Quan escrivim és fonamental tenir presents una sèrie d’estratègies
que faran que el nostre producte final tingui molta més qualitat. Tingues
presents els següents aspectes:
1. Realitza una pluja d’idees si no saps sobre quin tema escriure.
2. Cerca informació sobre aquell tema en pàgines web o en llibres. Contrasta allò que has trobat, és a dir, si arreu diuen
el mateix i no hi ha idees equivocades. Seleccionar allò que empraràs perquè no
ho podràs dir tot. Glossar-ho amb les teves paraules i sense fer un “còpia i
enganxa”.
3. Redacta el text amb la següent estructura: introducció (on es presenta el tema), nus (explanes les idees amb
exemples), desenllaç
(clous el text sense resumir el que ja has dit, únicament destaques alguna
idea). Aquesta estructura s’ha de veure separant en paràgrafs, perquè farà el
text més visual i agradable de llegir.
4. Empra connectors: en primer
lloc, per exemple, d’altra banda, finalment… ajuden a enllaçar les oracions i
que la frase s’entengui millor.
5. Utilitza oracions simples i
mira que el subjecte concordi amb persona i nombre amb el verb. Les oracions
subordinades provoquen que no s’entengui allò que es vol dir en algunes
ocasions i provoquen errors de concordança.
6. Quan tinguis el text escrit, deixa’l reposar uns minuts o hores i torna’l
a rellegir quan et trobis descansat. Si
dubtes de l’escriptura d’algun mot cerca-la al diccionari a veure si està ben
escrita. Mira que no repeteixis mots i si és així, cerca sinònims. Alguns dels
mots que apareixen diverses vegades en els escrits són:
Vam anar, vam marxar, vam gaudir, finalment, m’agrada,
cotxe, després.
Per què es repeteixen els mots en els escrits?
Per diversos motius: perquè s’escriu ràpidament, perquè
no es vol rumiar, perquè es llegeix poc i el corpus lèxic del qui escriu és
molt baix.
Pensa i canvia la repetició per un mot sinònim, que n’hi
ha! I si no te’n ve cap a la ment, empra el diccionaris.cat.
7. Deixa marges a les quatre bandes del text o document en Word. Fes bona presentació, guarda l’arxiu amb un nom, en una
carpeta amb el nom de la matèria.
8. Realitza el text amb la lletra que t’encomanin, recomanem la Times New Roman, perquè comprimeix, podràs
escriure més amb menys espai. Escull un interlineat que permeti una bona lectura i
justifica el text per la dreta. El text ha de tenir el mínim de lletres que
et demanen.
9. En quina persona has d’escriure el text? Depèn. Si ho has viscut tu, pots emprar la primera
persona, el més habitual; si cerques la vessant literària, llavors pots usar la
tercera persona; però si tu no has viscut allò, no pots utilitzar la primera
persona:
Vaig anar, vaig fer… (hi estaves present) à van anar, van fer (no hi estaves)
Posa un títol original, pensar-lo et pot costar uns minuts…
N.B. Si teniu presents tots aquests passos, els vostres
textos tindran més qualitat.
10. Per saber si un text segueix els requisits bàsics d’escriptura i de presentació
t’aportem la graella de correcció de les competències bàsiques que serà de gran ajuda.
[Imatge extreta de: NM Traducciones]
EXERCICIS:
1. Esmenta un
dels punts que acabes de llegir, que consideris destacat i explica en què
consisteix.
2. Digues un aspecte
que fallis a l’hora de redactar un text. Per què el fas malament? Què pots fer per a
millorar-ho?
3. Agafa un text que t’hagi
corregit el teu professor/a i explana de quina tipologia són les errades que hi
ha: lèxic, ortografia, estructures morfosintàctiques, presentació.
4. Explica què és l’adequació,
la cohesió i la coherència.
5. Fòrum: quines són
les paraules que més repeteixes quan redactes un text? Per què? Com ho pots
resoldre?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada