dimecres, 30 d’octubre del 2013

La llengua i el nombre de parlants. Adreçat a tot l'alumnat.


REFLEXIONEM SOBRE LES LLENGÜES

Són més de cinc mil les llengües que es parlen al món. N’hi ha seixanta que són parlades per més de deu milions de parlants. D’aquestes n’hi ha 250 que compten amb més d’un milió de parlants. La resta de llengües, que formen el vuitanta per cent són parlades per menys d’un milió de persones.

El nombre de parlants no determinen que una llengua sigui millor o més apta que una altra. Sí que és important que aquella llengua es parli, que estigui ben viva al carrer, no únicament dins d’una casa o d’una classe d’un centre educatiu. Si una llengua no s’empra és ben morta, únicament viva en els documents o emprada per un àmbit petit de parlants.

Una llengua serveix per a què els parlants d’una mateixa comunitat es relacionin entre ells a nivell comunicatiu. Les llengües són un bé cultural que mai s’ha de perdre, patrimoni de tota la humanitat, hom hauria de saber un mínim de tres llengües. Forma part de la riquesa que té cada individu i cultura. A nivell curricular és essencial dominar-ne algunes com per exemple l’anglès, el francès o l’alemany.

Els governs i sobretot les comunitats lingüístiques són els que han de vetllar perquè una llengua no desaparegui. Si un govern per exemple hi posa traves, no passa res, mentre hi hagi una comunitat lingüística d’aquella llengua, per tant, estarà ben viva, tot i els impediments que es posin. Sovint, alguns governs no ajuden a la pervivència d’algunes llengües, com passa al nostre altre país. Tothom ha de vetllar i posar eines per a què una llengua no desaparegui, cal preservar-la esperonant l’ús. Tampoc ningú ha de ser discriminat per emprar una llengua o una altra. Sempre s’ha d’emprar la llengua materna i quan no ens entenguin i per educació emprar una altra llengua per poder comunicar-nos amb la persona que no ens segueix amb la nostra.

Les llengües van evolucionant al llarg del temps, mai s’aturen, així doncs apareixen paraules noves contínuament i sempre cal actualitzar-se, pensem per exemple, en les paraules vinculades a la informàtica i que abans no existien: clicar, ratolí, Internet, xarxes socials... o en anglicismes arrelats: bulling, moving, trecking... mai s’arriba a dominar completament una llengua per molt que algú o afirmi, sempre hi ha quelcom que no se sap.

Per un altre costat, també hi ha llengües que avancen més que unes altres, per exemple, actualment el castellà és la segona llengua més parlada al món per davant de l’anglès i el català és una de les llengües més emprades a Internet segons glossa el portal Google. D’altres llengües, malauradament desapareixen en morir el darrer parlant. Si aquest parlant hagués transmès aquesta llengua a algun altre membre de la seva comunitat potser avui estaria viva.


.Podeu ampliar o reforçar continguts als següents enllaços:







(Adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. ESO, Editorial Teide, Barcelona i ampliat per Josep Maria Corretger)

(Imatge extreta de: zonacomunicacio.com)



!!EXERCICIS:

1.      Cerca informació a Internet sobre el nombre de parlants de la llengua catalana i d’alguna altra llengua del món: quants la llegeixen, quants la parlen, quants l’entenen, quants l’escriuen.


2.      Escriu els diferents països on es parla la llengua catalana i matisa la zona. Pots dibuixar-los en un mapa, escanejar-lo i enganxar-lo a l’Slideshare. Si fas aquest exercici adjunta aquí l’enllaç.


3.      Fòrum: Per què penses que és important conèixer llengües o bé penses que si parlem una llengua ja n’hi ha prou? Quines llengües coneixes, és a dir, parles i escrius amb uns mínims de correcció? T’has ajudat algun cop d’un traductor? Raona la teva resposta.




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;