A
l’hora de realitzar una presentació oral cal tenir present les següents parts
que s’han de seguir i que formen part del discurs oral.
Estructura
arquetípica:
1.
Introducció
-Saludar
i presentar-se.
-Presentar
el tema i mostrar-ne l’interès.
Amb
energia. Motivació. Activació.
Explicar
per què has escollit aquell i no un altre.
-Captatio
benevolentia (Que el públic et vulgui bé):
Donar
proximitat, donar importància al públic. Interessar-se per la gent que
t’escoltarà.
2.
Desenvolupament
-1r
argument + exemples.
-2n
argument + exemples.
-3r
argument + exemples.
3.
Conclusió
-Resum
del que s’ha dit: reprendre quelcom de l’inici. L'acabament circular agrada.
-Joc
retòric de l’impacte: una figura retòrica introduïda aquí ajudarà a recordar
quelcom fonamental del text.
-Acomiadar-se
i agrair al públic per haver escoltat.
! Aspectes a tenir en compte:
-En
tota presentació oral que facis, hauria de veure’s aquesta estructura.
-Segons
els experts, la impressió es forma als primers set segons de parlar.
-El
55% de la comunicació és gestual, i el 7% de contingut.
-Varia
l’entonació de la veu: empra un to agut (parlar ràpid) per a comunicar la
informació insignificant; usa un to greu (parlar lent) per a comunicar allò
essencial.
! Pots ampliar i reforçar continguts en el present enllaç:
http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_09/sot_1_04.html
(Imatge
extreta de: Gestión)
EXERCICIS:
1. Realitza
un esquema de les parts bàsiques que han d’aparèixer en una exposició o discurs
oral.
2. Què
és la comunicació no verbal? Esmenta els diferents elements que entren en joc
en la comunicació no verbal.
3. Quines
estratègies empraràs per a no avorrir els oients durant la presentació oral?
4. Comuniquem
més coses amb la paraula o bé amb el gest? Per què? Raona la teva resposta.
5. Escull
un tema que t’agradi i prepara una exposició oral de quatre minuts seguint els
punts del discurs arquetípic. Enregistra-la en format vídeo.
6. Posteriorment,
d’haver realitzat l’exposició oral de quatre minuts, fes pràctica reflexiva
sobre què has fet millor, què has de millorar i per què.
7. Autoavalua’t:
reflexiona sobre com t’han sortit les activitats de la present fitxa. Quines
dificultats t’han sorgit i per què? Com les has resoltes? Justifica les teves
respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada