dimecres, 4 de setembre del 2013

Per què? Perquè... Adreçat a tot l'alumnat.





.Per què?

S'escriu separat i amb accent obert quan preguntem o bé té sentit interrogatiu dins de l'oració. Si l'oració no és interrogativa directa (no porta signe d'interrogació) però té força interrogativa, compte, hauràs d'escriure separat i amb accent obert el 'per què'.

Ex:

-Per què no véns avui al cinema?

-Si m'expliquessis per què vas comprar aquell regal tot aniria millor.


.Perquè...

L'escrivim quan responem o expliquem quelcom. No us oblideu d'escriure'l així 'perquè' després de pregunta i també amb majúscula.

Ex:

-No he pogut arribar a temps perquè he trobat un embús.

-Per què no em vas avisar? Perquè no vaig tenir temps suficient per fer-ho.


També podem trobar la forma 'el perquè', equivalent a 'el motiu' o 'la raó'.

-El perquè de no comprar aquell disc va ser el seu elevat preu.


Bé, ara us toca a vosaltres posar-vos mans a l'obra. Perquè... no practiqueu una miqueta. Apa, som-hi!


(Imatge extreta de: sies.tv.com)



!!EXERCICIS:

1. Escriu cinc oracions amb PERQUÈ i cinc més amb PER QUÈ.

2. En aquestes vuit oracions hi trobaràs errors, però alguna pot tenir paranys. Corregeix-los!

.Perquè no em crides de bon matí.
.Per què vas anar a aquell país tant llunyà?
.Ahir no vaig venir per què no en tenia ganes.
.'El perquè de tot plegat' és un llibre divertit de Quim Monzó.
.Si em comentes el per qué potser podem arreglar-ho.
.No entenc perquè treballes tant poc.
.El curs comença el dia 13 per qué ho va marcar la consellera d'Ensenyament.
.Per qué no anem plegats a fer una passejada pel poble.


3. Fòrum: On t'equivoques amb 'Per què'? Dóna els teus arguments i reflexiona per què fas aquests errors.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;