La a i la e quan apareixen en posició àtona es
pronuncien com a una vocal neutra en català oriental. Aquesta vocal es troba a
mig camí de la a i de la e. Com que sona entre una a i una e, això provoca confusió en l’escriptura.
Exemple:
Manera, casa, sèrie, angle...
.A final de mot
Gran part dels mots masculins que tenen una vocal neutra
s’escriuen amb una –E, i els mots femenins s’escriuen amb –A:
Ex:
Un vidre, un sostre, una pedra...
Per un altre costat, podem trobar mots que no segueixen
aquesta regla, com per exemple:
.Mots masculins que s’escriuen amb –A final:
-Els
substantius acabats en les terminacions:
-arca: patriarca, jerarca, monarca...
-cida: parricida, suïcida...
-ista: surfista, equilibrista...
-ma: poema, tema...
-ta: paleta, poeta...
-Paraules com:
Agrícola, belga, califa, dia, espia, goril·la,
guarda-roba, guàrdia, idiota, indígena, ioga, mapa, nòmada, papa, parabrisa,
paraguaià, policia...
.Mots femenins que s’escriuen amb –E final:
-Els
substantius acabats en la terminació –aire:
Llenyataire, drapaire, pencaire, cantaire, xerraire...
-D’altres paraules com:
Barbàrie, base, calvície, Carme, catàstrofe, classe,
efemèride, efígie, el·lipse, espècie, fase, febre, flaire, frase, higiene,
imatge, intempèrie, Irene, llebre, mare, piràmide, sèrie, síndrome, superfície,
torre, verge...
Per un altre costat, pel que fa als adjectius en podem trobar de dues
terminacions:
És a dir, tenen una forma per al masculí i una altra per
al femení.
Ex:
Cotxe curt / pel·lícula curta.
.Tenen dues terminacions els adjectius següents:
Agre / agra; altre / altra; ample / ampla; aspre / aspra;
còmode / còmoda; comú / comuna; covard / covarda; cortès / cortesa; culte /
culta; digne / digna; esquerre / esquerra; gris / grisa; negre / negra; pobre /
pobra; tendre / tendra; vague / vaga; verd / verda.
D’altra banda podem trobar adjectius que tenen la mateixa
forma per al masculí i per al femení. Són els adjectius invariables, també anomenats
d’una sola terminació.
Ex:
llibre diferent / cotxe diferent.
.Són invariables els adjectius que finalitzen amb alguna
de les següents terminacions:
-aire: rondinaire,
xerraire...
-ant: elegant, amargant... [excepció: sant / santa]
-ent: prudent, diferent...
[excepcions: atent /a, content /a, lent / a, calent / a,
dolent / a...]
-able: amable, possible...
.D’altres adjectius invariables són:
alegre, belga, difícil, enorme, fàcil, golafre, lliure,
rude, simple, superior, unànime, ximple.
.Els adjectius que
finalitzen amb les terminacions –aç, -iç, -oç tenen una sola terminació per al singular i dues per al plural.
Ex:
Capaç, capaços / capaces
Feliç, feliços / felices
Veloç, veloços / veloces
.Els plurals dels substantius i adjectius que finalitzen
amb –A o en –E es realitzen
en –ES.
Ex:
Crosta-crostes; ase-ases.
En aquesta regla es produeixen una sèrie de canvis
ortogràfics que cal tenir en compte:
CANVIS ORTOGRÀFICS
|
EXEMPLES
|
-ca à -ques
-ça à -ces
-ga à -gues
-gua à -gües
-ja à -ges
-qua à -qües
|
Boca à boques
Raça à races
Piga à pigues
Llengua à llengües
Truja à truges
Pasqua à Pasqües
|
Pel que fa als verbs:
.Les vocals neutres que es troben en la darrera posició
de les formes verbals cal escriure-les amb –A.
Ex:
Pintava, lluitaria, canvia...
Són
excepcions:
.Els infinitius de la 2a conjugació que acaben en –re:
Beure, coure, seure...
.Les formes verbals:
Corre, obre, omple, vine.
.Les vocals neutres que trobem en la penúltima posició de
les formes verbals s’escriuen amb E.
Ex:
Mires, escoltaven, sabríem, tornaríeu...
Com succeïa en els substantius i els adjectius, cal posar
atenció als canvis ortogràfics següents:
CANVIS ORTOGRÀFICS
|
EXEMPLES
|
-ca à -ques, -quen, -quem, -queu
-ça à -ces, -cen, -cem, -ceu
-ga à -gues, -guen,-guem, -gueu
-ja à -ges, -gen, -gem, -geu
-qua à -qües, -qüem, -qüeu, -qüen
|
Aboca à aboques
Comença à comencen
Arruga à arrugueu
Penja à pengen
Obliqua à obliqües
|
.A començament i enmig de mot
Els substantius i els adjectius per veure si s’ha
d’escriure la vocal neutra amb A o E, hem de cercar un mot de la mateixa
família que tingui una A o una E en posició tònica.
Ex:
Pedrís à pedra
Pastós à pasta
Pel que fa als verbs, per saber si hem d’escriure la
vocal neutra en el lexema amb A o bé una E, ens hem de fixar en la vocal que
apareix en la tercera persona del singular del present d’indicatiu.
Ex:
-Ell pren (3a persona del singular del present d’indicatiu)
--- prendré, prendria, he pres...
D’altra banda, els verbs treure, néixer i jeure, i
els seus derivats, tenen les formes àtones (no sonen) que s’escriuen en A.
Ex:
Trauran, traient, trauria...
Naixia, nascut, naixeran...
Jaient, jauré, jagués...
.Mots que causen dubtes d’escriptura
Hi ha una sèrie de mots que no segueixen les normes d’escriptura
que remeten a la vocal neutra. Només es pot solventar memoritzant-los, ara bé, amb
la nostra petita ajuda ho resoldràs amb facilitat. Hi ha una petita regla que
funciona:
.Quan en català escrivim A
-------------------------------- en castellà escriurem E
Ex:
Afaitar------------------afeitar
Ambaixada------------embajada
Avaria-----------------avería
Assassí----------------asesino
Avaluar---------------evaluar
.Quan en català escrivim E
--------------------------------- en castellà escriurem A
Ex:
Meravella------------maravilla
Monestir-------------monasterio
Treball---------------trabajo
Estendard-----------estandarte
Efeminat------------afeminado
Els veiem!
Afaitar, albercoc, almogàver, ambaixada, ametista,
arravatar, assassí, assemblea, avaluar, avantatge, avaria, Caterina, davant,
disfressar, ebenista, efeminat, eixamplar, emparar, Empordà, Empúries,
endevinar, enyorar, espàrrec, estella, estendard, javelina, latrina,
malenconia, maragda, meravella, monestir, nedar, polseguera, punxegut, rancor,
ràfega, sanefa, sarbatana, Sardenya, sergent, tàvec, tràfec, treball, vernís.
!Aquest powerpoint us ajudarà:
Compte amb la bruixa de la vocal neutra!!
(Adaptació: Diversos, (2008). Llengua catalana i
literatura, 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: edu365)
!!EXERCICIS:
1. Realitza
el teu top 10 de paraules que et fan cometre més faltes ortogràfiques i que
apareixen a la llista de mots que causen dubtes d’escriptura.
2. Completa
els sintagmes següents amb la vocal A, E, o element buit.
Noi febl__, dobl__ o res, suc amargant__, riber_ plan__, castàstrof__ human__.
3. Omple
els buits amb A o E segons on calgui:
_f_it_r, _mb_ix_d_, _f_min_t, _ndevin_r, _nyorar, _v_ri_,
_ss_mbl_ _, _mp_r_r, _b_nist_, _ix_mpl_r, _rr_v_t_r, s_rg_nt, v_rnís,
m_l_nconi_, disfr_ss_r, punx_gut, r_ncor, j_v_lin_, _v_lu_r, d_v_nt, s_n_f_,
n_d_r, C_t_rin_.
4. Escriu
les següents formes dels verbs:
1a persona del plural del present d’indicatiu dels verbs:
Xerrar, jeure, témer, néixer, sopar, treure.
2a persona del plural del futur simple dels verbs:
Xerrar, jeure, témer, néixer, sopar, treure.
3a persona del plural del condicional simple dels verbs:
Xerrar, jeure, témer, néixer, sopar, treure.
5. Classifica
els mots segons siguin masculins o bé femenins:
Poema, monarca, poetessa, castanya, xerraire, desastre,
marbre, pipa, aire, homicida.
6. Escriu
el plural dels següents mots:
Boca, raça, piga, llengua, truja, Pasqua, berruga,
obliqua, branca, esponja, roja, figa, poruga, peça, pinça, mànega, aboca,
arruga, penja.
7. Pensa
i escriu les formes per al masculí, femení singular i masculí, femení plural.
Capaç _________ _______
_________
Xerraire ________
_______ __________
Elegant ________
_______ __________
Esquerre _______
_______ __________
Còmode _______
_______ __________
Prudent _______ _______
__________
Amable ________
_______ __________
8. Autoavalua’t:
com t’han sortit els exercicis de la present fitxa? T’ha ajudat a millorar en l’escriptura?
Com? Amb quines dificultats t’has trobat i per què? Com pots solventar-les?
Coneixies aquella petita regla que t’hem donat per als mots que causen
dificultat d’escriptura? T’ha facilitat l’escriptura? Com explicaries la vocal
neutra a una companya que tingués dificultats? Gràcies per expressar la teva
opinió.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada