Quan
el marqués de Comillas va acomiadar a Verdaguer en saber que al llarg dels
disset anys de treball sota els seus serveis havia dilapidat gran part de la
seva fortuna en favor de persones desafavorides, aquest va haver de buscar-se
la vida. A més, l’autor havia patit en primera persona una crisi espiritual i
de consciència arran d’un viatge a Terra Santa, això comportà que abandonés la
producció literària i s’aboqués a d’altres activitats mal vistes en aquell
moment, com ara la pràctica d’exorcismes. Josep Morgades, bisbe de Vic, i Claudio
López, segon marqués de Comillas van recomanar a Verdaguer que marxés de
Barcelona per fer un bé a la seva salut i per poc temps, mentint-lo. Els seus
detractors van aprofitar això per a desprestigiar-lo. Se’l va acusar fins i tot
de bogeria, quan el que patia era feblesa mental. Ni tan sols un informe mèdic
exhaustiu va poder determinar res més en Jacint, sinó que tenia molta capacitat
intel·lectual, grans sentiments i virtuts cristianes. Verdaguer fugí del seu
confinament, càstig, a la Gleva i es refugià a casa de la família Duran. El
bisbe el va suspendre a divinis i ell va respondre amb un reguitzell d’articles
a la premsa, primer amb el títol de “En defensa pròpia” (1895-97) i dos anys
després, dins de La Publicidad, sota l’epígraf “Un sacerdot perseguit”,
un total de vint-i-sis cartes contundents. El 1897 Verdaguer es traslladà a Madrid
i allí establí contacte amb autoritats eclesiàstiques per a cercar una sortida
al conflicte que perdurava amb el bisbe Morgades. Verdaguer, aconsellat, feu
arribar una carta de disculpa al bisbe, i aquest aixecà la seva suspensió i li
retornà les llicències sacerdotals. El bisbe Jaume Català li atorgà una diòcesi
a Barcelona justament davant del palau Moja, residència dels marquesos de
Comillas i on ja havia residit. Ja afeblit a causa de la tuberculosi, encara va
acceptar presidir alguns certàmens literaris, fins que al maig del 1902 fou
Ramon Miralles i Vilalta, un constructor i alcalde de Sarrià qui l’acollí. Entre
el 1889 i el 1890, Miralles s’havia fet edificar a la serra de Collserola, una
segona residència que batejà amb el nom de Quinta Juana, és a dir, Vil·la
Joana, en honor de la seva esposa, anomenada Joana Farran. Com que els metges
havien recomanat a l’autor l’aire de muntanya per a pal·liar els efectes de la
seva avançada malaltia, l’alcalde va pensar que era un lloc còmode per a
complaure’l.
Aquella
torre l’havien construïda a sobre el solar d’un antic mas, Mas Ferrer, del qual
en van aprofitar els murs i carreus. Fou la residència de Jacint Verdaguer en
els darrers mesos de vida, fins el 10 de juny del 1902, dia del seu traspàs. Des
d’aquell moment es va convertir en un lloc de memòria. Allí Verdaguer s’hi
hostatjava, emperò, a pesar dels dimonis que l’assetjaven, no deturava el seu
afany literari, continuava treballant la paraula, escrivint, meditant, atenent
a creients, als quals els confessava en un petit oratori que hi havia annexat
al seu dormitori. En aquella masia va deixar projectada l’obra “Al cel” (1903),
d’aparició pòstuma. La seva darrera aparició pública la realitzà el 12 de gener
del 1902 a la Reial Acadèmia de Bones Lletres de Barcelona, on va pronunciar un
parlament en homenatge a Joaquim Rubió i Ors.
Ara,
Vil·la Joana és testimoni vivent de les últimes alenades de l’autor de
Folgueroles. Ens dona la benvinguda un preciós bust en homenatge realitzat per
l’escultor Manuel Fuxà el 1903. Tot seguit arribem a un vestíbul on hi veiem
diferents periòdics amb notícies destacades de l’autor, sobretot, el ressò que
comportà el seu traspàs i un llibre de condol. En una altra estança, hi trobem destacats
fragments essencials dins dels mons de Verdaguer, com van ser Barcelona,
Folgueroles, l’Atlàntida, Canigó, Terra Santa, Al cel. Pel camí trobem vitrines
amb edicions de bibliòfil d’algunes de les seves obres emblemàtiques, com “Canigó”
(1886) o “L’Atlàntida” (1877), fins a arribar a una sala envoltada de quadres que
ens condueix fins a l’oratori, senzill, amb alguns objectes personals, com una
creu o un llibre i una imatge de Sant Ramon, patró del propietari de la masia.
Justament després hi trobem el seu dormitori amb un quadre en honor a la Mare
de Déu encimbellat. La casa també mostra la Barcelona literària. La casa-museu
es va rehabilitar el 2017 per a mostrar espais ocults.
Es pot comprovar l’abast que va tenir la
seva obra arreu del món i la seva empremta en la societat del seu temps, allò
que li va tocar viure i amb el qual va haver de batallar, la seva imatge sobre
la societat barcelonina, els universos creatius que va crear, els diàlegs dins
d’aquell temps ple de convulsions, així com també el vincle que va establir
tant amb els que tenien possessions com amb els que no en tenien cap. Així com
també la imatge que va projectar, convertint-se en un tòtem de la literatura
catalana, i que anava més enllà d’aquest país tan petit que és el nostre. Va
ésser un símbol del poble i per al poble, on es veu la mirada de
l’intel·lectual projectada en la paraula, i com a persona crítica davant d’uns
fets que l’envoltaven. Verdaguer inspirant-se en Émile Zola, que va escriure
una carta al president de la República Félix Faure, on desafiava al tribunal
que havia jutjat el major Esterhazy d’haver-lo exonerat sabent que era culpable
en l’afer Dreyfuss, Verdaguer fa exactament el mateix escrivint uns articles en
la premsa i recollint-los posteriorment a l’obra “En defensa pròpia”, perquè
tothom sabés de què se l’acusava i per a explicar els fets com van succeir. Els
habitants de Catalunya van estimar a Verdaguer fins als seus dies finals, una
altra mostra en fou el multitudinari seguici fúnebre, per si algú encara en
tenia dubtes, Verdaguer, el poeta del poble, continuava essent i recordat, si
més no, mai oblidat.
Al
llarg del temps, Vil·la Joana va viure diferents esdeveniments destacats: el 1907
va ésser el lloc on es va acollir el primer aplec de sardanes de Catalunya. El
12 de març del 1921 més de dues-centes persones van assistir a la inauguració
d’un esdeveniment que seria pioner al sud d’Europa: la creació de les escoles
municipals Vil·la Joana que atenien alumnat invident, sord i amb discapacitat
intel·lectual. In situ, s’havien condicionat aules i tallers per acollir
setanta alumnes d’entre cinc i quinze anys. Aquesta escola d’educació especial
va durant més de cinc dècades. Però allí també s’hi va instal·lar durant algun
temps el Laboratori d’Estudis i Investigacions promogut per l’Ajuntament de
Barcelona, que a més, era un referent d’àmbit internacional. El 1973
l’Ajuntament de Barcelona va decidir construir un nou edifici per a l’escola en
una finca a pocs metres de Vil·la Joana. A partir del 1963, algunes estances de
Vil·la Joana es van transformar en el primer museu dedicat al poeta, tot fou
gràcies a l’impuls i força de la gent que tant l’estimava, i que a la vegada
havia fet possible la Casa Museu Verdaguer de Folgueroles. Foren unes
iniciatives que tingueren el seu origen en una exposició dedicada a Verdaguer
el 1903 al parc de la Ciutadella. A pesar de tot, el sentiment verdaguerià va
arrelar en la societat i una prova és Vil·la Joana, rodejada d’un paisatge
idíl·lic, on el podem seguir recordant.
[Placa commemorativa a la façana de la masia]
Josep
Maria Corretger Olivart
Gener
del 2022
Bibliografia:
-SÁNCHEZ-JUAN,
Sebastià (2002), “Vida tràgica de Jacint Verdaguer”, Editorial Planeta,
Barcelona.
-Museu d’Història de Barcelona (2018), “Vil·la Joana”, Barcelona.
[Fotografies:
Josep Maria Corretger]
1. Explica una visita a l’entorn
d’un autor/a.
2. Fòrum: et va agradar?
Per què la vas trobar interessant? Penses que estan de moda les rutes literàries?
Per què ho creus així?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada