FUNCIÓ
|
MARCADORS
PER ESTRUCTURAR EL TEXT
|
||
Introduir
el tema del text
|
L’objectiu principal, aquest
escrit tracta de, ens proposem d’exposar, ens adrecem a vostè per, ...
|
||
Introduir
un tema nou dins del text
|
Respecte a/de, un altre punt de
vista és, quant a, amb referència a, el punt següent tracta de, el tema
següent és, el següent punt a considerar és, en el marc de, en l’àmbit de,
pel que fa a, sobre [el tema de], un altre punt important és, ...
|
||
Enumerar
|
Primer...segon, en primer lloc…
en segon lloc…, primerament, finalment, al principi, al final, per
començar… per acabar,...
|
||
Per
oposar o distingir
|
D’una banda… de l’altra…, al
contrari, en canvi, altrament, contràriament, d’altra banda, per contra, per
una part… per l’altra, ...
|
||
Continuar
sobre el mateix punt
|
A més a més, així mateix, així
doncs, a banda d’això, a continuació, a més, així com, altrament, com
també, de manera paral·lela, encara, encara més, tanmateix, tot seguit, ...
|
||
Intensificar,
posar èmfasi o explicar
|
És a dir, en efecte, en altres
paraules/termes, cal destacar també, cal fer una especial referència, cal
insistir, cal recordar, convé destacar, convé recalcar, convé subratllar, de
la mateixa manera, dit d’una alta manera, el més important, el punt més
destacable, és important recordar, és per això que, la idea central és, s’ha
de tenir en compte que, tal com s’ha dit, ...
|
||
Posar
exemples, donar detalls
|
Per exemple, a tall d’exemple,
així, com, com a exemple, com a mostra, en particular, com [és] ara,
concretament, d’aquesta manera, en aquest sentit, en concret, en el cas
que/de, es pot exemplificar amb, n’és un bon exemple, n’és un exemple clar,
particularment, per il·lustrar, per posar un exemple, un bon exemple d’això
és, un cas pràctic, una anècdota relacionada, bona mostra és, ...
|
||
Resumir
o acabar
|
En conjunt, resumint, a
manera/tall de resum, en poques paraules, amb tot plegat, breument, d’una
forma breu, en general, en poques paraules, en/ com a resum, en síntesi, per
concretar, recapitulant, recollint [tot] el que s’ha dit, així doncs, en
darrer terme, en definitiva, en suma, en conclusió, finalment, per acabar,
per concloure, ...
|
||
Indicar
temps
(narració)
|
Abans, després, simultàniament,
fins ara, a continuació, actualment, al mateix temps, aleshores,
alhora, de sobte, anteriorment, ara fa poc, ara mateix, d’ara [en] endavant,
després, durant, en el mateix moment, enguany/aquest any, poc abans, més
endavant, més tard, tot seguit, ...
|
||
Indicar
espai
(descripció)
|
A dalt/ a baix, a l’interior/ a
l’exterior, a dins/ a fora, a la dreta/ a l’esquerra, a prop/ lluny, a sobre/
a sota, al centre/ al mig/ als costats/ als extrems, al davant/ al dors, davant/ darrere, de cara/ d’esquena, més
amunt/ més avall, a l’anvers/ al revers, ...
|
||
Afirmar
|
Certament, és clar, per
suposat, evidentment, exactament, sens dubte, no cal dir...
|
||
Negar
|
No, tampoc, de cap manera, en
cap cas, mai, ...
|
||
Corregir
|
Fins a cert punt, en tot cas, millor dit...
|
||
FUNCIÓ
|
MARCADORS
PER ESTRUCTURAR LES IDEES
|
||
Causa
|
Perquè, ja que, com que, la causa és, a causa de,
com, … (+verb en indicatiu)
|
||
Conseqüència
|
En conseqüència, conseqüentment, per tant, de manera
que, així doncs, doncs, per això, és per això que, per aquest fet, …
|
||
Condició
|
Si, en cas que, a condició de (+ SN), amb la
condició que (+ verb en subjuntiu), posat que, sempre que, llevat que, fora
que, excepte si, …
|
||
Finalitat
|
Perquè, amb l’objectiu de, a fi que (+subjuntiu) /de
(+ infinitiu), per tal que (+ subjuntiu), amb el propòsit de, amb la
finalitat/intenció de, amb l’objectiu de… (+ verb en infinitiu)
|
||
Oposició
(adversatives)[1]
|
Però, no obstant, no… sinó, ara bé, tanmateix, així
i tot, en canvi, per contra, al contrari, amb tot, malgrat això, …
|
||
Objecció[2]
(concessives)
|
Malgrat que, tot i que, encara que, per més que, per bé que, ...
|
||
Alternatives al verb
“dir”:
|
afirmar, destacar, insistir en (que), mostrar, sostenir (que), indicar, enumerar, informar, qüestionar, apuntar, declarar, accentuar, reiterar, nomenar, discutir, recalcar, elaborar, revelar, preguntar, advertir, explicar, evidenciar, exposar, determinar, desenvolupar, establir, asseverar, esmentar, sostenir, subratllar,… |
ATENCIÓ!
Causals:
-En la
locució “com que” és incorrecte ometre la conjunció “que”. Ex. : “Com que no
estudia prou, no aprova.”
- La
traducció del mot castellà “pues” amb valor causal és “perquè” (NO “DONCS”!)
-
*“Degut a “ és un calc del castellà; cal substituir-la per “a causa de” , “per culpa de”, …
Consecutius:
-La
conjunció “doncs” té sempre valor consecutiu, mai causal en català. Ex. Els membres de l’Acadèmia no
poden incomplir les normes, doncs ja que han de donar exemple de
disciplina. (Causal).
Condicionals:
-“En cas
que” no porta la preposició “de” (a diferència del castellà). Ex.: “En cas de que et pregunti, no li responguis.”
Adversatives:
- “*Pel
contrari” és un calc del castellà, cal usar “per contra” o “al contrari”.
N.B. "És a dir" s'accentua, però com que és en una majúscula no es visualitza.
[1]
Adversatives: expressen una oposició
a l’acció principal. Ex.: “ Tinc moltes
ganes d’anar a la festa, però els meus pares m’han castigat”.
[2] Concessives: expressen un obstacle a l’acció
o idea principal, però no la impedeix. Ex.: “ Aniré a la festa tot i que els meus
pares m’han castigat”.
Els connectors, com els cordills d'una xarxa, serveixen per enllaçar elements, en aquest cas paraules, ens ajuden a construir i expressar-nos millor i emprar-los denoten un gran domini del llenguatge.
(Esquema realitzat per la professora Mercè Crespi i revisat per la comissió ExE)
(Imatge extreta de: cadedirect.com)
!!EXERCICIS:
1. Redacta sis oracions on aparegui un connector i esmenta de quina tipologia és.
2. Cerca quatre sinònims del següent connector: "perquè", per tal de no repetir-lo en un text
3. De quina tipologia són els següents connectors?
a més a més, respecte a, atès que, bona mostra és, en el mateix moment, sens dubte, millor dit, en canvi.
4. Inventa un exercici amb oracions per treballar els connectors, emperò, no el resolguis, que ja ho farà algú altri.
5. Busca un fragment literari de vuit a quinze línies, enganxa'l aquí i assenyala els connectors que vegis. Esmenta de quina tipologia són. No t'oblidis d'anomenar l'obra d'on has extret el text i el seu autor o autora.
6. Fòrum: com t'han anat els exercicis amb els connectors? Què t'ha resultat més complicat i per què? Quan escrius utilitzes molts o pocs connectors? Penses que és bo carregar un text amb molts connectors? Per què? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada