Els
adverbis de temps són força coneguts i contínuament els podem
trobar en els textos escrits o bé en l’oralitat. Ens
hi aturem per repassar-los:
abans-d’ahir,
ahir, aleshores, anit, ara, aviat, avui, demà, després, encara,
enguany, ja, llavors, mai, mentrestant, quan, sempre, sovint, tard,
tothora.
També
podem trobar expressions adverbials que indiquen temps:
a
trenc d’alba, a/de vegades, al capvespre, cap al tard, d’hora, de
dia/de nit, de matí, de seguida, demà passat, l’endemà, tot
seguit, una vegada.
¡Compte:
.abans-d’ahir:
s’escriu amb un guionet.
.aleshores
i llavors
són sinònims.
.anit:
vol dir ‘ahir a la nit’.
.enguany:
significa ‘aquest any’.
.mentrestant:
indica ‘al mateix moment’ que fas alguna cosa.
.tothora:
equival ‘a tota hora’.
.a
trenc d’alba:
significa ‘en clarejar el dia’. ‘a punta de dia’.
.demà
passat:
en alguns dialectes hi ha el costum d’invertir-ho i dir: ‘passat
demà’.
.l’endemà:
és ‘el dia que segueix immediatament al dia del que algú parla’.
.Quan:
indica temps i equival a “cuando” castellà.
Ex:
-Quan
podem tornar a quedar.
No
l’hem de confondre amb Quant:
que indica quantitat. Equival a “cuanto” castellà.
Ex:
-Quan
val inscriure’s a la cursa?
(Material
adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua
catalana i literatura.
ESO,
Editorial
Teide, Barcelona)
(Ampliació
i fotografia: Josep Maria Corretger)
!!EXERCICIS:
- Redacta una oració amb els següents adverbis de temps:
abans-d’ahir,
aleshores, anit, enguany, mentrestant, tothora, quan, ara.
- Explica que signifiquen les següents expressions que indiquen temps:
a
trenc d’alba, de vegades, cap al tard, demà passat, l’endemà.
- Anota el nom de quatre films catalans que continguin adverbis de temps. No t’oblidis d’esmentar l’any i el director o la directora de la pel·lícula.
- Veus alguna diferència entre “demà” i “l’endemà”? Per què? Quina empres més?
- Inventa un exercici per tal de treballar els adverbis de temps i les locucions adverbials, però no el resolguis, que ja ho farà algú altri.
- Escriu un microconte de tres a cinc línies on apareguin quatre adverbis de temps i una locució adverbial.
- Fòrum: reflexiona sobre com t’ha anat l’aprenentatge en aquesta fitxa. Què has trobat més difícil d’entendre i què t’ha resultat més senzill i per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada