dijous, 1 d’octubre del 2009

Els connectors. Per a Batxillerat i PPAS


Els connectors són unes partícules bàsiques que serveixen per a unir elements d'un text, per oposar-ne d'altres, per exemplificar, per canviar de tema, per finalitzar un escrit... La utilització d'aquest elements sempre milloraran molt el text, però cal utilitzar-los amb cura i sentit lògic, és a dir, no escriure'n un cada dos per tres.


1. Per introduir el tema d'un text:

L'objectiu principal de, l'article sobre...ens tracta de. (correcta sempre que no sigui un resum).

(Penseu que en un resum sempre heu de començar de manera directa).


2. Per introduir un tema nou:

Respecte a, un altre punt és, quant a.


3. Per enumerar:

En primer lloc... en segon lloc, primerament, al final, per començar, per acabar.


4. Per oposar:

D'una banda... de l'altra..., al contrari, en canvi.


5. Continuar parlant sobre el mateix:

A més a més, així mateix, així doncs.


6. Per posar exemples:

Un bon exemple d'això seria, per exemple, com a mostra, en particular.


7. Per intensificar:

És a dir, en efecte, en altres paraules.


8. Per resumir:

En conjunt, resumint, en poques paraules.


9. Per acabar un text:

En definitiva, finalment, en conclusió, Per acabar.


10. Indicar temps:

Abans, després, simultàniament, més tard, llavors.


11. Indicar espai:

A la dreta, a l'esquerra, a prop, lluny, amunt, avall, a dalt, a baix, a sota, al costat.


12. Afirmar:

És clar, per suposat que, exactament.


13. Negar:

Ni parlar-ne, de cap manera.


14. Corregir:

Fins a cert punt, en tot cas, millor dit.


15. Causa: Molt important!!

Perquè, ja que, a força de, atès que.


16. Conseqüència: (una cosa és conseqüència d'una altra)

En conseqüència, per això, de manera que.


17. Condició:

A condició de, en cas que, si.


18. Finalitat: Molt important!!

Perquè, a fi de, per tal de.


19. Oposició (oracions adversatives): marquen contrarietat, oposició.

En canvi, no obstant això, ara bé.


20. Objecció (oracions concesives):marquen una objecció.

Malgrat que, baldament, tot i que.

N.B. És important que sapigueu que no hi són tots els connectors. Sí que hi ha els "més famosos". Recordeu que tampoc heu de repetir-los en un text, sinó cercar-ne d'equivalents. L'ideal és que en reteniu a la memòria tres de cada.


!! EXERCICI:

-Agafeu qualsevol escrit que heu treballat a classe, ja sigui un text de cent paraules o un resum i utilitzeu connectors amb lògica per tal de millorar el text. Intenteu no fer tampoc un abús d'aquestes partícules ja que "emborratxaríeu" el text, el deterioraríeu.







8 comentaris:

Alex Ramos Rojas ha dit...

Això es bastant interessant però una mica pesat

Pau ha dit...

Masses connectors penso jo

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Àlex!

Els connectors són per millorar un text. Si no tens uns habilitats per unir oracions, el text no estarà ben construït.

A més cal aprendre'n tres o quatre de cada.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Pau!

Cadascú ha d'aprendre'n com a mínim tres, llavors ja veureu per a què serveixen.

Una cosa més, el blog és per a fer exercicis, no és una bústia de queixes!

Poseu-vos mans a l'obra ja!

JM.

jouy ha dit...

massa llarg

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Jouy,

Cal usar-ne per tal de millorar un text, i no de repetits, només alguns. No cal empatxar el text amb de de quatre o cinc connectors.

JM.

lina ha dit...

Quin món meravellós que estem vivint , jo encara dubto aquest encanteri llançador com ho va fer !
La meva boca és plena de testimonis , Am alina meu marit va sortir de la casa per dos anys a Sud-àfrica per un turista , que es referia a una prostituta i va ser encisar per la noia del meu marit es nega a tornar a casa altra vegada, ploro dia i nit buscant perquè m'ajudi , vaig llegir un diari sobre un poderós bruixot anomenat Dr Okojie i em vaig contactar amb el llançador de encanteris per ajudar-me a aconseguir el meu amant de nou a mi , i no em demanis que et preocupis per això que els déus que lluitem per a mi .. em va dir a mitjans de la nit , quan tot l'esperit està en repòs que es va llançar un encanteri per reunir meu amant de nou a mi . i ho va fer en menys de 3 dies el meu marit va tornar a mi i va començar a plorar que he per perdonar , i , estic tan feliç pel que va fer aquest llançador d'encanteris per
el meu marit i jo .. contacte en el seu drokojiehealinghome@gmail.com correu electrònic és el millor llançador de encanteris en el món salvatge . ell està specialiesed en la resolució d'altres problemes , incloent els següents :
( 1) Si vostè vol que el seu ex enrere .
( 2) si vostè sempre té malsons .
(3 ) Vols ser promogut a la seva oficina .
( 4) Vols dones / homes que corren darrere de vostè .
( 5) Si vostè vol un fill .
(6 ) Si vostè necessita l'ajuda financera.
( 7) Si voleu que la cura del VIH SIDA
contacte amb ell ara per solució immediata de la seva
problemes en Drokojiehealinghome@gmail.com
gràcies

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Lina,

Gràcies per participar al blog, tot i que no empres gaires connectors. El text sembla més un anunci de publicitat.

Alguns que podies emprar eren:

En primer lloc, en segons lloc, després, per exemple, finalment...

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;