dissabte, 30 de gener del 2016

Els sons laterals. Grafies. Adreçat a Batxillerat

Els sons laterals els produïm quan l’aire surt pels laterals de la boca, d’aquí ve el seu nom. Els dos sons laterals que existeixen són:


ALVEOLAR
PALATAL
SONOR
[l]
[ʎ]


La ela [l] de: sol, pol, Laura... o la ella [ʎ] de: coll, llavi, lluna...


La ela geminada (l·l) s’ha de transcriure de la següent manera:

[l:] Els dos punts indiquen que el so és allargat. Ex: al·legar [l:]

Les pronúncies [i] i [ʒ] del so palatal [ʎ].

Ex: “palla” [ʎ] (correcte)
      “Paia” (incorrecte)




.Quan escrivim ela geminada?

És un so doblat que es representa així (l·l) i que apareix en alguns mots. Alguns mots no tenen la pronunciació geminada, per això cal estar alerta a les normes ortogràfiques.

S’escriuen amb ela geminada els mots que comencen:

.al·l: al·legar, al·leluia, al·lèrgia, al·licient, al·lucinar, al·ludir...

.col·l: col·laborar, col·lecció, col·lectiu, col·legi, col·lidir, col·lisió...

.il·l: il·legal, il·legible, il·legítim, il·lícit, il·limitat, il·lògic...

.mil·l: mil·lenni, mil·lenari, mil·ligram, mil·límetre...


I alguns mots que tenen les terminacions:

-el·la: aquarel·la, bagatel·la, caravel·la, cel·la, damisel·la, franel·la, mortadel·la, novel·la, parcel·la, passarel·la...

-il·la: axil·la, clorifil·la, goril·la, pupil·la, sibil·la, tranquil·la...

-il·lar: cavil·lar, destil·lar, instal·lar, oscil·lar, vacil·lar...


També s’escriuen amb ela geminada alguns mots que acaben en:

Bèl·lic, cèl·lula, excel·lent, intel·ligent, metàl·lic, mol·lusc, nul·la, pàl·lid, sol·licitar, pel·lícula, rebel·lió, satèl·lit, sol·licitar...


(Material adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 4t d'ESO, Editorial Teide, Barcelona)

(Imatge extreta de: monografias.com)


!!EXERCICIS:

1.      Transcriu la ela i la ella dels mots següents:

Llapis, sol, col, lluna, caravel·la, palla, culte, metall, Llull, ploriquejar.

2.      Escriu cinc paraules que comencin per: al·l-, il·l-, i que acabin per –el·la i     -il·lar que no apareguin en aquesta fitxa.

3.      Aporta d’altres mots que s’escriguin en ela geminada i que no puguin encabir-se en cap regla de les esmentades a la fitxa.

4.      Inventa un exercici que contingui diverses oracions per treballar la ela.

5.      Quines diferències hi ha entre el so [l] i el so [ʎ]?

6.      Autoavalua’t. Com t’han anat els exercicis de la present fitxa? Quines dificultats t’han sorgit? Per què? Comenta-les.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;