El
jove Joan Duch va veure truncada la seva trajectòria laboral i
sobretot la literària per la maleïda tuberculosi, malaltia que
tantes vides s’emportava ara fa unes quantes dècades. Tingué una
vida efímera, però intensa, i plena de talent, on sobresortí en
l’àmbit cultural de la Juneda de la seva època i ben aviat es féu
un lloc entre els poetes més destacats de les terres de ponent, a la
vegada, essent un clar exponent de la poesia noucentista.
Si
en les darreres dècades ens han arribat exemplars a les nostres mans
del poeta de Juneda, tot ha estat gràcies a la magnificent tasca
filològica
de Joan Cornudella i Olivart, que n’ha reivindicat la seva figura
fins a col·locar-la al lloc que es mereix. Així doncs, ens han
arribat de mà seva els volums “Antologia de poetes junedencs”
(1994), de l’Editorial Fonoll; “Joan Duch i Arqués. Poesies”
(1995), editat per la Universitat de Lleida; “Joan Duch i Arqués:
obra dispersa: 1916-1929” (1999), publicat per Editorial Fonoll; a
més de diversos articles en diverses revistes literàries, o ésser
un dels que s’amagava darrera de l’organització de l’exposició
en el norantè aniversari de la seva mort: “Exposició Joan Duch i
la Juneda del seu temps 1899-1929”, però qui era realment Joan
Duch?
Nascut
a la vila de Juneda un 27 de novembre del 1899, al carrer Major
número 24 de Juneda, era el segon de sis germans. Fill de pares
botiguers. El seu nom de casa era conegut com a ca l’Adroguer. El
seu avi Joan Arqués i Tort era un saberut que llegia diàriament la
premsa, es caracteritzava per donar consells i exercir de jutge de
pau a l’ajuntament, a la vegada, també participava de les
activitats esportives i culturals de la vila, fins i tot, exercí de
tinent-d’alcalde. Fou ell qui inculcà al jove Joan l’amor pels
llibres i la inspiració per escriure sobre temes populars de Juneda.
Ben
d’hora els mestres s’adonaren que Joan tenia art quan es posava a
escriure, hi veien un escriptor en potència, i no s’erraren en la
predicció. Acabats els estudis primaris a l’escola de Juneda,
continuà l’aprenentatge als Maristes de Lleida. El 1914 estudià
peritatge mercantil a l’Escola Superior de Comerç a Barcelona amb
excel·lència. Finalitzà els estudis i comença a treballar al Banc
de Barcelona, ubicat a la plaça Urquinaona. Joan Duch dedicava el
temps lliure a perdre’s per les biblioteques, llegir i assistir a
conferències, així com a anar a la tertúlia “Capvespre Junedenc”
que cada dissabte no festiu es realitzava en els magatzems de “El
Siglo” de Barcelona. Allí es reunien junedencs amb inquietuds
culturals que residien a la ciutat comtal per motius laborals o
d’estudis. Aquestes reunions es portaren a terme fins al 1920.
És
interessant aturar-nos al 31 d’agost del 1919, ja que a Juneda se
celebraren els primers Jocs Florals dins els actes de la Festa Major
local. En aquest important certamen literari foren premiats entre
d’altres Josep Carner, que guanyà la Flor Natural amb el poema
“Ram de tres roses” o Guerau de Liost.
En
aquella època en Joan vivia al carrer Banys vells, proper a
l’església Santa Maria del Mar. Ja al 1917 escriu la primera
crònica periodística de caire polític al diari republicà “El
Ideal” de Lleida; i a l’octubre del 1918 dins el diari “El
Pallaresa” veu publicada la primera narració breu, “El pastor
de la masia”.
El
febrer del 1920 Joan Duch retorna a Barcelona per treballar ara al
Crèdit Lyonnais. Temps en què esdevé baixa per al servei militar,
atès que li diagnosticaren un principi de turberculosi. El nostre
poeta col·labora a la revista de to satíric “La Pubilla” de
Juneda, on signa sota el pseudònim de “Le Chante Claire”. Durant
aquest període, Duch compaginà la participació a la premsa
lleidatana del moment, així doncs, podrem llegir els seus escrits
dins “El Ideal” o “El Pallaresa”. El jove poeta aviat mostra
les seves pretensions polítiques, és declara nacionalista
d’esquerres. Es posiciona a favor de la classe obrera, critica el
poder eclesiàstic i el seu fanatisme, ja que veu que limita el
progrés dels joves.
Convé
fer una especial referència al 19 de juliol del 1920, perquè Joan
Duch formà part de la comissió que portà Àngel Guimerà a la vila
de Juneda per ser homenatjat i posteriorment veure representada
l’obra “Maria Rosa” al teatre Foment.
Els
escrits a la premsa oscil·len des de la política, fins a la
narrativa breu i a les cròniques d’informació agrícola. Ho veiem
a “El Ideal” (1917-19) i a “El Pallaresa” (1918).
Inicià
la vessant poètica amb tan sols divuit anys, publicant els primers
poemes dins del setmanari l’Estel de Les Borges Blanques. És en
aquest temps quan s’enamora de Dolors Cornudella, fet que es
plasmarà en la seva poètica amb certa nostàlgia per l’amor
perdut, la solitud i similars. Joan Duch es convertí en un lector
assidu tant de la premsa com dels clàssics grecollatins, poetes
orientals, així com també autors noucentistes per estar al corrent
de les modes. Al jove poeta sempre se’l podia veure passejar amb un
llibre a la mà. Els seus poemes començaren a poder-se llegir en
revistes de les contrades lleidatanes: “Lleida” (1926), “Vida
Lleidatana” (1926-29), “Pla i Muntanya” de Balaguer (1927-29),
“Tàrrega” (1928).
L’octubre
del 1926 s’edita el primer poema “El campanar de la vila”. A
partir del 1927 esdevé el poeta capdavanter de la revista “Pla i
Muntanya”. La revista jugà un paper destacat en la vida de Duch,
perquè feren arribar un poema, “Moments de carrer” a la revista
“Ressorgiment” de Buenos Aires, i d’aquesta manera, el jove
poeta amplià l’horitzó poètic.
Duch
també dedicà esforços a la traducció d’autors com Baudelaire o
Kikakou, poeta japonès del segle XVII que escrivia “Haikais”.
Alhora ho compaginava escrivint assajos sobre novetats literàries i
la creació de narracions curtes. No acostumava a presentar-se en
premis literaris, ara bé, li atorgaren el premi de l’Agrupació
Cultural Lleidatana de Joventut Republicana. Rebé com a guardó la
medalla d’argent per l’obra “Tríptic”.
El
nostre poeta creava de manera infatigable, emperò la malaltia trucà
a la seva porta i li tallà el ritme creatiu, tot i refugiar-se en la
poesia quan la salut li permetia. Duch s’allunya de familiars i
d’amics i es reclou en l’escriptura quan pot. Es veu obligat a
desplaçar-se a Encamp, Andorra per cercar un remei a la malaltia.
Allí es fa amic del poeta Melcior Font, periodista, poeta i
traductor, redactor de “La Veu de Catalunya” i del setmanari
infantil “Jordi” i de sa germana Magda, que a la vegada
l’inspirarà. El 1928 el seu germà el va a buscar a Andorra, es
troben a Organyà, però en la tornada recaigué i arribà la mort,
el 19 de gener del 1929. El seu traspàs tingué un considerable
ressò en les revistes “Lleida”, “Vida Lleidatana”, els
diaris “La Veu de Catalunya”, “La Publicitat”, “La Nau”,
les publicacions comarcals “Pla i Muntanya”, “La Veu de
l’Urgell” de Mollerussa i “Ressorgiment”, la majoria de les
quals havien vist publicats en vida poemes d’en Joan.
El
25 de maig del 1931 i gràcies a la tasca sense preu de Melcior Font,
que vetllà perquè els amics del poeta, com Pau Guimet, de la
revista “Vida Lleidatana”, editessin un recull de poemes
escollits per l’autor poc abans de morir, intitulat “Les hores
gerdes”. Val a dir que tot i que Duch tenia reconeixement com a
poeta, no s’atrevia a editar un recull de poemes, atemorit per la
crítica. Catorze d’aquests poemes inclosos ja aparegueren a “Pla
i Muntanya” amb d’altres títols, i vint-i-vuit eren esbossos
creatius que reescrigué per a l’obra. A través d’aquest poemari
hi trobem exemplificats els temes següents: el temps, l’estació,
el paisatge humanitzat, poesia meteorològica d’estil carnerià, la
natura personificada, el món rural, cants a l’amor mitjançant el
paisatge, la meditació a través de la contemplació, la mort
ancorada a l’anyorança per tot el que ha viscut, la descripció
d’espais junedencs: el campanar, les fonts del terme, els
carrers... to nostàlgic i espiritual. Així doncs, el poema
“Moments de carrer” és un homenatge al carrer Major de la vila.
La
poètica de Joan Duch mostra la influència maragalliana, es plena de
descripcions verdaguerianes i de la visió de la novetat que
aportaven els noucentistes. Si Duch des del punt de vista poètic es
mostrava més melancònic, pel que fa a la poètica interior, estava
copsada per l’obsessió per l’amor, força normal a la seva edat.
Queda evidenciat que en la poesia de Duch, com també la seva carrera
vital, té reminiscències d’altres poetes que moriren joves:
Màrius Torres o Bartomeu Rosselló-Pòrcel, i que foren coneguts
postmortem.
Duch
fou un poeta d’influència noucentista i que tenia com a referents
per crear el seu art a Guerau de Liost, al seu admirat Josep Carner,
a qui imità i recreà en els versos, Magí Morera, Joan
Salvat-Papasseit, Joan Maragall, Jacint Verdaguer, Sebastià
Sánchez-Juan, Tomàs Garcés, Jaume Agelet, Eugeni D’Ors, Josep
Maria de Sagarra o Joan Llongueras, els simbolistes francesos:
Baudelaire, Verlaine, o els orientals Enomoto Kikakou i Rabindranath
Tagore, entre d’altres. Tingué un paper valuós dins el
renaixement literari lleidatà.
Pel
que fa a la seva obra, podem trobar dues etapes ben diferenciades:
Una
primera que abasta de 1916-1919, de recerca, on Duch escriu articles
periodístics. Situa la prosa per davant de la poesia. Col·labora a
la revista satírica “La Pubilla” de Juneda, on edita retrats
d’habitants de Juneda. El 1917 a la premsa lleidatana escriu
articles sobre fets viscuts al poble o a Barcelona, mesclades amb
cròniques polítiques o de caire literari. També trobem poemes
d’estil maragallià.
Entre
1918 i 1919 Duch reprèn l’article periodístic, ara escriurà
cròniques agrícoles, reflexions polítiques o ressenyes culturals.
Lliura el conte “El pastor de la masia” per a “El Pallaresa”,
que imita les narracions curtes modernistes. Obra oberta a diferents
interpretacions.
Una
segona etapa que va del 1926 al 1929. El poeta es reclou en la
literatura per foragitar els problemes de salut. Segueix escrivint
poemes. S’editen una setantena de poemes entre l’octubre del 1926
i el juny del 1929 repartits entre les revistes: “Vida Lleidatana”,
“Lleida”, “Pla i Muntanya”, “La Veu de Catalunya”,
“Tàrrega” i “Ressorgiment”. Alguns d’aquests poemes seran
els elegits per la selecció que posteriorment conformarien el volum
“Les hores gerdes” (1931), poemari on a través del paisatge ens
parla del seu amor. Duch es capficava en trobar un llenguatge i estil
personal. En són una mostra la insistència per recrear versos, el
to intimista quan ens parla de l’amor perdut, la presència de
paisatges vitals rurals com en Jacint Verdaguer, l’aparició del
record o bé l’acceptació de la mort. Altrament, Duch també
explanà en els seus versos l’optimisme, la sinceritat i la ironia.
Al mateix temps estava marcat pel to popular i d’aquí que alguns
dels poemes semblin cançons populars. Darrere dels versos del poeta
junedenc ens mostrava la vida, el fet biogràfic, el dolor,
l’esperança i les ànsies per guarir-se, tal i com afirmà
l’estudiós Joan Cornudella. Quan Duch perd aquesta esperança per
viure, la poesia esdevé més melangiosa.
Duch
com en Josep Carner, Salvador Espriu, Agustí Bartra i tants altres,
era un perfeccionista, i retocava alguns versos per millorar-los.
D’entre les composicions estròfiques més emprades pel nostre
poeta trobem la quarteta de versos heptasíl·labs i el quartet,
quatre versos isosil·làbics, estrofes que abundaven en les cançons
populars o corrandes. Però per la poètica de Duch traspuaven el
sonet, l’apariat, la sexteta, o l’innovador haikai o haikú, que
fou descobert per Josep Maria Junoy el 1920 i l’introduí a la
poètica catalana. Els poemes que escrivia Duch podien tenir quatre,
cinc, set, vuit, deu, onze (hendecasíl·lab) o tretze síl·labes
(alexandrí).
Joan Duch, poeta junedenc de cor i d’ànima, efímer, prolífic, sensibilitzat, polititzat, rural, modern, perfeccionista, enamorat, desaprès, vindicat i sobretot, talentós, ens va llegar uns versos exemplars, uns poemes escrits amb una joia que l’honora, com aquelles cantarelles populars que ens arriben, i ens arriben per quedar-se. És un plaer poder-los llegir i gaudir en qualsevol moment, versos d’una extremada bellesa, aquests són els adjectius que millor resumeixen la poètica d’un rapsode que estimava el seu poble i que de fet, va treballar pel seu poble, Juneda.
Josep
Maria Corretger Olivart
3-7
Juliol del 2017
ALBA
Claror
sonora d’ocells.
Mirada
d’enamorada.
Vertigen
dolç d’orenells,
que
mullen la matinada.
Fulles
dels arbres, joiells
de
la llum, galta gemada.
(“Les
hores gerdes”, 1931)
BRUNA
PAGESA COLRADA...
Bruna
pagesa colrada
de
tendres clarors del prat
t’agencen
d’enamorada
mil
roses de voluptat.
Turgent
et dóna la sina
un
aire lleu de renou,
talment
la sentor divina
de
l’aigua dintre el pou.
Ardida
ta passa dansa
al
ritme pur del teu flanc.
L’alè
de la cobejança
et
mulla els llavis de sang.
Ton
cos olorós de l’herba
que
portes al davantal
es
blinca al vent que l’enerva
talment
com un arc triomfal.
(“Vida
Lleidana”, 15 de juny del 1929)
MA
VILA DE FESTA
Festa
Major
Dia
clar, roent de festa
com
esclat de riallada
i
follies que el cor gesta
al
caient de la vesprada.
Jorn
gentil, encès d’ocells
neguit
del pastor que enyora
els
molsuts llavis vermells
al
dolç bes de sa pastora.
Ja
davalla amb ses ovelles
quan
al pla ballen sardanes
el
dringar de les esquelles
acompanya
les campanes.
I
donzelles enramades
que
pintegen suau cançó
reparteixen
flors gemades
en
passar la processó.
S’ou
la música encisera
els
esplais de les fontanes
i
la guatlla cridanera
en
les sembrades foranes.
(“L’Estel,
30 de setembre del 1917)
(Imatges extretes del dossier de l'exposició del norantè aniversari)
BIBLIOGRAFIA:
.CORNUDELLA,
Olivart, Joan, (1996). Joan
Duch i Arqués (1899-1929), un poeta noucentista oblidat,
Reduccions. Revista de poesia, número 68, Vic.
.DIVERSOS,
(1994). Antologia
de poetes “junedencs”,
Pagès Editors, Lleida.
.DUCH
i Arqués, Joan, (1995). Poesies,
Biblioteca Literària de Ponent 1, Universitat de Lleida, Lleida.
.DUCH
i Arqués, Joan, (1999). Obra
dispersa 1916-1929,
Editorial Fonoll, Juneda.
!!EXERCICIS:
1. Destaca cinc aspectes de la vida i obra del poeta Joan Duch.
2. Per què se l'anomena el poeta noucentista oblidat?
3. Quines són les principals característiques literàries en la seva obra poètica?
4. Quins gèneres literaris va cultivar i per què?
5. Pots esmentar les autors que més el van influir?
6. Per què el podem anomenar "el poeta del poble"?
7. Opinió: què t'han semblat els tres poemes que s'aporten en aquest article? Raona la teva resposta.
6 comentaris:
Bon dia,
Sóc Pau Vinyes i Roig, historiador. Estic realitzant la biografia d'en Melcior Font i Marsà (1902-1959) i he vist el vostre bloc. Voldria saber si compteu amb documentació gràfica i textual d'en Melcior Font i/o de l'amistat entre Font i Duch (cartes, fotografies...).
Us deixo el meu número de mòbil: 609422089
Salutacions.
Pau
Benvolgut Pau,
D'entrada moltes gràcies per visitar el bloc. Malauradament, no. Si tingués quelcom, t'ho facilitaria, atès que, m'agrada ajudar i col·laborar. Potser podries contactar amb algun dels seus descendents o amb l'ajuntament del poble si et poden donar els contactes.
Una forta abraçada.
Josep Maria
Hola Pau,
En el volum "Obra dispersa" i que cito a la biografia consultada podria haver-hi quelcom. Jo tinc aquest exemplar. Hi ha textos, no crec fotografies, bé t'ho miro el 29 de juny quan seré al meu poble, atès que, treballo a Terrassa.
Salutacions.
JM.
Sento no haver-te contestat fins avui, no he rebut la notificació del teu comentari.
Disculpa.
JM.
Moltes gràcies, Joan.
Els teus articles m'han estat molt útils.
Casualitats de la vida, el president de 1001, Associació Catalana de Tintinaires -associació de la qual formo part com a membre de Junta- és parent d'en Joan Duch, atès era el seu oncle-avi.
El llibre "Obra dispersa" l'acabo de comprar per Todo Colección, portal d'Internet de llibres i material en paper de segona mà.
Si tot va bé, la biografia sortirà publicada a finals d'any. Si em passes una adreça electrònica et faré saber dia, hora i lloc de la presentació (pauvinyes@lloproig.cat)
De nou moltes gràcies.
Pau
Benvolgut Pau,
M'alegro que hagis pogut continuar el treball endavant. A "Obra dispersa" hi trobaràs una mica d'informació, ara bé, no sé si concretament la que buscaves, ja que, jo la vaig fullejar i no vaig trobar quelcom més sobre Melcior Font, un personatge interessant, com en Joan Duch.
Qui sap més sobre Joan Duch, i sap si hi ha correspondència al respecte, és el filòleg de Juneda, Joan Cornudella Olivart, crec que et vaig passar el mail.
Bé, endavant!
Josep Maria
Publica un comentari a l'entrada