Per
tal de realitzar l’anàlisi gramatical dins de l’oració convé
saber diferenciar el concepte de categoria, sintagma i funció.
Així
doncs, les categories gramaticals i els sintagmes remeten a la forma
de les paraules o dels grups de paraules; en canvi, les funcions
sintàctiques són les relacions que tenen els mots entre ells dins
de l’oració.
CATEGORIA
Són
els diferents tipus de mots que té una llengua i que apareixen en
una oració. Els mots poden classificar-se
segons la forma i el significat. Podem trobar vuit categories
gramaticals.
TIPUS
DE MOTS
|
|
VARIABLES
|
INVARIABLES
|
.Nom
o substantiu:
Ex:
cotxe, taula, alegria,
llibre...
.Adjectiu:
Ex:
petit, trist, espavilat, hàbil...
.Verb:
Ex:
Saltar, volar, pensar, córrer…
.Determinant:
Ex:
aquest, aquell, teu, algun…
.Pronom:
Ex:
ell, això, allò, hi…
|
.Adverbi:
Ex:
allà, ara, bé, poc…
.Preposició:
Ex:
a, de, en, amb…
.Conjunció:
Ex:
i, però, o bé, ni.
|
Els
mots variables
presenten diferents formes segons el gènere, el nombre, la persona,
el mode o el temps.
Els
mots invariables
sempre tenen la mateixa forma. Alerta!
els adverbis, les preposicions i les conjuncions no les pots escriure
en femení, ni en plural, ni en present ni en passat.
SINTAGMA
És
el grup de paraules que s’uneixen per formar una unitat encapçalada
per un NUCLI. Podem trobar cinc tipus de sintagmes:
SINTAGMA
|
NUCLI
|
EXEMPLE
|
Sintagma
nominal
|
NOM
|
-Els
meus llibres
preferits.
|
Sintagma
verbal
|
VERB
|
-Navegava
en
vaixell.
|
Sintagma
adjectival
|
ADJECTIU
|
-Molt
senzill.
|
Sintagma
adverbial
|
ADVERBI
|
-Massa
ràpid.
|
Sintagma
preposicional
|
No
té nucli. Està format per una preposició i un SN.
|
-Amb
una manxa de bici.
|
FUNCIÓ
Anomenem
funció a la relació que tenen un mot o un sintagma amb els
diferents mots que trobem dins d’una oració. Així doncs, podem
trobar tretze funcions diferents.
Funcions
sintàctiques:
Subjecte,
predicat, complement del nom, complement de l’adjectiu, complement
de l’adverbi, complement del verb, complement directe, complement
indirect, atribut, complement predicatiu, complement de règim
verbal, complement circumstancial, complement agent.
L’ORACIÓ
SIMPLE
Una
oració està formada per un conjunt de mots que tenen un sentit
complet, i sempre s’ha d’acompanyar d’un verb. Si
només en porta un, s’anomena oració simple.
L’oració consta de dues peces bàsiques: d’un sintagma nominal
(SN) que realitza la funció de subjecte, i d’un sintagma verbal
(SV), que fa la funció de predicat.
Per
tant,
Oració
= SN + SV
(subjecte)
(Predicat)
Ex:
-Els
pintors de quadres treballen diverses hores per assolir
l’èxit.
Categoria:
SN SV
Funció:
Subjecte Predicat
.Els
pintors de quadres
Què
és? És un sintagma nominal ---- categoria
De
què fa? Fa de subjecte de l’oració --- funció
.treballen
diverses hores per assolir l’èxit.
Què
és? És un sintagma verbal --- categoria
De
què fa? Fa de predicat de l’oració --- funció
El
nucli del sintagma nominal (subjecte) és el nom o un pronom, i el
nucli del sintagma verbal (predicat) és el verb. Tots dos nuclis
tenen l’obligació de concordar en nombre (singular o plural) i
persona (1a, 2a, 3a) perquè hi hagi una oració. Per tant, quan no
hi ha concordança en nombre i persona entre el subjecte i el verb,
no hi ha oració.
Són
oracions (hi ha concordança)
-La
cadira està trencada.
(3a
persona singular --- 3a persona singular)
“La
cadira” SN (subjecte)
“està
trencada” SV (predicat)
-Els
jugadors de ping-pong s’esforcen molt durant el partit.
(3a
persona plural ------------------3a persona plural)
“Els
jugadors de ping-pong” SN (subjecte)
“s’esforcen
molt Durant el partit” SV (predicat)
No
són oracions (no hi ha concordança)
-La
cadira estan trencada
(3a
persona singular --- 3ª persona plural)
No
hi ha concordança de nombre.
-Els
jugadors de ping-pong s’esforçem molt durant el partit.
(3a
persona plural---------------------1a persona plural)
No
hi ha concordança de persona.
Per
un altre costat, el subjecte d’una oració sempre és un sintagma
nominal (SN), ara bé, un sintagma nominal realitza més funcions a
més de la de subjecte. Així doncs, també pot formar part d’un
sintagma verbal (SV) i complementar un verb.
Ex:
-Aquesta
setmana
U2
actuen a Barcelona presentant la
nova gira.
SN
(compl. verbal) SN (subjecte) SN
(compl. verbal)
Aquesta
oració té tres sintagmes nominals, emperò, només un fa la funció
de subjecte (U2); els altres dos sintagmes nominals complementen el
verb.
El
sintagma verbal (SV) està constituït per un verb, que a la vegada
fa de nucli, i per la resta de mots que no formen part del subjecte i
sí del predicat. De vegades, podem trobar que el sintagma verbal
està dividit en dues parts, una davant i l’altra darrere del
subjecte de l’oració. Els sintagmes verbals només poden realitzar
la funció de predicat.
Ex:
-Aquesta
setmana
U2 actuen
a
Barcelona presentant la nova gira.
SN
(predicat) SN (predicat)
IDENTIFICACIÓ
DEL SUBJECTE D’UNA ORACIÓ
El
subjecte pot aparèixer dins de l’oració tant davant com darrere
del verb. Per tal de localitzar-lo cal realitzar la prova de la
concordança, és a dir, comprovar quin és el sintagma nominal que
concorda amb el verb.
Com
ho hem de fer?
S’ha
de canviar el verb de nombre i observarem que canvia també de nombre
el sintagma nominal de l’oració.
Ex:
A)
-La
cistella de bàsquet està situada a tres metres zero cinc.
-*La
cistella de bàsquet estan
situada
a tres metres zero cinc.
-Les
cistelles de bàsquet
estan
situades a tres metres zero cinc.
“La
cistella de bàsquet” és el subjecte de la primera oració.
B)
-Demà
arriben dos autocars de Madrid.
-*Demà
arriba
dos autocars de Madrid.
-Demà
arriba un
autocar
de Madrid.
El
sintagma nominal subjecte d’aquesta oració és “dos autocars”.
EL
SUBJECTE EL·LÍPTIC
El
subjecte d’una oració pot no aparèixer atès que ja se
sobreentèn, per la persona i nombre del verb. Aquest tipus de
subjecte s’anomena el·líptic. Llavors, tota l’oració és el
sintagma verbal predicat.
Ex:
-Menjo
pasta abans de la cursa.
SV
predicat
Subjecte
el·líptic: 1a persona del singular (jo)
-Analitzen
un episodi de la sèrie Merlí amb els companys.
SV
predicat
Subjecte
el·líptic: 3a persona del singular (ells, elles)
ORACIONS
IMPERSONALS
Aquest
tipus d’oracions no tenen subjecte, perquè no el necessiten.
Marquen impersonalitat. Tenen com a nucli verbal un verb impersonal.
Anem a veure els verbs impersonals:
-
Els verbs que es refereixen a fenòmens meteorològics:
nevar,
pedregar, ploure…
Ex:
-Aviat
plourà
fins al vespre.
(No té subjecte)
SV
predicat
-
El verb fer quan es refereix a un fenomen meteorològic:
fer
sol, fer fred, fer calor…
Ex:
-Fa
calor
en aquest pis.
(No té subjecte)
SV
predicat
-
El verb haver-hi:
Ex:
-No
hi
ha
ningú a la plaça.
(No té subjecte)
SV
predicat
-
El verb caldre:
Ex:
-Calen
deu quilos més de patates.
(No té subjecte)
SV
predicat
(Adaptació:
Diversos, (2008). Llengua catalana i literatura, 2n ESO, Editorial
Teide, Barcelona)
(Ampliació:
Josep Maria Corretger)
(Imatge
extreta de: surtdecasa.cat)
!!EXERCICIS:
-
Comenta amb exemples la diferència que hi ha entre categoria i funció.
-
Esmenta si els següents elements són categoria o funció:
Nom,
SN, verb, SPrep, determinant, SAdj, SAdv, pronom, adverbi, SV,
preposició, conjunció.
-
Pensa i escriu quin són els nuclis dels següents sintagmes. Què és el nucli?
SAdj,
SAdv, SV, SPrep, SN.
-
Anomena el sintagma nominal que fa de subjecte en les següents oracions. Si cal realitza la prova de concordança.
.Les
entrades per als concerts s’han rebaixat els darrers anys.
.No
em visita mai, la Carme.
.M’agraden
les patates fregides.
.L’alumnat
de la classe petita de matemàtiques ha superat la prova de
competències bàsiques.
.Renten
la roba els dimecres.
-
Què és una oració impersonal? Escriu un exemple.
-
Destria quines oracions són impersonals i quines no. Raona el perquè.
.Marxa
de casa cada divendres al vespre.
.Passat
demà nevarà al Pirineu.
.Cacem
els taurons.
.No
hi ha més entrepans.
.Cal
deu professores.
-
Esmenta la categoria gramatical de cada mot:
aviat,
cantar, cadira, contra, allò, de, colador.
-
Inventa un sintagma verbal per a cadascun d’aquests sintagmes nominals.
.La
Marta i la Júlia______________________________________________.
.La
contraportada del llibre________________________________________.
.El
darrer dia de curs_____________________________________________.
.Els
set magnífics________________________________________________.
.Aquell
disc de Mishima___________________________________________.
-
Pensa un sintagma nominal subjecte per a cada sintagma verbal.
.m’agrada
molt.
.fem
hores extra aquesta setmana.
.trenquen
les cadires expressament.
.venen
d’altres països per voluntat pròpia.
.predica
la paraula de Déu.
-
Redacta una oració per a cadascun dels verbs que hi ha a continuació.
pedregar,
calen, haver-hi, dibuixar, agradeu.
-
Raona si són oracions o no i per què.
.Els
amics de la meva germana juga a voleibol.
.El
Ferrari de color vermell és més atractiu.
.M’encanten
els llibres.
.El
quadre aquell està descolorit.
.No
pinto les dibuixos amb habilitat.
-
Realitza un esquema introduint allò essencial d’aquest tema i que no pots oblidar.
-
Inventa un exercici per treballar les categories, els sintagmes i les funcions dins de l’oració.
-
Autoavalua’t: com t’han sortit els exercicis del present tema? Amb quines dificultats t’has trobat i per què? Què has pogut millorar amb el treball de la present fitxa? Com? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada