.LA COMPARACIÓ
És
un recurs que té una llengua basat en establir una relació per analogia o
semblança entre dos objectes, persones, estats i similars.
Presenta una estructura força regular:
.El terme real:
la basa d’allò que volem comparar. Pot ser un nom, un adjectiu, un verb, un
adverbi.
.El nexe: el mot que
enllaça els dos termes. Són partícules: com, més / menys… que, tant… com, … com
/ més… que.
.El terme figurat:
allò amb el que comparem el terme real.
Podem
diferenciar dos
tipus de comparacions:
1. Lliure:
originada per la persona que parla o escriu per donar més expressivitat al
text.
Ex:
-Era
ràpid com l’Alonso.
2.
Lexicalitzada: un tipus de frase feta que forma
part de la llengua comuna i que té un significat únic per a tots els usuaris.
Ex:
-Blanca
com la llet.
Per
un altre costat, quan desapareix el nexe d’unió, o bé, el terme real, parlem
d’una metàfora.
Ex:
-Aquell
noi (1) que va venir per la tarda era un sant Pau (2).
(1) terme real
(2) terme figurat (metàfora)
.LA LOCUCIÓ
És
un grup de paraules que té una forma prefixada i amb el mateix significat que una
paraula sola. Podem trobar diferents locucions segons la categoria
gramatical del mot al qual equivalen. Les més habituals són:
.nominal
à
esperit de vi = alcohol
.verbal
à
tenir por = témer
.adjectival
à
de pa sucat amb oli = poc important, intranscendent
.adverbial
à
a poc a poc = lentament
.LA FRASE
FETA
És
una oració que es caracteritza perquè té un sentit global que pot deduir-se a partir del
significat de les parts que el formen. Acostuma a portar un verb d’ús habitual
dins de la llengua, com per exemple: fer, estar, tenir, haver, anar,
entre d’altres.
.fer
à
fer Pasqua abans de Rams (fer alguna cosa abans del que toca).
.estar
à
estar amb l’aigua fins al coll (estar ple de deutes).
.tenir
à
tenir un os a l’esquena (ser un gandul).
.haver
à
haver-n’hi per a sucar-hi pa (ser sorprenent, divertit).
.anar
à
anar amb una sabata i una espardenya (anar de qualsevol manera).
.EL REFRANY
És una
oració, com ho és una frase feta, que sempre es
diu de la mateixa manera, i que pretén
alliçonar sobre algun aspecte de la vida. S’empra com a
sentencia moralitzadora basada en l’observació de la realitat.
Pot
tractar de diferents temàtiques: el pas del temps, la salut, el comportament
humà davant de diferents situacions de la vida… Utilitza sovint la rima, assonant
o bé, consonant, per tal de facilitar la seva memorització.
Les
locucions, les frases fetes i els refranys són un tresor de la llengua, atès
que, ens donen informació sobre el tarannà dels parlants i ens permeten
conèixer la valoració que fan de la vida inmediata. D’aquí, que moltes vegades
fan referència a diverses activitats i actituds sobre els aspectes de la vida
quotidiana.
N.B.
Quina frase feta s’amaga darrere de la imatge??
(Material adaptat de: DIVERSOS, Llengua
catalana i literatura. 3r ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2007)
[Alguna activitat de sota ha estat inspirada en el
material de Teide]
(Imatge extreta de: Pinterest)
EXERCICIS:
1. Subratlla els tres
elements propis de la comparació: el terme real, el nexe i el terme figurat, i
esmenta quin és cadascun.
-La
casa era espaiosa com el mar.
-Era
suau com un coixí.
-És
més traïdor que Judes.
-Es
bellugava com una baldufa.
2. Assenyala les
locucions i substitueix-les per una paraula o un sintagma que tingui el mateix
sentit.
-He
vist situacions de tots colors.
-Ho
va fer en un tres i no res.
-Sempre
remena les cireres.
-Va
estar mitja tarda fent-la petar.
3. Indica si els refranys
que t’aportem a continuació es refereixen al temps, als diners o a l’amistat.
-Qui
diu les veritats perd les amistats.
-El
que es casa per diner de la dona és jornaler.
-Quan
l’octubre és finit, mor la mosca i el mosquit.
-Per Tots Sants, capes i mocadors grans.
4. Explica el significat
dels refranys de l’activitat 3. Si cal ajuda’t d’Internet.
5. Simplifica les
comparacions subratllades amb un sol mot.
-Tenia
les mans com el marbre.
-En
Manel ha tornat com un fideu.
-La
nota li ha anat com l’anell al dit.
-En
perdre el partit va plorar com una Magdalena.
-En
veure la Nàdia es va posar com un perdigot.
6. Completa les següents
oracions amb un adjectiu, un nom o un verb.
-Aquell
cotxe era més ________ que l’anar a peu.
-Mentre
esperava la nota ________ com una fulla d’arbre.
-Em
vaig __________ com una ostra.
-La
seva amiga el fa ________ com una baldufa.
7. L’expressió cop de té infinitat de possibilitats.
Empra el diccionari i aporta’n quatre amb el seu significat.
8. Cerca i escriu tres
locucions amb el seu significat en les quals hi aparegui una part del cos.
9. Explica el significat
de les frases fetes següents:
-Sempre
et veuràs emmascarat per una paella bruta.
-Segar
l’herba sota els peus.
-Tenir
cara d’ovella i urpes de llop.
-Qui
oli remena, els dits se n’unta.
-A
pagès endarrerit, cap anyada no li és bona.
10. Resumeix en una línia
per a cada definició què és: una comparació, una locució, una frase feta, un
refrany, amb un exemple de cadascuna.
11. Investiga i escriu
quatre frases fetes típiques del teu poble o zona. Llavors, explica el seu
significat.
12. Autoavalua’t: comenta
les dificultats que t’han sorgit durant el treball de la present fitxa i de com
les has resoltes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada