Escriure
d’en Salvador Espriu (Santa Coloma de Farners, 10 de juliol del
1913- Barcelona, 22 de febrer del 1985) és fer-ho d’un home, d’un
lletraferit, d’un poeta, d’un narrador, d’un autor teatral que
al llarg dels anys va voler foragitar el “monstre” que havia
creat. Va pretenir oblidar-se dels homenatges i de la fama que
l’envoltava per fer-se sentir i protegir el seu entorn personal. Si
recentment, heu visitat l’exposició del CCCB a Barcelona, “He
mirat aquesta terra”, (del 30 d’octubre del 2013 al 16 de març
del 2014) aquesta idea hi apareix ben explícita. Salvador Espriu
salvaguardava la seva intimitat al màxim, d’aquí que
quan
algú li enviava o regalava un llibre amb alguna dedicatòria o bé
li enviava una carta sempre en retallava la signatura, o simplement
la rascava amb una fulleta d’afaitar, no volia que se sabés amb
qui es relacionava o cartejava, esborrava les seves relacions
literàries. Per tant, trobarem poques pistes de les seves amistats,
una d’elles per exemple, era el pintor Joan Miró. En una línia
similar també va crear un decàleg amb una sèrie de normes per tal
de no vulnerar el seu entorn personal, sobretot a partir de la
transició democràtica, atès que les seves declaracions sobre la
llengua i la cultura eren difoses pels mitjans de comunicació i a
més eren ben escoltades. Espriu se sentia assetjat pels periodistes,
polítics i fins i tot pels autors novells, d’aquí que escrigué
un decàleg amb una vintena de normes que volia fer respectar,
d’entre les quals sobresortia la sentència: “no em demaneu
signar llibres ni aconsellar a nous poetes perquè no ho faré”.
D’aquesta manera, va establir un mur entre la seva persona i la
resta, aquest mur li permetia poder escriure i reescriure les seves
obres. Espriu havia creat un personatge tant grandiloqüent, una obra
que seguia un fil narratiu, que això el molestava, s’havia
convertit en un autor molt mediàtic, només cal pensar en l’enrenou
que hi hagué el desembre del 1984 quan ingressà a l’hospital, amb
mitjans de comunicació per totes les bandes.
Si
ens endinsem en el món Espriuà veurem que un dels temes que hi
apareix és la mort, al llarg de diversos poemes i narracions però
és un fet comprensible, la tenia i la conegué de ben a prop: una de
les seves germanes, Maria Isabel morí de manera prematura a causa de
complicacions pel xarampió l’1 de gener del 1924, precisament
aquesta mateixa malaltia postrà a Espriu tres anys al llit en
període de recuperació a la casa familiar de Viladrau, dels quals
durant deu mesos lliurà una batalla entre la vida i la mort, atès
que el van intervenir a causa d’un empiema (pus a la pleura) per
culpa del xarampió que s’encomanaren entre germans. Temps que
ocupà en jocs i lectures que li interessaven però sempre avançades
a la seva edat; el seu germà gran, Francesc de catorze anys mor
d’una infecció a la sang, tot just un any i mig després de la
mort de sa germana; el seu amic Rosselló-Pòrcel també va morir ben
jove a la guerra el 1938, aquest fet destrossà en Salvador. Aquest
tema fa acte de presència en moltes de les seves narracions o obres
de teatre; un altre és la defensa per la seva terra, Catalunya en
obres poètiques com ara La
pell de brau
(1960) i crítica a Espanya, que apareix com a Sepharad. Era una
resposta als intel·lectuals de la generació del 98. La censura
espanyola no es va adonar d’aquest fet i en va autoritzar l’edició.
Ara bé, sí que van emetre un informe sobre Salvador Espriu i les
seves idees polítiques o implicacions en manifestacions. D’aquí
que el llibre esdevingués un símbol del catalanisme i de la lluita
antifranquista des de l’interior del país, s’entén, Catalunya.
Espriu sempre va continuar escrivint des de la clandestinitat i ho va
fer amb un marcat estil propi.
Dins
de la seva poètica d’estil modernista Salvador Espriu va saber
desenvolupar un univers a l’entorn de Sinera, coneguda per
“Arenys”, ens referim a Arenys de Mar, vila d’on eren
originàries tant la seva família materna com paterna i en la qual
viu la seva infantesa estiuejant allí fins als deu anys, i que més
tard i seguint el seu fil conductor, va saber portar a les seves
obres narratives i teatrals. Així doncs, podem trobar inspiració de
personatges reals de la població d’Arenys de Mar que més tard van
aparèixer en les seves obres.
Amb
tan sols vint-i-quatre anys havia publicat set llibres de diverses
vessants narratives, i cap volum ni de teatre ni de poesia. En els
primers volums s’hi observa un Espriu “precís, artificiós,
perfeccionista i antisentimental [...]. Amb els anys accentua
aquestes característiques i hi afegeix narradors corals,
fragmentarietat, perspectivisme, ironia, autoreferencialitat. La seva
obra cobreix un nombre molt elevat de subgèneres narratius:
recreacions bíbliques, revisions de mites clàssics, falsos
dietaris, biografia, monòlegs interiors, paròdies, paràboles,
diàlegs morals, contes d’un costumisme grotesc i de denúncia
social, evocacions d’infància i poemes en prosa. Encara que no
hagués escrit ni poesia ni teatre, seria un autor fonamental”, com
glossa Vicenç Pagès. És en aquest primer període d’escriptura,
el de joventut, que Espriu pel fet de ser tan jove i d’escriure de
manera tan talentosa no fou reconegut.
Espriu
tacà el primer paper de tinta el 1929 amb una edició no venal de
l’obra escrita en castellà intitulada Israel,
un llibre amb referents bíblics, on recrea escenes de la Bíblia i
que endreçava els continguts segons la temàtica cabalística a
l’entorn de Jesús com si fos una mena de profeta. L’autor tan
sols tenia quinze anys.
El
1930 és un any important per en Salvador atès que quan ingressa a
la Universitat de Barcelona, coneix un jove individu que el marcarà
des de llavors, el poeta Bartomeu Rosselló-Pòrcel. Al cap de poc
temps, i amb divuit anys, Espriu comença a editar les primeres obres
com ara El
doctor Rip
(1931), una obra en format de monòleg interior on apareix un metge
que s’autodiagnostica un càncer terminal i que troba refugi en el
seu saber i l’allunyament, un volum que va escriure amb tan sols
disset anys. Al proemi de l’obra el seu autor glossava:
"Durant
més de trenta anys he esborrat El
doctor Rip
de la meva producció... El 1972, per causes que no cal explicar,
vaig reprendre el tema i el personatge, per mirar d'incorporar-los,
amb tot el rigor de què fos capaç, a la meva obra, que ha
esdevingut cíclica. Per no trampejar massa, vaig respectar tant com
vaig poder l'estructura i la idea, el que tal vegada bategava en el
fons de l'escrit. He deixat dormir dintre un calaix, durant sis anys,
el nou relat, eco del vell, i l'he repassat el 1978”.
Després
vingueren Laia
(1932) una novel·la amb rerefons mariner i en la qual es donaven la
mà diversos estils narratius com la tragèdia grega, la novel·la
psicològica, la narració costumista, allò grotesc, l’elegia o bé
el realisme, ho fa escrivint en tercera persona. Laia
marca
un punt important dins de l’obra d’Espriu, ja que era la primera
obra on apareix per primera vegada el seu concepte d’obra
diversificada així com també una evidència de recuperar la
novel·la modernista i per tant, d’allunyar-se del noucentisme.
I.
Laia
Com
que ningú no es va preocupar mai gaire d’ella, havia passat la
infantesa deixada a la bona de Déu. Quan encara no tenia dos anys,
va estar malalta d’una malaltia estranya que la menava a les portes
de la mort. El metge va parlar d’alcoholisme, de les lleis de
l’herència i de nervis espatllats, va pronunciar amb èmfasi el
mot «desconfiança» i va deixar la família esbalaïda i plena
d’agraït respecte pel seu saber. Després d’aquell pronòstic,
pocs creien en les possibilitats de salvació de la petita, però
aquesta es va refer i va créixer esprimatxada, rampelluda, esquerpa.
Li agradava de passar-se hores i hores de cara al mar, indiferent al
que la voltava, amb un posat impenetrable, impassible, gairebé
d’idiota. En desvetllar-se, semblava algun cop fatigada, com si
hagués fet un gran esforç. Altres vegades, i sobretot si algú
gosava importunar-la, fugia cridant com si la torturessin i queia,
estremida de convulsions, enmig del sorral i de les barques.
Les
crisis d’abatiment alternaven amb curts períodes d’una activitat
esvalotada. Mentre s’hi lliurava, la nena era arriscada, forta,
decidida, apassionada, temuda per les seves ires i obeïda per la
seva colla amb una fe cega. A les lluites desesperades amb pedres i
mandrons era ella la primera. Infatigable, anava al davant en tots
els jocs i es ficava en totes les baralles. Preferia la companyia
dels nois a la de les noies, nedava des de sempre com un peix i
estimava el mar i tot el que s’hi relacionés. Es rodejava de
salabrets i nanses i sabia endegar tota mena d’ormeigs. Coneixia el
temps i no s’errava mai en assenyalar els canvis del vent, tant si
havia de ser l’oreig que porta calma i serenor al mar, com garbí,
o llevant, o xaloc, el perillós xaloc que sovint desencadena
temporals desoladors.
Però
aviat tornava a la immobilitat i a la desesma. La seva mirada
s’aprofundia, i sobrevenien la lassitud, la demacració i els
tremolors nerviosos. Quan no es podia valer, era maltractada per
venjances covardes i perseguida amb odi pels qui més la temien.
Aleshores, malaurada i miserable, estava a mercè de la crueltat de
la gent, avorrida de tothom, faltada en absolut de protecció.
Era
filla de pescadors i va ser batejada amb un nom que ningú no
recordava, però li deien Laia. Era la filla d’uns pescadors del
nostre mar.
(Dins
Laia,
1932)
L’estiu
del 1933 a bord del creuer Ciudad de Cadiz, Espriu participa en un
creuer d’universitaris per la Mediterrània, viatge que li servirà
d’inspiració per a futurs relats.
Un
any més tard, veu la llum el primer recull de contes Aspectes
(1934), que també mostra relats de temàtica similar al contingut
del llibre anterior, Laia.
Amb aquest volum establirà una proximitat amb l’univers satíric
de la Colla de Sabadell tot i que amb un caràcter més feble, amb
autors com Joan Oliver, Francesc Trabal o Armand Obiols, entre
d’altres. El volum és ple de diàlegs i descripcions. La temàtica
recurrent al llarg de més de la meitat dels contes és la mort,
emperò, aquest cop amb una mica d’humor negre. Mostra l’evidència
del caràcter humà i pretén evidenciar la classe burgesa. En l’obra
apareixen personatges de Laia, com la Paulina i d’altres d’Ariadna
al laberint grotesc
o també dins de la mitologia de Sinera, com la figura del cec.
Espriu encapçalà cada conte amb una citació literària que donava
un passeig per la literatura de tots els temps. En l’obra Espriu
pretén fer reflexionar els lectors sobre els comportaments humans
que es mouen a cavall de les passions i dels instints com ara
l’egoisme, l’odi, la venjança, el desig sexual o la mostra d’una
civilització en declivi. Un dels contes sobresortints és Conversió
i mort d’en Quim Federal,
on en Quim s’està morint i la seva senyora, Rossenda pretén tenir
els documents arreglats per quan sigui vídua. El sagristà Ventura
va a veure el moribund per tal que es penedeixi dels seus pecats i
com que no ho aconsegueix rumia un pla, i fins aquí puc llegir com
explanava aquella presentadora de televisió, per no desvetllar el
final d’aquesta meravella espriuana. En el volum Espriu empra
diversos gèneres narratius mesclats amb ironia, sàtira, allò
grotesc. Després d’aquesta obra, es pot afirmar que Espriu no
tornarà a escriure mai més novel·la, sinó que dedicarà els seus
esforços a experimentar en la narracció, això sí tocant diversos
gèneres literaris com per exemple, el conte, la novel·leta, la
prosa poètica…
En
temps de la guerra civil Espriu s’aventura a escriure nous gèneres
literaris, sobretot teatre i poesia. Trobem l’Espriu que
experimenta, que cerca nous camins per obrir el deliri del seu
pensament. L’autor prova amb l’escriptura de la novel·la, així
veuen la llum les novel·les curtes a Miratge
a Citerea
(1935), obra que s’autoedità ell mateix dins la editorial que
dirigia L.E.D.A. (Les edicions d’Ara). La seva trama transcorre en
un internat femení. Espriu s’apropia del dietari personal en boca
d’una noia jove que mostra el seu despertar homosexual mentre es
troba en un internat de monges estrangeres. També s’hi glossa
l’amor d’una dona escriptora, Carlota, per una monja i alhora
professora de literatura, Maria de Llodio. Un amor que acaba essent
platònic. Val a dir que des del punt de vista tipogràfic, el llibre
s’ancorava a les avantguardes.
Una
altra obra és Fedra
(1937), inspirada en una obra de Llorenç Villalonga, és una
novel·la breu on Espriu ens glossa la vida trágica d’una dona
malalta d’amor pel seu fillastre. Del mateix any, és Letizia
i
altres proses
(1937), un volum compost per dos contes intitulats Letizia
i Fedra
i les Petites
proses blanques de
marcat to líric. En aquests dos contes Espriu actualitzava contes
d’Edgar Allan Poe i de mitologia grega, a més d’emprar poemes en
prosa i plens d’al·legories, tot això ho féu durant la guerra,
però a pesar de la seva qualitat no funcionaren per la realitat que
estava vivint el país. És justament a partir de la guerra civil,
durant la postguerra que les referències a la història antiga
s’accentuen i seran una constant en les seves obres.
També
s’aventurà a tastar la poesia en prosa per mostrar tal i com sent
la guerra, i ho plasma a La
pluja
(1952) i a Dansa
grotesca de la mort
(1934), un poema satíric i d’altres de metafísics, com per
exemple, El
sotjador.
És el 1939, quan posteriorment a la caiguda de Barcelona davant de
les tropes franquistes, es decideix per escriure una de les seves
obres més conegudes, la versió teatral Antígona
(1944), on fins i tot en modificà el final real.
És
amb Ariadna
al laberint grotesc
(1935), el seu segon recull de contes, que Espriu rep la influència
de Llorenç Villalonga. Hi trobem contes coneguts com
“Tereseta-que-baixa-les-escales”, en el qual veiem l’evolució
de les persones al llarg del temps, sobretot en la manera de ser. O
bé d’altres de captivadors com “En Panets passeja el cap” on
aprofita per caricaturitzar a les persones que volen destacar i ésser
conegudes; “Introducció a l’estudi d’una petita girafa” n’és
una altra meravella, mostra als barcelonins embadalits pel naixement
d’un animal en captivitat al zoo que els promocionarà la ciutat a
nivell mundial. Us porta a rumiar en algun goril·la conegut? O un
encara de ben actual, “Els subalterns”, on retrata les jerarquies
que podem trobar dins d’una empresa o institució, val a dir que
alguns estudiosos hi van veure una mica més enllà, que Espriu ens
parlava de les relacions entre la Catalunya i l’Espanya als fets
posteriors al 1934. El curiós és que en aquesta obra hi apareixen
personatges ja coneguts d’altres obres en el procés de crear una
obra literària unitària i amb els quals Espriu juga, com si fossin
titelles. A través d’ells ens fa reflexionar sobre diversos temes
que tant li interessaven com la mort, la llengua, el país, el
coneixement o la condició humana entre d’altres i alhora ho fa
mitjançant la metàfora del laberint que engloba l’obra i gira en
l’estructura interna de cada conte.
A
en Salvador Espriu li esperava un futur formidable per endavant, es
va llicenciar en tan sols un any de diferència en dret, el 1935 i en
història, el 1936, un dels seus somnis era esdevenir docent
d’egiptologia, aviat s’estroncà aquest somni. Tot s’estancà
per culpa del fantasma de la guerra i a causa de la mort del seu
pare, Francesc Espriu, traspassat el 1940, traspassat a conseqüència
d’un infart generat pel conflicte bèl·lic. Això féu que
Salvador hagués de donar un cop de cap i ocupar-se del lloc del seu
pare, així doncs, treballa com a advcat en la notaria durant vint
anys, fins el 1960. És en temps de la postguerra que sorgeix
l’Espriu poeta, l’Espriu interessat en expressar allò que sent i
amb la finalitat de poder evitar la censura, també en veia
possibilitats d’edició perquè alhora era més senzill escriure
poesia que prosa.
I
és en aquest context que veu la llum Cementiri
de Sinera
(1946), on glossa el paratge que destrueix la guerra, la qual
identifica amb la població on passà la seva infantesa, Sinera, que
és Arenys de Mar. És el primer cop que empra el terme Sinera. El
llibre mostra està amenitzat pels principals temes espriuans:
memòria, mort. La pèrdua de la pàtria també hi és present,
representada amb el jardí perdut i el cementiri que a la vegada és
un símbol de la infantesa. Per sobre de la meditació de la mort
podem trobar una reflexió sobre un poble enfonsat, Sinera. Apareix
el destí personal d’un home lligat al del seu poble. Aquest llibre
rep influència de l’Eclesiastès
i del Llibre
de Job.
En aquest darrer llibre, el de Job, trobem la imatge d’un Déu
insolidari i cruel amb els homes, que al final deixa de banda de
manera trágica per portar-los a la mort.
XXV
A la vora del mar. Tenia
una casa, el meu somni,
a la vora del mar.
Alta proa. Per lliures
camins d’aigua, l’esvelta
barca que jo manava.
Els ulls sabien
tot el repòs i l’ordre
d’una petita pàtria.
Com necessito
contar-te la basarda
que fa la pluja als vidres!
Avui cau nit de fosca
damunt la meva casa.
Les roques negres
m’atrauen a naufragi.
Captiu del càntic,
el meu esforç inútil,
qui pot guiar-me a l’alba?
Ran de la mar tenia
una casa, un lent somni.
A la vora del mar. Tenia
una casa, el meu somni,
a la vora del mar.
Alta proa. Per lliures
camins d’aigua, l’esvelta
barca que jo manava.
Els ulls sabien
tot el repòs i l’ordre
d’una petita pàtria.
Com necessito
contar-te la basarda
que fa la pluja als vidres!
Avui cau nit de fosca
damunt la meva casa.
Les roques negres
m’atrauen a naufragi.
Captiu del càntic,
el meu esforç inútil,
qui pot guiar-me a l’alba?
Ran de la mar tenia
una casa, un lent somni.
(Dins
Cementiri de Sinera,
1946)
Tres
anys després, apareix el segon poemari, Les
cançons d’Ariadna
(1949), on Espriu aprofita per recuperar personatges reals de la vila
Arenys de Mar i això enllaça amb la seva producció anterior, la
d’abans de la guerra. Per tant, l’obra estableix un pont entre la
poesia i la narrativa espriuana, sobretot amb la dramàtica. Valgui
com a curiositat que aquest darrer llibre li serveix com a esquer i
l’empra per encetar la Poesia
Completa.
Tota la poesia d’Espriu va de la mà de temes i símbols de
procedencia barroca i de la càbala. Al cap de poc temps, arribà la
que seria la primera obra en la vessant dramàtica, Primera
història d’Esther
(1948), amb el subtítol aclaridor de: Improvisació
per a titelles,
una
obra que fou concebuda per a ésser representada en format
titellaire. Amb aquest debut teatral Espriu pretenia crear un
llenguatge viu i ric de la nostra llengua i ho aconseguí mesclant
paraules de diverses variants dialectals i diferents nivells
lingüístics, així com també amb l’ús del caló. Obra
que mescla el mite bíblic amb els personatges reals de la seva
Sinera. El volum presenta una estructura cabalística i mitjançant
un teatre de titelles governat per una mena de Déu cec, a mode
d’endeví o de poeta clàssic, alhora apareguts en altres obres del
nostre autor, amb noms de nen com Tianet o Salom. L’obra al·ludeix
a la guerra civil, té referències a la persecució del poble jueu
de la narració bíblica i reelaborant el mite de Sinera, identifica
aquesta persecució amb la del seu propi poble, que alhora vol que
sigui un record de la persecució que tingué la llengua catalana. En
aquesta obra Espriu hi avoca arcaismes, cultismes, dialectalismes,
gitanismes, vulgarimes, a més d’altres recursos fonètics i
semàntics. Es diu que el discurs final de l’Altíssim és un dels
fragments de prosa més perfectes de tota la història de la
literatura catalana. A Primera
història d’Esther
(1948), Antígona
(1955)
i Una
altra Fedra, si us plau
(1977), l’argument gira al voltant d’una dona que lluita i que al
mateix temps és víctima dels components primordials de la condició
humana, desmitificant el mite clàssic. Els personatges d’aquestes
obres provenen de les tradicions clàssiques o bé jueves, també
l’autor repeteix personatges i sent enyorança pel temps perdut i
denuncia les males conductes socials. És
en aquesta època en què Espriu col·labora en revistes com Ariel i
és jurat de premis literaris com el Joanot Martorell.
PRIMERA
HISTÒRIA D’ESTHER (FRAGMENT)
ALTÍSSIM:
Vilatans, patricis de Sinera: som a les acaballes de la faula. El sol
s’ajoca enllà dels turons del Mont-Alt, una ora suavíssima es
desvetlla al Mal Temps i ens portarà sentors de fonoll i de menta,
l’aigua cau a primes gotes per la molsa del safareig del tritó,
ulls del vespre comencen a esguardar-nos. La Neua es prepara a passa
safata, com us he promès, sols als volenterosos d’amollar-li uns
cèntims. Als dits d’Eleuteri, els putxinel·lis acoten el cap, a
manera de salutació cortesa, i abandonen l’escena per jeure, al
fons de la capsa, en una barreja immòbil. Després del que heu
sentit, els jueus occiren –ho afegeix la crónica- setanta-cinc mil
adversaris de llur poble i commemoraren amb dos dies solemnes, que
Israel celebra periòdicament des d’aleshores, la intercessió
d’Esther i el terme dels dejunis i del clamor. I el rei imposà
tributs a l’imperi i a les illes allunyades en la boira de
l’horitzó, i Mardoqueu governà en nom seu, sota el dictat
d’Esther, imagina’t com, procurant, sembla, això sí una mica de
bonança per a la nissaga de Jacob. I un altre príncep succeí més
tard Assuerus en el tron de Susa i tornà potser a perseguir les
tràgiques tribus del Trànsit. I continuà la cadena monótona de
lluites, assassinats, infàmies i disbauxes, car a Pèrsia i arreu
del món una cruel estultícia esclavitza des de sempre l’home i fa
de la seva història un mal somni de dolor tenebrós i àrid. ¿I de
què et servirá furgar, Salom, contra aquesta imprescriptible llei,
en el misteri de les paraules, anhel d’insensatesa, cavalleria
desbocada que t’arrossega a la destrucció? Maleït tu, orgullós
foll perdedor de tot, excepte d’una estéril tristesa lúcida, que
amb rictus de desdeny i amb precària burla trepitges el teu cor en
la solitud. Ai, vosaltres, els morts espectadors, compadiu, però el
gos assedegat que es llepa fugint els trencs de pedrots i
vergassades, apiadeu-vos del qui s’endinsa sense retorn pels
presidis de l’enyorança i dels anys! I no te’n riguis, Tianet, i
escolta la veu feble que s’adreça, amb preferencia, a tu i als
teus companys de joc, de de l’ambó momentani. Atorgueu-vos sense
defallences, ara i en créixer, de grans i de vells, una almoina
recíproca de perdó i tolerancia. Eviteu el màxim crim, el pecat de
la guerra entre germans. Penseu que el mirall de la veritat
s’esmicolà a l’origen en fragments petitíssims, i cada un dels
trossos recull tanmateix una engruna d’autèntica llum. I si algú
dels qui m’entenen creu encara que és una obra digna i noble
d’evocar amb esperit religiós les ombres ombres predecessores –car
ningú no sap si l’alè de vida dels fills de l’home munta
enlaire i si l’hàlit de la bèstia davalla devers la terra-, que
pregui avui pels difunts de Sinera.
Arribem
al quadrumvirat Les
hores (1952),
conté els primers poemes escrits per Salvador Espriu, que daten dels
anys trenta. El llibre no pogué editar-se fins l’any 1952 per
culpa de la guerra. El llibre consta de dues parts, en la primera
recorda el seu amic Bartomeu Rosselló-Pòrcel al llarg de diversos
poemes i en la segona rememora la memòria de la seva mare amb
evocacions al paradís perdut, la mort –quan parla de retorn a
l’úter de la seva mare, com si fos un comple d’Edip. La darrera
part està dedicada a Salom. Amb Mrs
Death
(1952), s’hi veu la unió d’allò grotesc, líric i cívic; El
caminant i el mur
(1954), reviu l’evocació de la mare morta al llarg de la
descripció dels diversos moments que té un dia, sempre des d’un
context mariner i sense oblidar les referències als mites del
Minotaure i Teseu i Final
del laberint (1955),
són trenta poemes encaminats cap a la mort, també ho aconsegueix
amb l’ús d’elements simbòlics. Aquests quatre llibres de poesia
juntament amb Cementiri
de Sinera
(1946) i
Les cançons d’Ariadna (1949),
formen el cicle líric espriuà, que a més barreja elements grotescs
i satírics. Marquen un bitllet cap a la interiorització. S’hi veu
una reflexió individual i solitària sobre com afrontar la mort. A
Final
del laberint
apareix un Déu que esdevé la negació de tot el que existeix. En
aquests escrits s’hi observen les tensions entre el poeta i el
poble. Espriu s’encasella dins la poesia catalana de postguerra com
a un dels seus principals pilars. Val a dir que tota la poesia
espriuana gira a l’entorn de tres eixos: l’elegíac, el satíric
i el didàctic.
Psyché
Nua, vençuda
per l’esplendor de l’alba,
la viatgera
plena de crims, inútil
vol vacil·lant, falena.
Nua, vençuda
per l’esplendor de l’alba,
la viatgera
plena de crims, inútil
vol vacil·lant, falena.
(Dins
Les hores,
1952)
XXX
L’aire resplendent
arrela en el plany.
Ales de la sang
drecen a claror.
De la llum a la fosca,
de la nit a la neu,
sofrença, camí,
paraules, destí,
per la terra, per l’aigua,
pel foc i pel vent.
Salvo el meu maligne
nombre en la unitat.
Enllà de contraris
veig identitat.
Sol, sense missatge,
deslliurat del pes
del temps, d’esperances,
dels morts,
dels records,
dic en el silenci
el nom del no-res.
L’aire resplendent
arrela en el plany.
Ales de la sang
drecen a claror.
De la llum a la fosca,
de la nit a la neu,
sofrença, camí,
paraules, destí,
per la terra, per l’aigua,
pel foc i pel vent.
Salvo el meu maligne
nombre en la unitat.
Enllà de contraris
veig identitat.
Sol, sense missatge,
deslliurat del pes
del temps, d’esperances,
dels morts,
dels records,
dic en el silenci
el nom del no-res.
(Dins
Final del laberint,
1948)
Dins
el cercle líric també es mostra la confrontació entre el poeta i
el poble, un clar exemple és l’obra El
caminant i el mur
(1954), al llarg de poemes com Assaig
de càntic en el temple.
Assaig
de càntic en el temple
Oh,
que cansat estic de la meva
covarda, vella, tan salvatge terra,
i com m’agradaria allunyar-me’n,
nord enllà,
on diuen que la gent és neta
i noble, culta, rica, lliure,
desvetllada i feliç!
Aleshores, a la congregació, els germans dirien
desaprovant: “Com l’ocell que deixa el niu,
així l’home que se’n va del seu indret”,
mentre jo, ja ben lluny, em riuria
de la llei i de l’antiga saviesa
d’aquest meu àrid poble.
Però no he de seguir mai el meu somni
I em quedaré aquí fins a la mort.
Car sóc també molt covard i salvatge
i estimo a més amb un
desesperat dolor
aquesta meva pobra, bruta, trista, dissortada pàtria.
covarda, vella, tan salvatge terra,
i com m’agradaria allunyar-me’n,
nord enllà,
on diuen que la gent és neta
i noble, culta, rica, lliure,
desvetllada i feliç!
Aleshores, a la congregació, els germans dirien
desaprovant: “Com l’ocell que deixa el niu,
així l’home que se’n va del seu indret”,
mentre jo, ja ben lluny, em riuria
de la llei i de l’antiga saviesa
d’aquest meu àrid poble.
Però no he de seguir mai el meu somni
I em quedaré aquí fins a la mort.
Car sóc també molt covard i salvatge
i estimo a més amb un
desesperat dolor
aquesta meva pobra, bruta, trista, dissortada pàtria.
(Dins
El
caminant i el mur,
1954)
Arribem
a l’any seixanta, any en què Espriu ens regala el seu llibre de
poemes més reivindicatiu, aquell llibre on al llarg dels seus poemes
no es mossega la llengua, sinó que sense por comunica allò que vol
comunicar, com ho vol transmetre, i sense que les autoritats
polítiques espanyoles se n’adonin. Estem parlant de La
pell de brau
(1960), també en serà l’obra que li donarà més ressò de totes
les que ens llegà Espriu, ara amb un to més realista, gens mancat
de modernitat, i no tan proper a la quotidianitat. Exemplica de nou
alguns dels temes emprats per Espriu, la diversitat, la tolerància
mitjançant la reflexió de les seves paraules, així com la
utilització de símbols, la sàtira, la elegia, la llibertat, la
justícia. Sempre des d’un to èpic i didàctic. L’obra focalitza
en la Península Ibèrica (Sepharad), aquest fet va donar a Espriu
una projecció patriòtica a més d’una altra d’internacional.
D’entre la geografia que Espriu emprà en les seves obres trobem:
Lavínia (Barcelona), Alfaranja (Catalunya i Sinera), Konilònia
(Espanya) i l’esmentada Sepharad.
XLVI
A vegades és necessari i forçós
que un home mori per un poble,
però mai no ha de morir tot un
poble
per un home sol:
recorda sempre això, Sepharad.
Fes que siguin segurs els ponts
del diàleg
i mira de comprendre i estimar
les raons i les parles diverses
dels teus fills.
Que la pluja caigui a poc a poc
en els sembrats
i l'aire passi com una estesa mà
suau i molt
benigna damunt els amples camps.
Que Sepharad visqui eternament
en l'ordre i en la pau, en el
treball,
en la difícil i merescuda
llibertat.
(Dins La
pell de brau, 1960)
El
1963 Espriu va escriure unes paraules que encara avui dia tenen la
seva vigència i que ens retornen al nostre estimat poeta:
“El
diàleg amb Madrid és impossible, el Madrid d’ara, d’ahir, de
demà i de sempre”.
Segons
Víctor Martínez-Gil, tres fets donen la projecció definitiva a
l’obra d’en Salvador Espriu: en primer lloc, Ricard Salvat que
realitzà un muntatge teatral al voltant de Ronda
de mort a Sinera
(1966), una dramàtica que reprèn els temes i personatges de Sinera
i amb cert pessimisme retorna al tema de la mort; en segon lloc, que
el cantautor Narcís Bonet en musiqués els seus poemes al disc
intitulat La
pell de brau
(1966) i finalment, que Raimon edités el disc Cançons
de la roda del temps
(1966). Aquestes tres accions portaran a Salvador Espriu a ésser un
dels poetes més coneguts, llegits i idolatrats de la nostra cultura
al llarg del temps, inclús més enllà de la seva mort, donant-li el
reconeixement que mereix en la celebració del centenari del seu
naixement. També caldria afegir el teatre i l’Escola d’Art
Dramàtic Adrià Gual en foren el colofó A més, com comenta aquest
professor universitari, se’n farà una lectura “en clau
patriótica i de consciència moral i nacional de la societat
catalana”. Actualment, diversos cantants i bandes catalanes s’han
sumat a musicar poemes d’Espriu en un disc en motiu del centenari
del seu naixement.
Més
endavant vingueren d’altres llibres com Llibre
de Sinera
(1963), on el poeta fa poesia moral de la seva pàtria, tal i com
deia en Joan Triadú; l’Espriu que hi plana és un autor compromès
amb la seva terra; és amb La
pell de brau
(1960) i Llibre
de Sinera
(1963) que Espriu és reclamat com a poeta realista per guiar futures
generacions. Per
al llibre de Salms d’aquests vells cecs
(1967), és una obra d’haikús on parla de diversos temes que li
ballen pel cap a l’entorn de la vida; Setmana
Santa
(1971), on recrea el tema de la Passió; Formes
i paraules (1975)
un llibre de poemes breus i de to epigramàtic on sobresurt el tema
de l’arrelament de la terra i Per
a la bona gent
(1984), que mescla poemes antics amb d’altres de nous. Espriu també
abordà la poesia per als joves en dos volums d’aparició pòstuma:
Salom,
el caminant
(1994) i Barques
de paper
(2003).
No
ens oblidem de la Caputxinada. Un acte en contra de la dictadura
franquista que presidí Espriu juntament amb Jordi Rubió i Balaguer
i Joan Oliver, d’entre el 9 i l’11 de març del 1966 al convent
dels caputxins de Sarrià, essent la veu cantant del Sindicat
Democràtic d’Estudiants i que incloïa estudiants, professorat i
intel·lectuals. Espriu s’amagà en una cela però la policia el
descobrí i el portà a comissaria.
Josep
Maria Corretger
.Ara pots llegir la segona part d'aquest article en el present enllaç:
http://llengilitcat.blogspot.com.es/search?q=espriu
(Imatge
extreta de: librorum.piscolabis.cat, totmataro.cat i pensionulises.blogspot.com)
!!EXERCICIS:
- Cerca un exemple en els textos d’Espriu de quatre dels seus mites.
- Escriu una petita opinió de què t’ha suggerit la lectura d’alguna narracció o poesia de Salvador Espriu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada