dijous, 6 de setembre del 2018

Els verbs irregulars. Adreçat a l'ESO


Els verbs irregulars són els que no segueixen la conjugació dels verbs models de la primera, segona i tercera conjugacions. Per tant, les seves formes s’aparten dels models que indiquen regularitat. Aquests tipus d’irregularitats es presenten en l’arrel verbal o en la terminació de la forma conjugada.
Els únics verbs irregulars que podem trobar a la primera conjugació són anar i estar; en canvi, la majoria de verbs de la segona conjugació són irregulars. La tercera conjugació també presenta diversos verbs irregulars.

.Les irregularitats verbals
La primera persona del singular del present d’indicatiu de molts verbs és irregular i pot presentar diverses formes:
.Anar: jo vaig
.Fer: jo faig
.Saber: jo sé
.Voler: jo vull
.Veure: jo veig
Podem trobar un grup de verbs que s’anomenen velars, que tenen la primera persona del singular del present d’indicatiu acabada en –C:
.Aparèixer: jo aparec
.Beure: jo bec
.Caure: jo caic
.Conèixer: jo conec
.Dir: jo dic
.Dur: jo duc
.Escriure: jo escric
.Estar: jo estic
.Poder: jo puc
.Prendre: jo prenc
.Seure: jo sec
.Tenir: jo tinc
.Venir: jo vinc
.Viure: jo visc

!Recorda que:
La primera persona del singular del present d’indicatiu dels verbs donar i caber és regular: jo dono, jo cabo.
.Els verbs velars són els que porten una –C al final de la primera persona del singular del present d’indicatiu i –gu- o –qu- en totes les persones del present i de l’imperfet de subjuntiu, i en el passat simple d’indicatiu, en algunes formes d’imperatiu i en algun participi.

VENIR
1a pers. Sing.
Present d’indicatiu
Present de subjuntiu
Imperfet de subjuntiu
Passat simple d’indicatiu
Imperatiu
Participi
Vinc
Vingui
Vingués
Vinguí

Vingut

Vinguis
Vinguessis
Vingueres
Vine


Vingui
Vingués
Vinguí
Vingui


Vinguem
Vinguéssim
Vinguérem
Vinguem


Vingueu
Vinguéssiu
Vinguéreu
Veniu


Vinguin
Vinguessin
Vingueren
Vinguin


.Al present de subjuntiu i a l’imperatiu dels verbs caber i saber trobem irregularitats:
Present de subjuntiu:
Càpiga, càpigues, càpiga, capiguem, capigueu, càpiguen.
Sàpiga, sàpigues, sàpiga, sapiguem, sapigueu, sàpiguen.

Imperatiu:
------, cap, càpiga, capiguem, cabeu, càpiguen.
------, sàpigues, sàpiga, sapiguem, sapigueu, sàpiguen.

Per un altre costat, trobem que l’imperfet de subjuntiu és regular:
cabés, cabessis, cabés… / sabés, sabessis, sabés, sabessis, sabés…
També ho són les formes no personals del verb:
Infinitiu: caber, saber
Gerundi: cabent, sabent
Participi: cabut, sabut

.El present de subjuntiu del verb fer és:
faci, facis, faci, fem, feu, facin.

!!Per tant, les formes col·loquials: fagi, fagis… no són correctes.

.El verb ésser o ser és irregular en diversos temps. Observa el quadre:
Present d’indicatiu
Imperfet d’indicatiu
Present de subjuntiu
Imperfet de subjuntiu
Imperatiu
Soc
(no s’accentua)
era
sigui
fos
______
ets
eres
siguis
fossis
siguis
és
era
sigui
fos
sigui
som
érem
siguem
fóssim
siguem
sou
éreu
sigueu
fóssiu
sigueu
són
eren
siguin
fossin
siguin

El participi del verb ésser és estat, ara bé, en un registre col·loquial pot dir-se: sigut o set.

.El participi és una forma no personal que forma part dels temps compostos i, en diversos casos hi ha irregularitats.
PARTICIPIS ACABATS EN:
-GUT
-ÈS
-ERT
-ÓS
-ÒS
aparegut
admès
cobert
confós
exclòs
begut
comès
complert
difós
inclòs
calgut
encès
obert

reclós
corregut
estès
omplert


hagut
entès
sofert


pogut
imprès



vingut
promès





Els participis dels verbs prendre, fondre i cloure són: pres, fos i clos. Tanmateix, aquestes terminacions no s’accentuen perquè són monosíl·labs i no formen part de l’accent diacrític. Veiem exemples:
Participi:
viure → viscut
coure → cogut
treure → tret
veure → vist
vendre → venut
moldre → mòlt
néixer → nascut
créixer → crescut
estrènyer → estret
respondre → respost

!! Els verbs de la tercera conjugació que acaben en vocal + ir porten una dièresi a la terminació del participi:
Ex:
agraït, reduït, conduït…


(Adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2010)
(Imatge extreta de: The New Social Yorker)

!!EXERCICIS:
1. Explica què és un verb irregular i com es reconeix.
2. Per què és important saber si un verb presenta irregularitats o no?
3. Escriu la primera persona del singular del present d’indicatiu dels verbs:
saber, fer, prendre, viure, beure, caber, reconèixer.
4. Redacta el present de subjuntiu dels verbs dir, seure.
5. Redacta l’imperfet de subjuntiu dels verbs dir, seure.
6. Escriu el participi dels vebs:
desaparèixer, viure, tenir, voler, creure, beure, recaure.
7. Completa les oracions amb la forma adequada dels verbs:
-Quan el teu germà i tu ________________ (prendre) les postres us agradaran.
-Quan _______________ (venir) els mossos d’esquadra revisaran la casa.
-Ella sempre ha ____________ (poder) estudiar per als exàmens.
-Vosaltres, no us _____________ (moure) d’aquí fins que s’acabi la tempesta.
-Si en Manel no _____________ (estar) malalt, hauria anat a comprar.
7. Raona si les formes fagi, fagis són correctes o no i per què?
8. Pensa i escriu el participi de: estendre, coure, moldre, créixer, respondre, difondre, excloure, recloure, prometre, entendre, treuare, créixer, caldre, confondre, estrènyer.
9. Comenta cinc aspectes fonamentals sobre els verbs irregulars i que has de recordar.
10. En una conversa col·loquial són correctes les formes sigut o set? Per què?
11. Crea una gamificació per tal de treballar els verbs irregulars.
12. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’han sortit els exercicis d’aquesta fitxa. Què t’ha costat més i què menys?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;