“Un de cada quatre alumnes
té problemes per entendre què llegeix quan acaba la primària”, TV3, 23
d’octubre del 2022.
“Mestres que detesten llegir, darrere de la
deficiència en comprensió lectora”, El Món, 25 de juny del 2023.
“Catalunya empitjora en la
comprensió lectora”, Diario Público, 29 de juny del 2023.
Aquests titulars de
notícies espaordeixen una mica a qualsevol, no? Sovint, em pregunto perquè
l’alumnat no llegeix el suficient, i aquí poden haver-hi diverses raons: els
pares mai els han llegit un conte i ni els han despertat el cuquet lector, no
disposen de llibres a casa o no tenen una biblioteca a prop, no els interessa
aquell tema, però llegirien quelcom que els atrau? no desitgen fer un esforç
mental per entendre un text, dificultats per a descodificar un fragment –els
experts declaren que és un fet habitual-, no tenir un corpus lèxic bàsic per
avançar, entrebancs a l’hora de llegir un text en veu alta, no reconèixer
la grafia amb el so corresponent, espantar-se en veure un llibre amb moltes
pàgines, discórrer que és una pèrdua de temps… de ben segur que en són algunes.
Emperò, què podríem fer
per a revertir aquesta herència que portem?
D’entrada, molta culpa la tenen
els pares. Si els fills no veuen llegir als seus genitors, serà complex que els
descendents ho facin. Així com també, si no hi ha revistes, premsa, volums a la
llar, eixorivir l’afany lector serà irreversible. Els pares hi han de posar
molt de la seva part. Fer-los llegir a casa, analitzar com llegeixen els fills,
preguntar-los paraules de vocabulari i veure si han entès el text oralment,
debatre sobre un article o notícia llegida en premsa. I per què avui dia en
moltes llars no es porta a terme això? Pot ésser perquè els pares tenen molta
feina i arriben esgotats a casa, llavors, costa posar-se a ajudar els fills en
les tasques escolars; per manca de temps?; perquè confien en el quefer de les
mestres i del professorat?; perquè no donen la magnitud que mereix la lectura?
Els pares s’han de preocupar perquè els seus fills sàpiguin llegir, entenguin
un text i el puguin explanar oralment, això per començar. No serà mala idea
encomanar-los llegir mitja hora cada dia, i per què no? Acompanyar-los a una
biblioteca i llegir revistes, premsa... aquesta empresa, farà que el seu fill/a
sigui millor estudiant i arribi més lluny.
Què
podem produir des de les escoles i els instituts?
Motivar la
lectura mitjançant diverses activitats: aplicar el Projecte Lector del Centre,
que no esdevingui un document perdut, sinó que s’apliqui, és a dir, que es
dediquin diàriament a realitzar a totes les matèries i cursos els vint minuts
de lectura pertinents, però no deixar-ho aquí i prou, sinó, avaluar
l’activitat, preguntar a l’alumnat que expressin en paraules allò que han
llegit, interpel·lar-los sobre alguna paraula de vocabulari, fer-los realitzar
un diari de lectura amb una fitxa de lectura afable. No oblidar que el/la
docent també ha de realitzar lectura quan l’alumnat ho faci, sinó poc ajudarà.
També es poden fer d’altres actuacions, com per exemple: comprar anualment novetats
a la biblioteca del centre, atès que, han de ser espais vius de llibres, que
puguin agradar a l’alumnat, i no convertir-se en un espai polsegós de llibres
vells. Realitzar recomanacions lectores: això es pot executar des de l’aula o
des de la biblioteca i fins i tot, crear Booktubers. Crear un concurs literari
per Sant Jordi. Acostar els llibres al pati amb el Bibliopati i crear interès
lector. Decoració amb atracció a la lectura, tant a l’aula com a la biblioteca.
Difondre els Treballs de Recerca de diferents temàtiques. Crear guies de
lectura. Preparar un espai amb un puf per a portar a terme una lectura relaxada
a l’aula o biblioteca.
Hem de ser un equip, sí, anar
tots a una: pares, professorat i alumnat, perquè si falla una de les tres potes
del trespeus, la cosa no progressarà. Si un alumne es tanca en banda en la
lectura, és a dir, no li encanta llegir, costarà revertir aquesta situació, sí
que per començar, n’hem d’esbrinar les causes, si en són algunes de les citades
anteriorment. La primera pilota de partit està a la teulada dels pares,
llavors, ja venen els centres educatius.
Per un altre costat, el meu
padrí, recordo que sempre em deia llegeix, i llegeix, que és imprescindible,
qualsevol cosa... el rètol d’un camió, el cartell d’una botiga, el diari sempre
que puguis... i abans d’anar a dormir, sempre em feia preguntes culturals. Tot
això a mi em va fer deixondir l’amor per la lectura i per aprendre coses.
Per
què és essencial llegir?
La lectura farà que el nostre
alumnat sigui excel·lent de coneixements, adquireixi vocabulari, llegeixi
correctament, entengui un enunciat de matemàtiques o de física, racionalitzi
millor davant d’un tema i no deixi anar el primer que li vingui a la ment,
tingui un corpus lèxic de sinònims adquirit per a redactar un text, escrigui
sense fer faltes ortogràfiques, expressar-se correctament tant a nivell escrit
com oral, decidir quina paraula és més correcta a l’hora d’escriure, deduir
paraules pel context, aprendre frases fetes i expressions llatines... perquè ni
que no els agradi llegir, mai podran defugir la lectura ni l’escriptura: sempre
hauran de llegir anuncis de feina, redactar un currículum vitae, escriure un
suggeriment... i si hom no entenc el que pretens transmetre a nivell escrit o
de manera oral, tens un problema, o bé, es pot malinterpretar. A qui no li ha
passat enviant un missatge? Perquè hi ha diferents gèneres que et poden
fascinar: novel·la, poesia, teatre, assaig... lectura és sinònim de divertiment,
de passar grans estones d’esbargiment.
Per un altre costat, gràcies a
les noves tecnologies, l’alumnat llegeix una mica més, perquè reben missatges
per telèfon, correus electrònics, consulten pàgines webs, però si els textos o
converses no estan enriquides, de poc servirà i si no comprenen el que acaben
de llegir menys.
Des d’aquí, només us vull dir un
temps en imperatiu: llegiu i llegiu! Si voleu tenir coneixements superiors, a
nivell oral i escrit, i no quedar-vos amb el lèxic d’un infant. També éssers ben aregats per a la societat.
Perquè la lectura, com hem vist, està perdent el partit abans d’iniciar-se i
aquest s’ha de remuntar! Depèn de tots nosaltres: pares, mestres, professorat i
alumnat. Alimentem el nostre cos amb lectures. Fem-ho possible!
Josep Maria Corretger,
Octubre del 2023
“Llegir
i entendre, és quelcom; llegir i sentir, és molt; llegir i pensar, és tot el
que es pot desitjar”.
Anònim
[Imatge extreta de: Depositphotos]
EXERCICIS:
1. Per què és important llegir?
2.
Fòrum: els joves d’avui dia llegeixen suficient?
3.
Quantes hores diàries dediques a la lectura?
4.
Si llegeixes, quina mena de llibres t’agraden, o bé, què llegeixes?
5.
Té vincle la dificultat de comprensió amb la manca de lectura? L’absència de
lectura afecta en la manera de parlar i en l’escriptura? Per què?
6.
Cerca per Internet una imatge on es vegi que un llibre o la lectura desperta l’ànima.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada