dimarts, 20 de novembre del 2012

Intereferències castellà-català. Adreçat a tot l'alumnat.



.Quan en castellà escrivim una A, en català escrivim una E:

Ex:

disfrazar----disfressar

maravilla----meravella.



.Quan en català escrivim una E, en castellà escrivim una A:

Ex:

afeitar-------afaitar

embajada---ambaixada

avería-------avaria



.S'escriuen amb E:

assemblea, malenconia, sergent, disfressar, treball, ebenista, meravella, vernís, efeminat, monestir, nedar, enyorar, rave, estella, resplendor, Esteves, resplendir...


.S'escriuen amb A:

afaitar, davall, raspall, ambaixada, davant, sanefa, arravatar, naixement, assassí, avaluar, ramat, avaria, rancor...


Passem a l'acció!


(Font: Diversos, (2009). Quadern de treball. Llengua catalana 1. Batxillerat, Castellnou Edicions, Barcelona)

(Imatge extreta de: ociotopia.blogspot.com)


!!EXERCICIS:

1-Subratlla la forma correcta dels següents mots:

.Em van (arrevatar / arravatar) el premi al darrer (revolt / rebolt).

.(L'embaixador / L'ambaixador) d'aquell (país / païs) era molt (amabla / amable).

.Avui no (me / m'he) pogut (afaitar / afeitar).

.Aquell noi que (n'hi ha / hi ha) a l'aula (és / es) un (pèl / pel) (afeminat / efeminat).

.He tingut una (avaria / averia) molt important al cotxe.

.El futbolista (meravella / maravilla) amb el seu joc de peus.

.No tinc cap mena de (rancor / rencor) a la meva amiga.

.(Vull / Vui) que s'acosti la noia de (devant / davant).



2-Redacta quinze oracions amb les paraules que més fallis d'aquesta fitxa.






16 comentaris:

lauraverabonilla ha dit...

Laura Vera Bonilla 2n Batx D

1-Subratlla la forma correcta dels següents mots:

.Em van arravatar el premi al darrer revolt.

.L'ambaixador d'aquell país era molt amable.

.Avui no m'he pogut afaitar.

.Aquell noi que hi ha a l'aula és un pèl efeminat

.He tingut una avaria molt important al cotxe.

.El futbolista meravella amb el seu joc de peus.

.No tinc cap mena de rancor a la meva amiga.

.Vull que s'acosti la noia de davant.



2-Redacta quinze oracions amb les paraules que més fallis d'aquesta fitxa.

1. Tens molta barba has de afaitar-te ja.
2. He d'anar a l'ambaixada de Barcelona.
3. L'assassí era el seu propi marit.
4. El cotxe està al mecànic perquè té una avaria.
5. El rancor no és bo, pot afectar la salut.
6. La seva noblesa la fa resplendir.
7. El metge li va manar nedar dos cops per setmana.
8. En carnestoltes ens disfressarem de carabasses.
9. El monestir de Sant Cugat és un dels més bonics que he vist.
10. El sergent va ser molt dolent amb ell.
11. S'ha caigut una sanefa del bany.
12. El treball que ens han posat és molt difícil.
13. Hem de envernissar la cadira de fusta
14. S'ha trencat el raspall per la meitat.
15. No m'agraden els raves a les amanides.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Laura,

El primer exercici és correcte i no té errors.

El segon exercici:

Faltes:

d'afaitar-te, per carnestoltes, Ha caigut ('s'ha caigut' és traducció literal del castellà), d'envernissar.

La resta tot bé. Corregeix les faltes a la llibreta tal i com fem a l'aula.

Tens dos positius per aquesta fitxa.

Gràcies per participar de nou!

JM.

Unknown ha dit...

ABDELLATIF LAHRICHI 1er BATX C NOCTURN


.Em van (arravatar) el premi al darrer (revolt ).

. (L'ambaixador) d'aquell (païs) era molt (amabla).

.Avui no ( m'he) pogut (afaitar ).

.Aquell noi que ( hi ha) a l'aula (és ) un (pèl ) ( efeminat).

.He tingut una (avaria ) molt important al cotxe.

.El futbolista (meravella ) amb el seu joc de peus.

.No tinc cap mena de (rancor ) a la meva amiga.

.(Vull ) que s'acosti la noia de (davant).




--ORACIONS--



1-Aquesta carretera té molts revolts.

2-Aquets últims mesos ha fet un temps molt revolt.

3- Mai havia vist aquest revolt en la seva casa.

4-Turquia és un país molt bonic.

5-Aquell noi és efeminat de naixement.

6-L´hi agrada ser efeminat.

7-Les piràmides d'Egipte son una meravella del món.

8-Aquella noia és una meravella jugant al tenis.

9-S´ha convertit en meravella perquè es va menjar cent quilos d'hamburgueses en sis hores només.

10-És una meravella veure com es pon al sol en el mar.

11-No m´agrada la gent que té rancor envers als altres.

12-li té molt rancor al seu company de treball perquè treballa millor que ell

13-Vull visitar tots els països del món

14-Vull ser un aviador

15-Vull guanyar la loteria aquest any

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Abdellatif,

El primer exercici és correcte.

El segon, faltes:

aquests, revolucionat (no 'revolt'), són (verb 'ser'), al mar, Li (majúscula).

Recorda't d'acabar les oracions amb un punt i final.

Tens dos positius d'aquesta fitxa.

Gràcies per participar i t'animo a seguir per millorar i evitar fer faltes.

JM.

Unknown ha dit...

Ariadna Cristòfol Peña 1Batx A

1-Subratlla la forma correcta dels següents mots:

-Em van arravatar el premi al darrer revolt.

-L'ambaixador d'aquell país era molt amable.

-Avui no m'he pogut afaitar.

-Aquell noi que hi ha a l'aula és un pèl efeminat

-He tingut una avaria molt important al cotxe.

-El futbolista meravella amb el seu joc de peus.

-No tinc cap mena de rancor a la meva amiga.

-Vull que s'acosti la noia de davant.

Redacta quinze oracions amb les paraules que més fallis d'aquest fitxa.

1.Ahir vaig anar a nedar amb les meves amigues de classe.

2.No vull que es torni avariar el cotxe perquè el mecànic és molt car.

3. Els meus pares diuen que el dia del meu naixement van patir molt.

4. La meva ex-parella em te molt rencor perquè no li vaig ser fidel.

5. L'altre dia vaig anar a una entrevista de treball, però no vaig tenir sort.

6. No m'agraden les disfresses de nens petits.

7. Quan em van informar que havia aprovat català vaig fer un crit de malencolia.

8. He acabat el quadre, falta envernissar-lo per millorar l'acabat de l'obra.

9. Els meus tiets abans tenien un ramat d'ovelles al poble.

10. Avui em posaran la nova senefa a l'habitació, espero que sigui bonica.

11. M'agradaria visitar el monestir d'Altafulla.

12. No em vaix donar compte que et tenia al davant, perdona'm.

13. Aquell home és una mica efeminat amb la bufanda rosa que porta.

14. No vull tornar a sentir aquesta sensació d'enyorança cada cop que t'en vas.

15. Espero que sàpiga avaluar l'esforç que he fet per arribar fins aquí.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Ariadna,

El primer exercici és correcte.

El segon, faltes:

a avariar,exparella,em té, rancor, malenconia, sanefa, no em vaig adonar ('donar compte' és castellanisme), te'n vas.

Corregeix les faltes a la llibreta de la matèria. Tens dos positius pel teu esforç i treball en aquesta fitxa.

T'animo a seguir fent exercicis de redactar i ortografia al blog i milloraràs molt.

Gràcies per participar.

JM.

Eric Marroco ha dit...

Eric Marroco Alonso 1 batxillerat B

subratlla l'opció correcta: Exercici 1

-Em van arravatar el premi al darrer revolt.

-L'ambaixador d'aquell païs era molt amabla.

-Avui no m'he pogut afaitar.

-Aquell noi que hi ha a l'aula és un pèl efeminat.

-He tingut una avaria molt important al cotxe.

-El futbolista meravella amb el seu joc de peus.

-No tinc cap mena de rancor a la meva amiga.

-Vull que s'acosti la noia de davant.

Redacta 15 oracions: Exercici 2

1-Vaig anar a la ambaixada a buscar el meu document d'identitat.

2-Vaig estar davant del tot al concert de extremoduro.

3-Han empresonat al assassi d'aquella noia jove.

4-El naixament del meu fill va ser a un hospital de barcelona.

5-Vaig anar aquell bar a beure i deixar sortir tota la meva melancolia.

6-Vaig enyorar tant aquella persona que vaig anar a buscar-la sense pensar-ho.

7-Es va celebrar l'aniversari al monestir del poble.

8-Va ser una meravella el q ue van crear aquells nois.

9-Aquella resplendor em va deixar cec per uns segons.

10-El vernís li va donar una brilantor molt bonica a la pintura.

11-No li vaig guardar rancor per el problema causat a clase.

12-La sanefa era molt complicada pero ens vam ensortir.

13-El sergent es feia atxecar a les sis de la matinada.

14-Deien que aquell noi estava una mica efeminat.

15-El treball no era molt dificil pero no es cobrava molt tampoc.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Eric,

Et corregeixo les faltes:

Exercici 1:

amable, país.

Exercici 2:

Faltes:

l'ambaixada, Extremoduro, l'assassí, Barcelona, anar a aquell, malenconia, que, brillantor, pel problema, la sanefa era molt complicada però ens en vam sortir, ens feia aixecar, difícil.

Tens dos positius pel teu treball en aquesta fitxa. Espero que a partir d'avui t'apliquis més i sigui el principi d'una gran amistat.

Si vas fent tasques del blog del teu nivell, milloraràs molt en l'escriptura.

JM.

Alexandra Ponce Gómez ha dit...

1-Subratlla la forma correcta dels següents mots:
.Em van (arrevatar / arravatar) el premi al darrer (revolt / rebolt).
.(L'embaixador / L'ambaixador) d'aquell (país / païs) era molt (amabla / amable).
.Avui no (me / m'he) pogut (afaitar / afeitar).
.Aquell noi que (n'hi ha / hi ha) a l'aula (és / es) un (pèl / pel) (afeminat / efeminat).
.He tingut una (avaria / averia) molt important al cotxe.
.El futbolista (meravella / maravilla) amb el seu joc de peus.
.No tinc cap mena de (rancor / rencor) a la meva amiga.
.(Vull / Vui) que s'acosti la noia de (devant / davant).

2-Redacta quinze oracions amb les paraules que més fallis d'aquesta fitxa.
1. Vaig arravatar la vergonya que patia la meva cosina
2. Aquell cotxe va tenir un accident en aquell revolt
3. Va caure l’ambaixador per les escales
4. El país de Mongolia té molta biodiversitat
5. Aquell jove va ser molt amable amb la nena
6. M’he portat una sorpresa al veure que ho havia arreglat
7. El Carles s’ha d’afaitar dues vegades al día
8. Hi ha el menjar sobre la taula
9. És una noia molt simpàtica
10. Les dues cosines pensen que el noi de la vorera és una mica efeminat
11. Van trobar tots dos l’averia del camió
12. La nena petita va posar-li meravella com a nom al seu gat nou
13. La meva cosina encara em guarda rencor
14. Vull aprovar català
15. Davant dels resultats, m’haig de fixar més amb les faltes a l’hora d’escriure

Alexandra Ponce Gómez ha dit...

1-Subratlla la forma correcta dels següents mots:
.Em van arravatar el premi al darrer revolt.
. L'ambaixador d'aquell país era molt amable.
.Avui no m'he pogut afaitar.
.Aquell noi que hi ha a l'aula és un(pèl efeminat.
.He tingut una averia molt important al cotxe.
.El futbolista meravella amb el seu joc de peus.
.No tinc cap mena de rancor a la meva amiga.
.Vull que s'acosti la noia de davant

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Alexandra,

Exercici 1:

Tot bé menys... 'avaria'.

Positiu.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Alexandra,

Exercici 2:

Mongòlia,m'he emportat, Meravella (nom propi), rancor.

Recorda't d'acabar les oracions amb un PUNT, sinó seria una falta.

Tens dos positius per aquest exercici.

Gràcies per participar.

JM.

Unknown ha dit...

Martín Castro Pérez 1-Batx. B


1-Subratlla la forma correcta dels següents mots:

-Em van arravatar el premi al darrer revolt.

-L'ambaixador d'aquell país era molt amable.

-Avui no m'he pogut afaitar.

-Aquell noi que hi ha a l'aula és un pèl efeminat

-He tingut una avaria molt important al cotxe.

-El futbolista meravella amb el seu joc de peus.

-No tinc cap mena de rancor a la meva amiga.

-Vull que s'acosti la noia de davant.


2-Redacta quinze oracions amb les paraules que més fallis d'aquest fitxa.
-He d’anar a comprar-me un raspall nou perquè aquest es massa dur i em fa mal a les dents.
-He d’afaitar-me si vull anar elegant a l’assemblea de demà.
-L’avaluació inicial ha estat desastrosa, han aprovat només quatre.
-El sergent li va arrestar per llençar un xiclet al carrer.
-Quan li van robar el cotxe vam haver d’anar a l’ambaixada.
-L’avaria del camió és molt greu i haurà de comprar un de nou.
-Aquest any em disfressaré de televisió, dissenyaré jo el vestit.
-Des de fa dos anys no paro de buscar treball però encara no he trobat.
-El resplendor del sol provoca que no puguem veure planetes de dia.
-Aquell hotel fa 200 anys era un monestir on hi havia més de cent persones.
-Han condemnat amb cadena perpètua a aquell assassí que va matar a la seva dona i als seus fills.
-Li van arravatar la pilota quan ja era a dins l’àrea.
-He de fer una sanefa per la tovallola del meu nét.
-Escoltar partits de futbol amb Puyal és una meravella.
-Enyoro al meu company del col•legi, érem grans amics hi anàvem junts de vacances.

Àlex ha dit...

Exercici-1
Subratlla la forma correcta dels següents mots:


a)Em van arravatar el premi al darrer revolt.

b)L'ambaixador d'aquell país era molt amable.

c)Avui no m'he pogut afaitar.

d)Aquell noi que hi ha a l'aula és un pèl efeminat

e)He tingut una avaria molt important al cotxe.

f)El futbolista meravella amb el seu joc de peus.

g)No tinc cap mena de rancor a la meva amiga.

h)Vull que s'acosti la noia de davant.


Àlex Palouzié Civit

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Martín,

Correccions:

és massa dur, el va arrestar, haurà de comprar-ne, encara no n'he trobat, a cadena perpètua.

Posant dos positius.

Moltes gràcies per participar.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Àlex,

Exercici correcte, m'anoto la feina.

Gràcies per participar!

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;