dilluns, 14 de novembre de 2022

Et proposem algunes idees per a millorar un text. Adreçat a tothom

 


Alguns consells per a redactar un text sobre un tema i que t’ajudaran sempre, tant si realitzes un examen com si has d’escriure algun text:

.Llegeix articles de prensa, escolta el telenotícies, et donaran idees i aprenentatge sobre qualsevol tema. Com més llegiràs, més vocabulari adquiriràs. El corpus lèxic no ve sol, cal cercar les paraules, trobar-les llegint llibres, i similars, escoltant programes de radio o televisió.

.Quan sàpiguis el tema, fes una pluja d’idees sobre allò que escriuràs.

.Redacta una primera idea de text com a esborrany i al final ja el passaràs a net.

.Pensa un títol original, posa’l centrat i sense subratllar-lo ni acabat en un punt al final. Si tothom repeteix el mateix títol… al corrector/a el fatigarà i jugarà en contra teva.

.Escriu una lletra entenedora, ja que si no l’entenen, no llegiran el teu text.

.Mostra l’estructura textual i que es vegi bé, amb paràgrafs ben diferenciats:

Introducció (presenta el tema), desenvolupament (explicació del que afirmes amb exemples), conclusió (cloure el tema de l’escrit recordant alguna idea tractada).

.Posa el nom i el cognom a sota de l’escrit, atès que s’entén que és un article de premsa.

.Tingues cura de la presentació: deixa marges a la dreta, a l’esquerra, a dalt i a sota del full.

.Empra sinònims: no repeteixis més de dues vegades la mateixa paraula. Enriqueix el text!

.Utilitza connectors: t’ajudaran a enllaçar les oracions i et resultarà més pragmàtica l’escriptura.

.Compte amb els temps verbals! Escull bé el temps amb el qual vols parlar: present (com si succeís ara allò que expliques), passat (ja finalitzat, exemple: va acabar, va marxar, pintà, corregué...), o futur (encara s’ha d’esdevenir). Una errada en moltes redaccions és barrejar els temps verbals sense solta ni volta.

.Usa el registre adequat d’acord amb el registre dels mitjans de comunicació tant orals com escrits, és a dir, l’estàndard.

.Pots opinar sempre respectant a tothom per qüestions de cultura, religió, raça, sexe.

.En acabar d’escriure el text, revisa’l almenys dues vegades, separades ambdues per un espai de temps, per tal de no fer-ho de pressa i corrents i no posar l’atenció suficient.

.Revisa els signes de puntuació!! No pots enllaçar dues oracions on parlis de dues coses diferents, cal separar-les per un punt. Si en llegir la frase et manca aire per llegir-la tota, és que hi falta alguna coma. El punt i a part el posem en paràgrafs on es tracten temes diferents.

.Gramàtica: revisa que el subjecte concordi amb el verb en gènere, número i persona. Per tant, escriu sempre frases curtes! A les oracions llargues, el verb es perd pel camí i ja no saps quin és el seu subjecte.

.Evita les ratlladures, deixar pocs marges i deixar poc interlineat: dificulten la lectura del text i esgotarà i fatigarà la lectura del corrector/a.


(Imatge extreta de: adolescents.cat)


EXERCICIS:

1. Revisa els dictats, redaccions i aporta quatre faltes que hagis realitzat aquest trimestre amb la seva correcció. Explica la correcció ortogràfica.

2. Demana un escrit d’un company/a de l’aula i mira coses que ha de millorar. Posteriorment, ho redactes i li comentes en veu alta.

3. Redacta un article de 100 paraules on expressis la teva opinió sobre la música popular actual. Pensa en els estils que dominen, cantants destacats, els macroconcerts... com veus el futur de la música? El rock ha desaparegut? Compres música? Assisteixes a concerts? No t’oblidis de posar el títol i de plasmar l’estructura textual.

4. Autoavalua’t: comenta com t’han sortit les activitats de la present fitxa. Quines dificultats t’han sorgit i com les has resoltes?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;