diumenge, 12 de maig del 2024

Cinquanta anys del "Mecanoscrit del segon origen", de Manuel de Pedrolo. Adreçat a tothom


Amb l’obra Mecanoscrit del segon origen (1974), Pedrolo va tenir la pretensió de ressuscitar un gènere que en aquells moments estava en hores baixes, més ben dit tocat de mort, parlem de la ciència-ficció. Gràcies a l’escriptura de l’esmentat exemplar, Pedrolo va aconseguir que hi hagués altra vegada interès per aquest gènere. L’èxit del Mecanoscrit fou tan gran que durant molts anys va ésser una lectura del curs a les escoles i instituts de secundària, i les altres obres de l’autor quedessin injustament en un segon pla. A més, va convertir-se en un dels llibres més venuts de la literatura catalana, cosa que perdura fins als nostres dies i del qual en podem trobar infinitat d’edicions i de portades diferents. Per si encara no n’hi hagués prou, va arribar també a la televisió l’any 1985 i a les grans pantalles al 2015. Possiblement, tot aquest afany van fer l’equació: Pedrolo = Mecanoscrit, i que ell deixava sense resoldre satisfactòriament. L’autor no era únicament l’amo i el senyor d’una única obra, el Mecanoscrit, tot i que era una obra tòtem en la seva trajectòria d’escriptor, sinó que la seva producció anava molt més enllà, havia tocat diversos pals en la baralla i li havia anat prou bé: la novel·la negra, el cicle d’obres Temps obert, el teatre, la traducció, els articles de premsa, la narrativa breu, la poesia, la crítica literària o assaig,

El Mecanoscrit del segon origen s’estructura en cinc capítols d’una extensió similar més una coda final:  És l’Alba la mare de la humanitat? On posa en dubte l’autenticitat i l’autoria del manuscrit trobat. Tots cinc capítols Quadern de: la destrucció i de la salvació, de la por i de l’estrany, de la sortida i de la conservació, del viatge i de l’amor, de la vida i de la mort s’inicien de la mateixa manera: “L’Alba, una noia de catorze/quinze/setze/disset/divuit anys, verge i bruna… fins que als divuit esdevé prenyada. I amb tots els fragments de l’obra iniciats amb la copulativa i.

Al llarg de l’obra Pedrolo relata les vivències de l’Alba i en Dídac. Ella de catorze anys i ell de nou. Viuen en un poble de Catalunya anomenat Benaura. En Dídac, fill de la veïna de l’Alba, Margarida, és atacat per uns adolescents pel fet de ser negre, cau a l’aigua i quan era a punt d’ofegar-se, ja que no sabia nadar, l’Alba el rescata. Just en aquell precís moment, quan tots dos es troben submergits sota l’aigua es veuen sorpresos per un atac alienígena mitjançant plats voladors que acaba amb tota la vida a la Terra, tanmateix, tots dos se salven i lluitaran per sobreviure i mantenir la raça humana ben viva en els propers quatre anys i enfrontant-se a diferents adversitats i espavilar-se per ells mateixos: hauran de criar gallines, reparar maquinària, conrear la terra, refer-se de les malalties… i ho anaven aprenent llegint els llibres que retrobaven en cases i biblioteques destruïdes. Els pocs humans que sobrevisqueren a l’atac es van tornar bojos o van acabar traient-se la vida.

En tot aquest procés aprendran a madurar mentre els seus cossos i pensament estan en creixement. Vetllen per a què no es perdi el coneixement i preserven els llibres que guarden. Es protegeixen en una masia de l’epidèmia  i troben algun supervivient. Passegen per la Barcelona destruïda i van aprenent les coses amb les que han de batallar: malalties, enemics, entre d’altres.

La cosa no acaba aquí. Pedrolo basteix l’obra deixant-nos diversos interrogants amb la intenció de fer-nos reflexionar sobre diversos temes ben actuals: hi ha vida fora de la Terra? Quina importància juga la cultura al llarg de les nostres vides? El paper de la sexualitat? O el racisme. Són alguns dels temes que planen per les pàgines del Mecanoscrit.

Els nostres dos protagonistes tenen un nom simbòlic: Alba, que donarà inici altra vegada a la vida al planeta, i Dídac, que ve de didàctica, aprendre, és a dir, créixer com a ésser humà. Ella té molt presents els valors morals, atès que, ha tingut un pare empresonat de manera injusta, i que l’autor fa referència al franquisme. Així com també, l’atac extraterrestre és un símil dels bombardejos de la Guerra Civil Espanyola. La preservació de la cultura, dels llibres de les generacions anteriors, també pot llegir-se com la censura que van patir diversos autors durant el Règim, com el mateix Pedrolo.

En Dídac, de pare desconegut, protegeix l’Alba i el seu fill. Ella l’educa i li dona protecció. Fins que en quedar-se tota sola amb el nadó, intentarà perviure i que l’existència humana tingui continuïtat. La narració de tot el que s’esdevé es fa mitjançant un narrador omniscient, que coneix cada pas que fan els personatges, i tan sols amb una comptada ocasió, cap al final de l’obra serà l’Alba qui ens parla.

Mecanoscrit del segon origen no fou l’única obra que va escriure Pedrolo sobre ciència-ficció: el llibre de contes Trajecte final (1975), Aquesta matinada i potser per sempre (1980), que segons l’autor era la seva millor obra d’aquest gènere; Succés simultani (1991).

Ja són cinquanta anys d’ençà que es publicà Mecanoscrit del segon origen, ja un clàssic  dins de la literatura catalana, del qual mai es deixarà de parlar-ne, a pesar del distànciament que hi mantenia l’autor, i amb el qual molts joves de Catalunya van identificar-se plenament amb els seus protagonistes, Alba i Dídac, o si voleu, Adam i Eva. Tal com s’intitulava la novel·la que va escriure el 1953, Avui es parla de mi, sí, encara se’n parla i molt. Perquè Manuel de Pedrolo va ser un dels nostres grans autors, infinit, prolífic i la seva obra perdura, amb molt per explorar. Ara, per a celebrar aquesta data tan assenyalada podeu realitzar-ne una nova lectura.

Josep Maria Corretger Olivart

Abril del 2024 

[Fotografies: Edicions 62, Robert Ramos]                       




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;