dilluns, 12 de novembre del 2018

La essa sonora i la essa sorda. Adreçat a l'ESO


Dins la essa podem trobar dos tipus de pronunciació:

-Com a essa sonora: les cordes vocals vibren en pronunciar-la.

Ex:

nosa, ozó, crisi, atzucac...


-Com a essa sorda: les cordes vocals no vibren en pronunciar-la.

Ex:

sorra, massís, cert, març...


D’altra banda, la essa sonora s’escriu amb Z o amb S.

-Escrivim S:

.Entre vocals.

Ex:

casa, rosa, base...


-Escrivim Z:

.A principi de mot:

Ex:

zoo, zel, Zàmbia, zeta...


.Darrere de consonant:

Ex

dotze, quinze, setze, horitzó...


.Entre vocals:

Ex:

trapezi, nazi, Amazònia, topazi...


!!Excepcions:

Els derivats i els compostos de dins, fons i trans, atès que es pronuncien amb essa sonora.

Ex:

enfonsar, endinsament, transalpí...



A continuació llistem un seguit de mots que s’escriuen amb una essa entre vocals, emperò, que corresponen al so de la essa sonora. Són pronunciades sovint de manera equivocada, amb un so sord.

Adhesió, anàlisi, anestèsia, apoteosi, arrasar, tendresa, asil, timidesa, centèsima, Cèsar, cohesió, col·lisió, concisió, corrosió, decisió, dosi, duresa, entusiasme, episodi, estupidesa, exclusiu, exposició, èxtasi, feblesa, fusible, gasa, gasosa, inclusió, invalidesa, lesió, lleugeresa, museu, musulmà, nasal, oasi, precisió, obesitat, paisatge, països, paràsit, paràlisi, parèntesi, persuasió, pobresa, Tunísia, presagi, psicosi, residu, síntesi, Àsia, tesi, casino, tristesa, posició.

La essa sorda s’escriu amb les lletres S, SS, C i Ç.

LA S i LA SS
La S la podem trobar en qualsevol posició.
Ex:
salut, posa, gos, festa, casa...

La SS (doble essa) únicament s’escriu entre vocals.
Ex:
fressa, passa, tassa, mossa...

Les paraules que acaben en -GRESSIÓ, -GRESSOR, -MISSIÓ, -MISSOR, -PRESSIÓ, -PRESSOR s’escriuen amb SS.
Ex:
regressió, agressor, emissor, emissió, repressió, repressor...

També podem trobar que molts mots fan el sufix amb -ESSA:
Ex:
baró—baronessa; abat---abadessa...


Els mots que en femení finalitzen amb -ÈS formen el femení afegint una -A:
Ex:
anglès---anglesa; marquès---marquesa; hongarès---hongaresa...

Hi ha una sèrie de mots que porten una essa i sovint, pel seu so ens podem equivocar en l’escriptura:
esbós, simbomba, safrà, Saragossa, sentinella, cabàs, sofre, Còrsega, arròs, llapis, tapís, Sardenya, gaspatxo, safir, mescla, vernís, quars, sòcol, sanefa, dansa, asteca, Cadis, tros, paràsit.

Per un altre costat, alguns altres mots que s’escriuen amb doble essa i que hem de recordar són:
cassola, pissarra, massapà, mostassa, arrissar, massís, pallissa, carrossa, mosso/a, discussió, casset, tassa, excessiu, embarassar, terrissa, pòlissa, hissar, tossut.

LA C i LA Ç
La C s’escriu davant de la E i de la I.
Ex:
cianur, cicatriu, ceba, cec...

La Ç s’escriu davant de A, O, U, i també a final de mot.
Ex:
vençut, caça, esforç, eriçó...

Els sufixos -ANÇA i -ENÇA s’escriuen amb Ç.
Ex:
temença, creença, esperança, recança...

Excepcions:
Els mots no derivats:
dansa, defensa, nansa, extensa.

S’escriuen amb C els grups consonàntics -CC-, -SC- i -XC-.
Ex:
accés, ascens, excedir...

Convé tenir en ment aquest llistat de mots que s’escriuen amb Ç:
Adreça, alçar, amenaçar, avançar, balanç, braç, caçar, calç, calçar, cançó, capaç, començar, comerç, dolç, eriçó, escorrça, escurçó, estruç, façana, força, glaç, llaç, llança, llençar, llençol, lliçó, lluç, maça, març, peça, pinça, plaça, puça, raça, terç, torçar, traç, veloç, xoriço, feliç.


!!Podeu ampliar informació en els següents enllaços:





(Adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2010)
(Imatge extreta de: pirates i google imatges)


!!EXERCICIS:
1. Classifica els següents mots segons el so de la essa sigui sord o sonor.
Missa, centre, passió, paràlisi, cosí, pèsol, premsa, frase, missatge, castell, peça, amazona, classe, vers, prosa, alzina, surera, massís, març, crisi, atzucac, casal.

2. Escriu una S o una Z segons on calgui:
anàli__i, __oològic, dipò__it, po__ar, ca__ino, anè__tè__ia, __ebra, co__ir, __iga-__aga, do__i, topa__i, pròte__i, divi__ió, col__e, en__e, re__ar, __el, horit__ó, na__i, domè__tic, impo__ible.

3. Pensa i aporta cinc mots que acabin en -ANÇA i cinc més que acabin en -ENÇA.

4. Escriu CC, SC o SC segons on calgui:
ex__el·lent, a__és, e__és, e__enari, a__endent, a__elerar, di__iplina, e__epció, a__eptar, a__epció, e__itació, e__entricitat, a__enturar, a__edir, e__epcional, e__edir, a__ens.

5. Explica la diferència entre les parelles de mots següents:
cec / sec; ceba / seva; signe / cigne; sessió / cessió; sona / zona; raça / rasa.

6. Escriu S o C segons on calgui:
__ecall, __iment, __empre, __endrer, __iutat, __in__eritat, __elva, __edir, __eballot, __ilen__i, __etmanal, __ivella, __etrilleres, __irerer, __ípia, __ebar, __erebral, __èmola, __egellar, __ebre.

7. Crea una gamificació per tal de treballar la essa sorda i la essa sonora a l’aula.

8. Escriu S, SS o Z en aquests mots:
ma__apà, on__e, a__eure, cla__e, quar__, llapi__, gar__a, dipò__it, __elobert, pa__ti__er, __olfeig, barnú__, verní__, __oologia, ca__os, metge__a, Eu__ebi, __ero, et__ètera, À__ia.

9.Escriu S, SS, C, Ç, o Z en els mots següents:
a__ide__a, dol__, belle__a, edi__ió, ca__erna, magat__em, pla__a, __enyera, guit__a, __inisme, co__os, pin__ell, a__e, a__eguran__a, deixade__a, et__ibar, e__mor__ar, tor__ar, pu__a, bron__e.

10. Cerca un fragment d’un text literari i copia’l de nou sense les S, SS, C, Ç i Z, posteriorment, afegeix-lo aquí per tal que algun/a company/a el resolgui.

11. Realitza un esquema sobre allò més important que has de recordar de la essa sorda i de la essa sonora.

12. Autoavalua’t: reflexiona amb arguments sobre com t’han sortit els exercicis de la present fitxa. Quines dificultats t’han sorgit i per què? Com les has resolt? Què et servirà d’aquesta fitxa en el teu dia a dia?


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;