Els sons laterals
els produïm quan l’aire surt pels laterals de la boca, d’aquí ve el seu nom.
Els dos sons laterals que existeixen són:
|
ALVEOLAR
|
PALATAL
|
SONOR
|
[l]
|
[ʎ]
|
La ela [l] de: sol,
pol, Laura... o la ella [ʎ] de: coll, llavi, lluna...
La ela geminada (l·l) s’ha de transcriure de la següent manera:
[l:] Els dos punts
indiquen que el so és allargat. Ex: al·legar [l:]
Les pronúncies [i]
i [ʒ] del so palatal [ʎ].
Ex: “palla” [ʎ]
(correcte)
“Paia” (incorrecte)
.Quan escrivim ela geminada?
És un so doblat que
es representa així (l·l) i que apareix en alguns mots. Alguns mots no tenen la
pronunciació geminada, per això cal estar alerta a les normes ortogràfiques.
S’escriuen amb ela
geminada els mots que comencen:
.al·l: al·legar, al·leluia, al·lèrgia, al·licient, al·lucinar, al·ludir...
.col·l: col·laborar, col·lecció, col·lectiu, col·legi, col·lidir, col·lisió...
.il·l: il·legal, il·legible, il·legítim, il·lícit, il·limitat, il·lògic...
.mil·l: mil·lenni, mil·lenari, mil·ligram, mil·límetre...
I alguns mots que tenen les terminacions:
-el·la: aquarel·la, bagatel·la, caravel·la, cel·la, damisel·la, franel·la,
mortadel·la, novel·la, parcel·la, passarel·la...
-il·la: axil·la, clorifil·la, goril·la, pupil·la, sibil·la, tranquil·la...
-il·lar: cavil·lar, destil·lar, instal·lar, oscil·lar, vacil·lar...
També s’escriuen amb ela geminada alguns
mots que acaben en:
Bèl·lic, cèl·lula,
excel·lent, intel·ligent, metàl·lic, mol·lusc, nul·la, pàl·lid, sol·licitar,
pel·lícula, rebel·lió, satèl·lit, sol·licitar...
(Material adaptat
de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO, Editorial Teide,
Barcelona)
(Imatge extreta de:
monografias.com)
!!EXERCICIS:
1.
Transcriu la ela i la ella dels mots següents:
Llapis, sol, col, lluna, caravel·la, palla, culte,
metall, Llull, ploriquejar.
2.
Escriu cinc paraules que comencin per: al·l-, il·l-, i
que acabin per –el·la i -il·lar que
no apareguin en aquesta fitxa.
3.
Aporta d’altres mots que s’escriguin en ela geminada i
que no puguin encabir-se en cap regla de les esmentades a la fitxa.
4.
Inventa un exercici que contingui diverses oracions per
treballar la ela.
5.
Quines diferències hi ha entre el so [l] i el so [ʎ]?
6.
Autoavalua’t. Com t’han anat els exercicis de la present
fitxa? Quines dificultats t’han sorgit? Per què? Comenta-les.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada