Et presentem una rúbrica que serveix per avaluar l’escriptura d’un text. Per tant, cada vegada que redactis un text de qualsevol mena, hauràs de tenir en compte els presents ítems:
.Tema i idees:
Expressa la temàtica del text de manera clara, coherent. La informació és completa.
.Estructura i organització d’idees:
El text conté un títol original. Té un petit fragment a mode d’introducció. Un desenvolupament per paràgrafs i una cloenda on es recorda alguna idea.
.Cohesió:
Les oracions estan ben construïdes i travades mitjançant l’ús de connectors, els pronoms. No hi apareixen errades de concordança. S’eviten les repeticions.
.Repertori lèxic i adequació:
Les paraules escrites han de ser adequades al registre estàndard. Emprar sinònims i evitar la repetició de mots. Si cal, empra un diccionari de sinònims: diccionaris.cat.
.Ortografia:.
Segons el nombre de faltes ortogràfiques tindràs una puntuació. Set o més faltes puntua zero punts. Sempre que puguis revisa el text i cerca les paraules que dubtis al diccionari.
.Presentació:
Pulcritud en el document escrit. Ha d’haver marges a les quatre bandes del document. Línies justificades. Lletra entenedora. Evita les ratlladures i passa el text a net o bé, utilitza correctors.
Recorda:
En primer lloc, has de realitzar una pluja d’idees: pensa sobre allò que vols escriure i anota paraules i idees. Comença a escriure el text a mode d’esborrany. Finalment, revisa el text escrit.
Sempre que escriguis un text has de tenir presents aquests aspectes per tal d’aspirar a l’excel·lència. Per tant, ara et toca a tu, a redactar!
[Clica a sobre de la imatge per a ampliar-la]
[Graella extreta de: CEPA Alcúdia]
EXERCICIS:
1. Explica què s’ha de tenir en compte a l’hora d’escriure un text i per què.
2. Què és la cohesió?
3. Per què un text redactat ha de tenir una estructura?
4. Un text requereix un registre lingüístic adequat, per què?
5. Comenta quines accions s’han de portar a terme per a presentar bé un text.
6. Redacta un text d’un tema que t’agradi de cent vint paraules d’acord amb aquesta rúbrica d’avaluació.
7. Autoavalua’t: explica amb quines dificultats t’has trobat i per què? Què t’ha costat més de fer? Per què?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada