica què hi succeeix.
.EL DIÀLEG
A més de la persona gramatical que s’usa per a relatar la història, el narrador pot adoptar una perspectiva literària a partir de la qual desitja mostrar al conte. Així doncs, quan el narrador narra el conte, exposa les accions que s’hi esdevindran des d’una òptica personal. És el que coneixem amb el nom d’estil indirecte, o el que és el mateix, forma narrada. Per un altre costat, quan el narrador mostra el conte, presenta el relat tal i com succeeix o ho va advenir-se en un temps passat, d’aquesta manera, el/la lector/a coneix la història mitjançant el que diuen els personatges, és el que coneixem amb el nom d’estil directe, és a dir, forma dialogada.
N.B. Per què és important
llegir contes?
Perquè
són una lectura ràpida i de sentit complet. Una manera senzilla d’adquirir
corpus lèxic i d’extraure alguna moralitat per al nostre dia a dia.
(Material
adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide,
Barcelona, 2007)
(Imatge
extreta de: Creixement evolutiu)
EXERCICIS:
1.
Respon les preguntes següents:
.Quines
són les parts d’un conte?
.Quina
és la finalitat d’un conte?
.Com
s’anomena el narrador que intervé en la història?
.En
què consisteix l’estil indirecte?
2.
Cerca un petit conte i busca el següent:
.Assenyala
l’estructura del conte: on estan: la introducció, el nus i el desenllaç?
.Tipus
de narrador.
.Estil
que hi apareix.
.Personatge
protagonista.
.Personatge
antagonista.
3.
Localitza un fragment d’un conte en el qual hi aparegui un narrador omniscient
i justifica el perquè.
4.
Aporta un fragment d’un conte d’estil directe i transforma’l en estil
indirecte.
5.
Ara que en saps una mica més sobre els contes, prova d’escriure’n un i enganxa’l
aquí.
6.
Fòrum: llegeixes habitualment contes o bé els trobes una lectura d’infants? Per
què? Penses que s’aprenen coses llegint contes? Com ara?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada