dimecres, 29 de gener del 2014

Revisem els determinants (5). Els quantitatius. Adreçat a tot l'alumnat.


ELS QUANTITATIUS

Els quantitatius  expressen d’una manera imprecisa una quantitat d’éssers o coses que es designen pel nom. Poden ser variables i d’invariables (no varien ni pel singular ni pel plural):

Ex:

-No hi ha massa nois a l’aula.

-Avui no en trobo gens bé.


VARIABLES
INVARIABLES
QUANT, QUANTA, QUANTS, QUANTES
TANT, TANTA, TANTS, TANTES
MOLT, MOLTA, MOLTS, MOLTES
POC, POCA, POCS, POQUES
GAIRE, GAIRES
MASSA
FORÇA
GENS
PROU
MÉS
MENYS
QUE



(Adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. ESO, editorial Teide, Barcelona)

(Quadre realitzat per: Josep Maria Corretger)


!!EXERCICIS:

1.      Subratlla la forma correcta de les següents oracions:

.No tinc (masses / massa) ganes de fer els deures.


.He d’anar a comprar, no tinc (prou / prouta) farina per fer la pizza.


.Tinc (forces / força) ganes de millorar practicant el tennis.


.A la meva classe no hi ha (gairas / gaires) noies.


.Hi ha (bastantes / bastants) llibretes a sobre de l’escriptori.


.(Quant / Quan) vindràs?


.Això que has comentat ho tinc (mol / molt) clar.


.No tinc (tant / tan) temps per perdre.


2.      Escull sis quantitatius que apareixen al quadre de la fitxa. Tres variables i tres invariables i redacta una oració amb cadascun d’ells.


3.      Proposa i crea una activitat per treballar amb els quantitatius i enganxa-la aquí.


4.      Fòrum: com t’ha anat la pràctica amb els quantitatius? N’empres sovint quan parles? Penses que algunes persones els utilitzen malament? Argumenta la teva resposta.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;