dimarts, 16 d’octubre del 2018

Tipus de verbs. Adreçat a l'ESO


El sintagma verbal que apareix en una oració està format per un verb, aquest actua com a nucli o l’element essencial d’aquest sintagma, i pels complements verbals, que són un conjunt de mots o de sintagmes que s’ubiquen al voltant i que formen amb ell una unitat que té una funció i un significat.

SV= verb + complements + (complements del verb)

La funció que realitza el sintagma verbal és la de predicat de l’oració.
Ex:
-La sèrie de televisió «La catedral del mar» ha estat un veritable èxit d’audiència.

Ha estat: nucli del verb
Un veritable èxit d’audiència: complements verbals

Per un altre costat, segons la relació que el verb estableix amb els seus complements, podem trobar dos grans tipus de verbs: els predicatius i els copulatius.

.Verbs copulatius:
Són els verbs ser, estar, semblar, parèixer.
Aquests quatre verbs no tenen una significació completa, únicament funcionen com a nexe d’unió entre el subjecte i el complement del verb. Aquest complement del verb s’anomena atribut. El predicat d’una oració que té com a nucli verbal un verb copulatiu, rep el nom de predicat nominal.

Ex:
-Aquest vaixell és gran.
És: verb copulatiu
És gran: predicat nominal

-El corredor semblava cansat.
Semblava: verb copulatiu
Semblava cansat: predicat nominal

-La casa estava ben endreçada.
Estava: verb copulatiu
Estava endreçada: predicat nominal


.Verbs predicatius:
Són els verbs que tenen una significació completa. Prediquen una acció o un estat del subjecte. Tots els verbs són predicatius llevat dels copulatius (ser, estar, semblar, parèixer). El predicat té com a nucli un verb predicatiu. El complement que acompanya al predicatiu s’anomena predicat verbal.

Ex:
-En Joan ha pintat la llibreta de català.
Ha pintat: verb predicatiu
Ha pintat la llibreta de català: predicat verbal

-Aquests cotxes no corren gens.
Corren: verb predicatiu
no corren gens: predicat verbal

-He mirat la pel·lícula en DVD per no anar al cinema.
He mirat: verb predicatiu
He mirat la pel·lícula en DVD per no anar al cinema.


D’altra banda, els verbs predicatius es classifiquen en transitius i intransitius segons si admetin o no un complement directe.

1. Verbs transitius:
Són els verbs que admeten un complement sense preposició, amb aquest completen el seu significat. És el complement directe.

Ex:
-Necessito un entrepà de fuet.
-No pintis el meu nom.
-Els amics portaven galetes.

En les tres oracions anteriors, els verbs necessito, no pintis, portaven són transitius perquè hi ha d’aparèixer per obligació un verb que expressa el que necessita, el que no pinti, i el que portaven, d’aquesta manera les oracions són completes i tenen sentit. És a dir, son verbs que necessiten un complement directe.


2. Verbs intransitius:
Són els verbs que no accepten el complement directe, perquè ja són plens de significació.
Ex:
-La Joana dorm.
-La Martina neda ràpidament.
-Vine, de seguida.

Els verbs dormir, nedar i venir són intransitius atès que no necessiten un complement directe, perquè ja tenen un significat complet. Tanmateix, sí que poden acompanyar-se d’altres tipus de complements.

Tot i la classificació que hem acabat de veure, la majoria de verbs poden actuar com a transitius o com a intransitius segons l’oració en què apareguin i segons la finalitat del missatge.
Ex:
-La Júlia canta una corranda.
Canta: ús transitiu
una corranda: CD

-La Júlia canta.
Canta: ús intransitiu (sense CD)


3. Verbs pronominals:
Un subgrup dins dels verbs predicatius és el dels verbs pronominals. Aquests verbs s’acompanyen d’un o més pronoms febles, d’aquí que rebin el nom de pronominals. Gràcies al pronom feble, el verb té una nova significació.

Alguns dels verbs pronominals són:
haver-hi, adonar-se, queixar-se, acostumar-se, anar-se’n, sortir-se’n, tocar-hi, sentir-hi, veure-hi...
Ex:
-No hi ha mel al rebost.
-Me’n vaig a comprar.
-No hi pot fer més.

Els verbs pronominals també poden ser transitius i intransitius, segons si porten un complement directe o no.
Ex:
-Aquesta tarda hi haurà molt pluja a les comarques barcelonines.
(Verb pronominal i transitiu, perquè necessita un CD «molt pluja»)

-La companya del meu germà se’n va.
(«Se’n va» és un verb pronominal intransitiu, atès que no porta un CD)

Cal que tinguis en compte que la majoria de verbs pronominals són transitius.


!!Recorda:
-Els verbs callar, caure, marxar i pujar no són pronominals.
Ex:
-Si calla, el faré parlar.
-La taula ha caigut sobre la cadira.
-Va marxar sense dir ni ase ni bèstia.
-Va pujar el preu del combustible.

-El verb anar-se’n sempre porta dos pronoms, mai un. Això vol dir que la forma «anar-se» és incorrecta.
Ex:
-M’he anat a comprar detergent perquè no en tenia (incorrecta).
-He anat a comprar detergent perquè no en tenia (correcta).


(Adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2010)

(Imatges extretes de: starups)


!!EXERCICIS:
1. Explica amb exemples la diferència que hi ha entre un verb copulatiu i un verb predicatiu.

2. Destria quins dels següents verbs són copulatius i quins són predicatius.
És, telefoneu, semblava, havia cantat, admeten, portàveu, anar, pareixia, no diguis, tenen.

3. Escriu cinc predicats nominals (amb verb copulatiu) i cinc predicats verbals (amb verb copulatiu).

4. Subratlla els verbs de les oracions i indica si són transitius (CD) o intransitius (sense CD).
-En Martí llegeix molt.
-En Pere estudia matemàtiques.
-Pinta l’armari.
-Dibuixa en una llibreta.
-Aquell músic desafina poc.
-Van editar un nou poemari d’amor.
-Tens un diccionari de sinònims?
-No trepitgis les flors.

5. Corregeix els errors que vegis en les següents oracions:
-Se m’ha caigut el llapis al terra.
-I si et calles?
-Es van pujar sobre la capota del cotxe.
-S’ha anat amb les amigues.
-Em vaig marxar en acabar la reunió.
-S’ha menjat el iogurt.
-Ha tocat una cançó amb la flauta.
-Me n’he anat lentament del teatre.

6. Redacta sis oracions on apareguin verbs copulatius.

7. Classifica els verbs dels següents sintagmes verbals segons siguin: copulatius o predicatius: transitius i intransitius.
Condueix un camió, és americà, van salvar molts cotxes, he relliscat per anar de pressa, no sembla la meva amiga, estic simpàtic, no dormo gairebé, recullo els diners, borda a les nits.

8. Realitza un esquema sobre allò més destacat de la fitxa «Tipus de verbs».

9. Explica la constitució del sintagma verbal amb alguns exemples.

10. Crea una gamificació per treballar les tipologies verbals.

11. Comenta la diferència que hi ha entre un verb predicatiu i un verb pronominal.

12. Autoavalua’t: comenta amb quines dificultats t’has trobat durant el treball amb les tipologies de verbs. Què t’ha costat més i què menys i per què? Què et serà útil per al teu aprenentatge de llengua en el teu dia a dia?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;