Quan parlem de la M i de la N ho fem de dues consonants de tipus nasal,
d’aquesta manera, quan les pronunciem, l’aire surt de dins de la boca i també
pel nas.
Ex:
Mas [m], camamilla
[m] [m], empanada [m] [n], noi [n] química [m]
En termes
generals, no hi ha cap problema per diferenciar el so [m] i el so [n], emperò,
segons la posició en què apareixen dins de la paraula sí que ens poden crear
algun tipus de confusió.
Ex:
Canvi [m] per
assimilació. La N sona com a una nasal bilabial [m] o bé com una nasal
labiodental si s’és valencià o d’algunes zones del sud de Catalunya [ɱ].
.Quan
escriurem M?
ESCRIUREM EMA:
|
EXEMPLES
|
EXCEPCIONS
|
1.
Davant de B
|
Embolic, tombarella, imbècil…
|
Istanbul…
|
2.
Davant de P
|
Compromís, impressió,
sempre…
|
Benparlat…
|
3.
Davant de M
|
Immediat, immaculada,
immensitat…
|
Enmig, tanmateix…
|
4.
Davant de F
|
Samfaina, amfiteatre,
simfonia…
|
Els mots començats per En-,
In- i Con- seguits de F s’escriuen amb N:
Infermera, enfrontament, conformitat…
|
.Quan escriurem N?
ESCRIUREM
ENA:
|
EXEMPLES:
|
EXCEPCIONS:
|
.Davant de V
|
Invitació,
convidat, recanvi...
|
Tramvia,
circumval·lació...
|
D’altra banda, dins de la M i de la N
trobem d’altres casos d’escriptura:
ALTRES CASOS:
|
EXEMPLES:
|
1.
S’escriuen amb –MP-
|
Assumpte, atemptat, compte, símptoma, camps...
|
2.
S’escriuen amb –NN-
|
Innocent, connectar, annex, ennuegar, Anna...
|
3.
S’escriuen amb –M-
|
Premsa, somriure, impremta, empremta...
|
Bé, ara us toca a
vosaltres posar-vos-hi! Ah, per cert, a veure si us sona aquesta ema de la
fotografia!
(Adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua
catalana i literatura.ESO, Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: ideasparapymes.com)
!!EXERCICIS:
1.
Amplia la present fitxa amb més exemples de cada regla d’escriptura.
2.
Inventa un exercici per treballar la M i la N, emperò no
el resolguis, que ja ho farà algú altre.
3.
Escriu tres paraules que continguin les grafies
esmentades i que no apareguin dins la present fitxa. Si algú ha contestat
aquest exercici al blog no val a repetir-les.
NN:
MP:
M:
4.
Completa les següents oracions amb les grafies adequades:
A) L’altre dia no tenia ganes de so__riure gaire.
.B) Aquella alumna va deixar e__pre__ta al centre.
C) No he pogut co___ectar-__e a I__ter__et.
D) L’A___a és una gra__ perso__a.
E) De bon de __atí he anat a mirar la pre__sa.
F) Para co__te a l’hora de creuar un carrer.
G) El dijous es troba e__ig de la setmana.
H) Els grecs se__pre actuaven en a__fiteatres.
I) Tinc la i___pressió que aquesta lliga de futbol serà co__petitiva.
J) Ista__ul és la ciutat més gran i i__ortant de Turquia.
5.
Redacta cinc oracions on apareguin tres paraules en
cadascuna que continguin la lletra M, la N o similars. Es poden combinar.
6.
Escriu la grafia o grafies que manquen en els presents
mots:
Se__bla__ça, i__er__era, sa__ai__a, e__olic, be__arlat,
ta__ateix, i__aculada, co__vidat, circu__al·lació, ca__i, i__e__sitat, e__ejós,
i__obiliària, à__ora.
7.
Cerca al diccionari tres paraules que no coneguis d’aquesta
fitxa i anota el seu significat. Llavors redacta una oració amb cadascuna.
8.
Autoavalua’t: com t’ha anat el treball en aquesta fitxa? Què
t’ha resultat més senzill i què més complicat? Per què? T’has trobat una fitxa
aclaridora? Series capaç d’explicar a una companya allò més important de la M i
la N? Com ho faries? Raona les teves respostes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada