Quan estem als darrers vestigis de la
primavera, tothom té en ment la nit més curta de l’any, la nit de Sant Joan,
dia en el qual se celebra l’entrada de l’estiu. Aquesta tradició ve de
temps molt antics, i fou transmesa de generació en generació al llarg de molts
segles. Així doncs, els primers pobladors de les nostres comarques ja tenien
per costum festejar la nit més curta de l’any, el solstici d’estiu. Si
realitzem un breu recorregut per la història:
Els pobladors primitius dels països mediterranis i europeus ja honoraven
les forces de la natura, principalment el sol i el foc, a través de cultes i
similars, perquè pensaven que el foc era un element protector, purificador,
fertilitzador i que allunyava els mals esperits de tots els qui en
participaven.
Els romans en arribar a la Península Ibèrica ja trobaren celebracions a
l’entorn de l’arribada de l’estiu. El 680 el Concili de Constantinoble va
decretar la prohibició de festes i supersticions paganes i com no, les lligades
a l’estiu. Sortosament, els pobles no van seguir aquestes instruccions i van
continuar encenent fogueres, fins a arribar a donar-hi un caire religiós. El
717 amb els sarraïns es continuen permetent la celebració de les festes
populars i on ells mateixos en són partícips. D’aquí prové una cançó que es
cantà fins ben entrat el segle XX:
“Lo dia de Sant Joan es dia d’alegria, fan festa els cristians i els moros
de moreria”.
Durant l’edat mitjana, els gremis són els encarregats
de mantenir la perdurabilitat dels Focs de Sant Joan. L’ocupació de les tropes
francocastellanes de Felip V, el 1707 al País Valencià, el 1714 al Principat de
Catalunya i el 1715 a les Illes Balears, aboleixen les institucions
d’autogovern, la prohibició de l’ús públic de la llengua i s’inicia la
marginació cap als nostres costums i tradicions. Serà gràcies a les persones
del camp que se salven. L’any 1760 vuit persones representatives de les
principals ciutats dels antics regnes de Catalunya, Aragó, Mallorca i València
presenten al rei Carles III un document anomenat “Memorial de greuges”, on s’hi
exposa que molts funcionaris vulneraven els costums i les ordenances en introduir
tradicions foranes. El 1761 al Principat de Catalunya el capità general marquès
de la Mina torna a autoritzar realitzar festes populars i de nou es poden
celebrar les falles i els Focs de Sant Joan.
A principis del segle XIX, la Renaixença s’encarrega de vetllar per tot el
vinculat a la cultura catalana, en un ressorgiment, a través del retrobament
entre el camp, els pobles i les ciutats en un recerca de les nostres arrels.
L’any 1885 Jacint Verdaguer canta als fallaires i als focs en el seu poema èpic
“Canigó”, fet que també portaran a terme d’altres poetes com Joan Maragall,
Eduard Girbal i Jaume, Miquel Duran i Tortajada, o Tomàs Garcés.
L’any 1933 amb l’Estatut d’Autonomia, els excursionistes, estudiants i
d’altres ciutadans s’encarreguen de donar sentit als Focs de Sant Joan. Encenen
fogueres a totes les viles i muntanyes del territori català com a símbol
d’inici del retrobament d’una comunitat. Finalitzada la Guerra Civil espanyola,
el 1939 torna a retrogradar-se tot allò amb el qual s’identifica el poble. Tan
sols es permeten tradicions i costums que no siguin polèmiques. Per això s’hi
comencen a cremar andròmines velles i a realitzar celebracions en la intimitat,
sense contingut cívic i cultural.
És aquí on arrela una tradició catalana
que arrenca definitivament tal i com la coneixem als nostres dies a mitjan del
segle passat. Fou l’any 1955 quan en Francesc Pujade, un habitant d’Arles de
Tec, al Vallespir inspirat pel poema èpic de Jacint Verdaguer “Canigó” (1886),
va tenir la pensada, juntament amb Esteve Albert i Josep Deloncle, d’anar a
encendre els focs de la Nit de Sant Joan al cim de la muntanya que li dona el
nom. Llavors, el 1963, Francesc Pujade (1903-1975) i Joan Esglésies (1926-2021),
impulsors de les fogueres de Sant Joan a la Catalunya Nord, enceten el costum
de baixar el foc del cim del Canigó i expandir-lo per encendre les fogueres de
la Catalunya Nord: Rosselló, la Vall de la Tet
i el Vallespir. A poc a poc la gent van anar engrescant a la gent. D’aquesta
manera, neix el que avui anomenem “Flama del Canigó”.
El 2 d’abril del 1966 va decidir-se encendre una gran foguera al coll
d’Ares denominada Foc de Germanor del Coll d’Ares. La iniciativa va tenir èxit.
Aquest foc va er encès per la Flama del Canigó.
Tot i el període de la repressió
franquista, aquesta habitud va eixamplar-se per tot el Principat de Catalunya,
de vegades, de manera clandestina, esdevenint un símbol de la cultura catalana.
D’aquesta manera, va traspassar la frontera entre els estats francès i espanyol, fins a arribar a
Vic el 1967 i a Barcelona. El 1972 arribà a Reus, el 1973 al País
Valencià, i després s’expandeix per les Illes i l’Alguer. Són diverses entitats de cada comarca
les responsabilitzades d’anar a cercar la flama i posteriorment, repartir-la
pel seu territori. Així doncs, cada vint-i-dos de juny, un grup
d’excursionistes del Cercle de Joves de Perpinyà és l’encarregat d’anar a
cercar el foc des de l’any 1965. És un foc que es manté encès a la cuina del
Museu de la Casa Pairal del Castellet de Perpinyà, una antiga presó, símbol de la repressió de l’estat francès, que
havia estat reconvertit en un museu. Posteriorment, es desplacen fins al cim del Canigó, de 2784 metres
d’altitud, i allí encenen una nova foguera en finalitzar la lectura d’una
manifest. La matinada del vint-i-tres de juny comencen el descens amb el foc de
la Flama nou.
El cap de setmana abans de Sant Joan, ja hi ha una gran multitud de
persones vingudes d’arreu dels Països Catalans aplegades als peus del Canigó,
al refugi de Cortalets, a la Vall del Cadí. Cal un permís per pujar en cotxe
fins al refugi, per qüestions ambientals.
Hi arriben en dissabte a la nit i reposen al refugi o bé, acampen en tendes
de campanya per l’entorn. Serà l’endemà, el dia més emotiu, en el qual pujaran
al cim del Canigó, i on hi dipositaran petits feixos de llenya que cada grup de
persones portarà fins al seu poble o ciutat. Bocins de branques o teies
lligades amb una cinta que porten el nom d’on són originàries, de l’associació
i població que les han portat i d’altres porten fins i tot, dibuixos amb
desitjos que es cremaran a cada foguera. Els feixos es dipositen apilats al
voltant de la creu de ferro que hi ha al cim de la muntanya esperant la nit en
què s’encendrà la foguera. D’altres
persones es troben al cim per agafar la flama i d’aquesta manera transportar-la
cap a d’altres punts dels Països Catalans a mode de relleus: alguns a peu,
d’altres corrent, en bicicleta, cotxe, o en algunes zones de l’Ebre, fins i
tot, en llaüt, per tal que arribi just al moment adequat per encendre les
fogueres durant la vesprada de Sant Joan. Els qui viatgen amb la flama són
anomenats els equips de foc. La Flama del Canigó
també s’atura al Parlament de Catalunya, lloc on es realitza un acte
institucional. El
mateix succeeix amb els ajuntaments, consells comarcals i d’altres entitats
culturals, socials i esportives d’arreu dels Països Catalans. Val a dir que cada població organitza la rebuda de la flama a la seva manera. La
flama arriba amb torxes o quinqués a cada població i es diposita en gresols
abans d’encendre les respectives fogueres. Una personalitat o associació sobresortint
elabora el manifest, anomenat missatge, que serà llegit en les diferents
poblacions. Tanmateix, és gràcies a l’ímpetu dels voluntaris que
el foc provinent de la muntanya donarà llum a
les diferents revetlles populars fins a arribar a encendre prop de tres mil
fogueres. Cada any es renova l’encesa de la flama, que està
emparentada amb d’altres festes del solstici d’estiu pirinenc, com ara les
falles d’Isil, Alins, Durro, Vilaller, Barruera, Pont de Suert, Andorra o la
crema d’Eth Haro de la Val d’Aran, atès que, el foc descendeix de la muntanya. La
flama és un element simbòlic amb un vincle estret a la persistència i la
vitalitat de la cultura catalana. És a través de diferents rutes i centres de
repartiment organitzats que fan possible que la Flama del Canigó arribi fins a
la nostra vila o ciutat. Tothom pot ésser el portador de la flama, tan sols cal
estar en contacte amb les entitats culturals del teu poble, i és un fet que
t’omple d’orgull i de satisfacció.
Josep Maria Corretger Olivart
Webgrafia:
-Vilaweb
-Vikipèdia
-Òmnium Cultural
(Crèdits fotogràfics: Ajuntament de Barcelona, Punt/Avui)
EXERCICIS:
1. Quin és l’origen de la Flama del
Canigó? Per què se l’anomena així?
2. Arran de què es va crear?
3. Qui foren els impulsors de la flama?
4. Durant el franquisme com es va
aconseguir mantenir aquesta tradició?
5. Quin és el simbolisme que envolta la
flama?
6. Fòrum: has portat la Flama del Canigó
al teu poble o ciutat, o bé, l’has anat a cercar al Canigó? Explica la teva
experiència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada