| 
FUNCIÓ | 
MARCADORS
  PER ESTRUCTURAR EL TEXT | ||
| 
Introduir
  el tema del text | 
L’objectiu principal, aquest
  escrit tracta de, ens proposem d’exposar, ens adrecem a vostè per, ... | ||
| 
Introduir
  un tema nou dins del text | 
Respecte a/de, un altre punt de
  vista és, quant a, amb referència a, el punt següent tracta de, el tema
  següent és, el següent punt a considerar és, en el marc de, en l’àmbit de,
  pel que fa a, sobre [el tema de], un altre punt important és, ... | ||
| 
Enumerar | 
Primer...segon, en primer lloc…
  en segon lloc…, primerament,  finalment, al principi, al final, per
  començar… per acabar,... | ||
| 
Per
  oposar o distingir | 
D’una banda… de l’altra…, al
  contrari, en canvi, altrament, contràriament, d’altra banda, per contra, per
  una part… per l’altra, ... | ||
| 
Continuar
  sobre el mateix punt | 
A més a més, així mateix, així
  doncs, a banda d’això, a continuació, a més,  així com, altrament, com
  també, de manera paral·lela, encara, encara més, tanmateix, tot seguit, ... | ||
| 
Intensificar,
  posar èmfasi o explicar | 
És a dir, en efecte, en altres
  paraules/termes, cal destacar també, cal fer una especial referència, cal
  insistir, cal recordar, convé destacar, convé recalcar, convé subratllar, de
  la mateixa manera, dit d’una alta manera, el més important, el punt més
  destacable, és important recordar, és per això que, la idea central és, s’ha
  de tenir en compte que, tal com s’ha dit, ...  | ||
| 
Posar
  exemples, donar detalls | 
Per exemple, a tall d’exemple,
  així, com, com a exemple, com a mostra, en particular, com [és] ara,
  concretament, d’aquesta manera, en aquest sentit, en concret, en el cas
  que/de, es pot exemplificar amb, n’és un bon exemple, n’és un exemple clar,
  particularment, per il·lustrar, per posar un exemple, un bon exemple d’això
  és, un cas pràctic, una anècdota relacionada, bona mostra és, ... | ||
| 
Resumir
  o acabar | 
En conjunt, resumint, a
  manera/tall de resum, en poques paraules, amb tot plegat, breument, d’una
  forma breu, en general, en poques paraules, en/ com a resum, en síntesi, per
  concretar, recapitulant, recollint [tot] el que s’ha dit, així doncs, en
  darrer terme, en definitiva, en suma, en conclusió, finalment, per acabar,
  per concloure, ... | ||
| 
Indicar
  temps 
(narració) | 
Abans, després, simultàniament,
  fins ara,  a continuació, actualment, al mateix temps, aleshores,
  alhora, de sobte, anteriorment, ara fa poc, ara mateix, d’ara [en] endavant,
  després, durant, en el mateix moment, enguany/aquest any, poc abans, més
  endavant, més tard, tot seguit, ... | ||
| 
Indicar
  espai 
(descripció) | 
A dalt/ a baix, a l’interior/ a
  l’exterior, a dins/ a fora, a la dreta/ a l’esquerra, a prop/ lluny, a sobre/
  a sota, al centre/ al mig/ als costats/ als extrems, al davant/ al dors,  davant/ darrere, de cara/ d’esquena, més
  amunt/ més avall, a l’anvers/ al revers, ... | ||
| 
Afirmar | 
Certament, és clar, per
  suposat, evidentment, exactament, sens dubte, no cal dir... | ||
| 
Negar | 
No, tampoc, de cap manera, en
  cap cas, mai, ... | ||
| 
Corregir | 
Fins a cert punt, en tot cas, millor dit... | ||
| 
FUNCIÓ | 
MARCADORS
  PER ESTRUCTURAR LES IDEES | ||
| 
Causa | 
Perquè, ja que, com que, la causa és, a causa de,
  com, … (+verb en indicatiu) | ||
| 
Conseqüència | 
En conseqüència, conseqüentment, per tant, de manera
  que, així doncs, doncs, per això, és per això que, per aquest fet, … | ||
| 
Condició | 
Si, en cas que, a condició de (+ SN), amb la
  condició que (+ verb en subjuntiu), posat que, sempre que, llevat que, fora
  que, excepte si, … | ||
| 
Finalitat | 
Perquè, amb l’objectiu de, a fi que (+subjuntiu) /de
  (+ infinitiu), per tal que (+ subjuntiu), amb el propòsit de, amb la
  finalitat/intenció de, amb l’objectiu de… (+ verb en infinitiu) | ||
| 
Oposició
  (adversatives)[1] | 
Però, no obstant, no… sinó, ara bé, tanmateix, així
  i tot, en canvi, per contra, al contrari,  amb tot, malgrat això, … | ||
| 
Objecció[2]
  (concessives) | 
Malgrat que, tot i que, encara que, per més que, per bé que, ... | ||
| 
Alternatives al verb
  “dir”:  | afirmar, destacar, insistir en (que), mostrar, sostenir (que), indicar, enumerar, informar, qüestionar, apuntar, declarar, accentuar, reiterar, nomenar, discutir, recalcar, elaborar, revelar, preguntar, advertir, explicar, evidenciar, exposar, determinar, desenvolupar, establir, asseverar, esmentar, sostenir, subratllar,… | 
ATENCIÓ!
Causals: 
-En la
locució “com que” és incorrecte ometre la conjunció “que”. Ex. : “Com que no
estudia prou, no aprova.”
- La
traducció del mot castellà “pues” amb valor causal és “perquè” (NO “DONCS”!)
-
*“Degut a “ és un calc del castellà; cal substituir-la per  “a causa de” , “per culpa de”, …
Consecutius:
-La
conjunció “doncs” té sempre valor consecutiu, mai causal en català. Ex. Els membres de l’Acadèmia no
poden incomplir les normes, doncs ja que han de donar exemple de
disciplina. (Causal). 
Condicionals:
-“En cas
que” no porta la preposició “de” (a diferència del castellà). Ex.: “En cas  de que et pregunti, no li responguis.”
Adversatives:
 
- “*Pel
contrari” és un calc del castellà, cal usar “per contra” o “al contrari”. 
N.B. "És a dir" s'accentua, però com que és en una majúscula no es visualitza.
[1]
Adversatives: expressen una oposició
a l’acció principal.  Ex.: “ Tinc moltes
ganes d’anar a la festa, però els meus pares m’han castigat”. 
[2] Concessives: expressen un obstacle a l’acció
o idea principal, però no la impedeix.  Ex.: “ Aniré a la festa tot i que els meus
pares m’han castigat”.
Els connectors, com els cordills d'una xarxa, serveixen per enllaçar elements, en aquest cas paraules, ens ajuden a construir i expressar-nos millor i emprar-los denoten un gran domini del llenguatge.
(Esquema realitzat per la professora Mercè Crespi i revisat per la comissió ExE)
                  (Imatge extreta de: cadedirect.com)
!!EXERCICIS:
1. Redacta sis oracions on aparegui un connector i esmenta de quina tipologia és.
2. Cerca quatre sinònims del següent connector: "perquè", per tal de no repetir-lo en un text
3. De quina tipologia són els següents connectors?
a més a més, respecte a, atès que, bona mostra és, en el mateix moment, sens dubte, millor dit, en canvi.
4. Inventa un exercici amb oracions per treballar els connectors, emperò, no el resolguis, que ja ho farà algú altri.
5. Busca un fragment literari de vuit a quinze línies, enganxa'l aquí i assenyala els connectors que vegis. Esmenta de quina tipologia són. No t'oblidis d'anomenar l'obra d'on has extret el text i el seu autor o autora.
6. Fòrum: com t'han anat els exercicis amb els connectors? Què t'ha resultat més complicat i per què? Quan escrius utilitzes molts o pocs connectors? Penses que és bo carregar un text amb molts connectors? Per què? Raona les teves respostes.
 

 
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada