Quan parlem suprimim vocals per economitzar la parla, per
esforçar-nos menys i cansar-nos poc. El fenomen que es dóna quan hi ha dues vocals en contacte
i una d’aquestes es pot suprimir, s’anomena elisió. Les elisions que
fem a nivell oral, de vegades, arriben a la llengua escrita, quan és així,
estem parlant de l’apòstrof o contracció.
1.
L’apòstrof
És un signe gràfic que s’empra per elidir una vocal.
.L’article
masculí el, l’article personal en i la preposició de s’apostrofen davant de mots començats amb vocal o h.
Ex:
L’avió, n’Artur, d’instigar...
.L’article
femení la i l’article personal na també els apostrofarem davant de
paraules que comencin amb vocal o hac, sempre que no siguin i, u, hi, hu àtones.
Ex:
L’habitació, l’avinguda, n’Hug...
En canvi: la universitat, la humanitat, na Ingrid...
!!!Excepcions de l’apòstrof
No apostrofarem:
.Davant els
noms de lletres.
Ex:
La
efa, la zeta, la ena, la ema...
.Davant de la i, u que actuen com una consonant.
Ex:
El
iogurt, el Iemen...
.Davant els mots que apostrofats poden
comportar confusions.
Ex:
La
una, la ira, la host...
.Els mots començats en a- que assenyalen “el
contrari de”.
Ex:
La
asimetria, de anormal...
.Davant de h aspirada (h anglesa).
Ex:
El
hall, de Harlem...
.Els pronoms febles em,
et, es, en , la, el s’apostrofen davant les formes verbals que comencen per
vocal o hac.
Ex:
T’envio, s’espatlla, l’escolta, t’ofereix...
.Els pronoms febles em,
et, es, el, els, ens, en cal apostrofar-los.
A) Darrere les formes verbals que acaben en vocal.
Ex:
Envia’ns,
canta’m...
B) En les combinacions de pronoms.
Ex:
Te’l
lliura, me’l regala, se’n va...
!!!Excepcions:
.El pronom la no l’apostrofem
davant de les formes verbals començades per i,
u, hi, hu àtones.
Ex:
La
integritat, la unió...
.Les combinacions la hi, se us no s’han d’apostrofar.
Ex:
La
hi escriuré, se us escoltarà...
!Hem d’escriure l’apòstrof tant a la dreta
com sigui possible. S’entén a la dreta del pronom.
Ex:
Me’n
menjaré, se n’adonava...
2.
La contracció
És la unió en un sol mot de les
preposicions a, de, per amb els
articles el, els, al/s, del/s, pel/s quan la paraula que la segueix comença en consonant.
Ex:
Al camí, pel matí, del llibreter...
També podem trobar d’altres tipus de contraccions. El mot ca (“a casa de”) es contreu amb els articles el, els, en quan la paraula que la segueix comença en consonant.
Ex:
Cal Joan, can Martí... en canvi: ca l’Andreu...
D’altra banda, hi ha una sèrie d’elisions que apareixen en l’oralitat i
vénen influïdes per les pauses, velocitat i el ritme de la cadena fònica.
Ex:
Mà esquerra (“masquerra”)
Setze anys (“setzanys”)
Si el crides (“silcrides”)
¡Podeu reforçar o bé
ampliar l’apòstrof i les contraccions en els següents enllaços:
(Adaptat del llibre del curs: Diversos, 2012, Llengua catalana i literatura. Batxillerat 1,
Editorial Cruïlla, Barcelona)
(Imatge extreta de:
slideshare.net)
!!EXERCICIS:
1.
Escriu l’article
corresponent davant dels següents mots:
Avió, universitat, Índia, intenció, indústria, Àngel,
humanitat, interès, estira, ema, host, zeta, contacte, elisió, hipnotizo, hall,
audició, quòrum, eutanàsia.
2.
Posa un pronom al davant i una altre al darrere
dels presents verbs.
Porta, mira, vigila, posa, indica, envia.
3.
Esmenta dues excepcions que hi ha dins de l’apòstrof
i exemplifica-les.
4.
Defineix què és una contracció i posa exemples.
5.
Inventa un exercici per treballar amb l’apòstrof
i les contraccions, emperò no el resolguis que ja ho farà algú altri.
6.
Redacta cinc oracions on aparegui una
contracció en cadascuna d’auestes.
7.
Completa les següents oracions amb una
preposició o un article.
.__inventari ___ __empresa finalment va donar fruits.
.__professora ens ha explicat __ema i __ena.
.Li han pujat ___colors __ ____ cara.
.__illa
del tresor és un ____ millors llibres que existeixen.
.__ungla ___
___ Anna estaba trencada.
.__ hipòtesi dels fets no és ___ tot certa.
.__ hac és una lletra
que costa molt de pronunciar en català.
.No et preocupis, arribaré a __ hora
assenyalada.
8.
Escriu quatre exemples d’elisions que fem en l’oralitat.
9.
Fòrum. T’has equivocat alguna vegada a l’escriure
un apòstrof o una contracció? Per què? En quines t’erres més? Com ho pots
resoldre?
10.
Autoavalua’t. Com t’ha anat el treball en la
present fitxa? On t’has encallat i per què? Què pots fer per millorar?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada