dilluns, 15 d’octubre del 2012

L'oració simple. La concordança. Adreçat a tot l'alumnat.

Sabeu quina és la diferència que hi ha entre una frase i una oració?
Una oració estaria formada per un conjunt de mots amb un sentit complet. A més, sempre tindria un verb.
Ex:
-L'Ariadna és molt agradable.
Una frase, és un equivalent a oració, també té un sentit complet, segons el DIEC2, per tant, tant és pot dir oració com frase, són sinònimes. Per tant, tant podem parlar d'oracions com de frases. De vegades, erròniament, se'ns ha fet veure que les frases no tenien verb, quan era totalment fals.
Si ens trobem amb una oració o frase que no té verb, llavors estem parlant de què no és una oració.
Ex:
-La taula gran (no és oració, no té verb).
-La casa és ampla (és oració, té verb).
Per un altre costat, ja sabem que l'oració té dues parts: el SN (sintagma nominal) que fa funció de subjecte i que té de nucli el nom, i el SV (sintagma verbal), amb funció de predicat i que té com a nucli un verb.
Ex:
-Els jugadors de l'equip de futbol.
('futbol' és el nucli del sintagma nominal i tota l'oració és el SN que fa de subjecte).
-s'entrenen avui per la tarda.
('s'entrenen' és el nucli del SV, que és tota la resta, i que constituirà el predicat).
.Com podem saber si hi ha o no subjecte en una oració?
1. El SN (subjecte) concordarà sempre en nombre  (singular o plural) i persona (primera, segona o tercera) amb el verb.
Ex:
-Els jugadors de l'equip de futbol s'entrenen avui per la tarda.
(jugadors= 3a persona del plural, ells;  s'entrenen= 3a persona del plural)
2. Per identificar el subjecte d'una oració cal fer la prova de la concordança:
.Cal canviar el nombre del verb i el nom que fa de subjecte també haurà de canviar de nombre. Tant de singular a plural com de plural a singular.
Ex:
-El fanaler és un ofici que s'ha perdut al segle XX.
-Els fanalers són uns oficis que s'han perdut al segle XX.

(Adaptat de: Martí, C. et alii, (2011). Llengua catalana i literatura, Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: naciodigital.cat. Autora: Pilar Gurt)
!!EXERCICIS:
-Escriu sis oracions, tres en singular i tres en plural i assenyala el subjecte de cadascuna.
-Anota vuit oracions amb verbs impersonals, és a dir, no tindran subjecte.


16 comentaris:

Unknown ha dit...

Gerard Calvera Bonet 1rC
1.-Escriu sis oracions, tres en singular i tres en plural i assenyala el subjecte de cadascuna.
-Nosaltres som alts. -Jo soc valent .
-Ells son guapos. -Tu ets poruc.
-Vosaltres sou llestos -Ell porta sabates

1 -Anota vuit oracions amb verbs impersonals, és a dir, no tindran subjecte.
-Fa fred
-Esta nevant
-Aquest mati fa sol
-Hi ha núvols
-Demà plourà?
-Farà sol?
-Demà nevarà?
-Esta plovent

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Gerard!

El primer exercici és correcte, només que t'han oblidat d'assenyalar els subjectes. Bé, ja ho faràs.

Et corregeixo faltes: sóc (verb 'ser'), són (verb 'ser').

L'exercici dos també és correcte. L'únic que has de tenir pràctica en canviar d'estructures, algunes són semblants, però bé.

Et corregeixo els errors: està (verb 'ser'), matí (és aguda).

No t'oblidis de posar punt al final de les oracions.

M'anoto el teu treball. Convé que repassis la fitxa de l'accent diacrític que hi ha al blog:

http://llengilitcat.blogspot.com.es/2011/08/ortografia-essencial-4-laccent.html

Si vas fent fitxes aniràs millorant, ja ho veuràs.

Moltes gràcies.

JM.

Unknown ha dit...

Alicia Altaba 1rC

1.-Escriu sis oracions, tres en singular i tres en plural i assenyala el subjecte da cadascuna:

• La meva mare prepara un pastís de xocolata.
• El veí de davant de casa meva té un jardí molt gran.
• L'àvia Josefina té molta cura amb la cuina.
• Els gossos d'uns nois són molt peluts.
• La María i en Josep fan els deures al migdia.
• Nosaltres anem al cinema només una vegada a l'any.

Gerard Rodríguez ha dit...

Gerard Rodríguez Ferrer 1rC

-Escriu sis oracions, tres en singular i tres en plural i assenyala el subjecte de cadascuna.

Singular:
.La meva mare ha fet un pastís.
.El meu company de classe no ha fet els deures.
.El noi de la botiga era un mal educat.
Plural:
.Els meus germans s’han barallat.
.Els meus cosins son bessons.
.Els meus pares han anat de viatge a Roma.

-Anota vuit oracions amb verbs impersonals, és a dir, no tindran subjecte.

-Fa calor.
-Està plovent.
-Està nevant.
-Fa sol.
-Està nevant.
-Està diluviant.
-Fa calor?
-Fa fred?

Lesly ha dit...

-Escriu sis oracions, tres en singular i tres en plural i assenyala el subjecte de cadascuna.
Singulars:
•El meu gos es posa feliç quan arribo a casa.
•La cosina del meu cosí acaba de néixer.
•L’arbre de la plaça municipal, és molt vell.

Plurals:
•Els amics del meu germà tenen entre 13 i 14 anys.
•Les plantes de la meva mare són molt boniques.
•Les noies del centre comercial feien bajanades.

Unknown ha dit...

Marta del Retiro

Escriu tres oracións en pliral i tres en singulars:
SINGULAR:
La meva mare va anar a compra un pastís molt bo.
La meva amiga m’ha acompanyat al institut
El meu gos s’ha escapat de casa.

PLURAL:
Les meves amigues i jo demà anirem al cine
Els meus germans no paren de molestar-me
Els meus gossos s’han perdut.

Unknown ha dit...

-Escriu sis oracions, tres en singular i tres en plural i assenyala el subjecte de cadascuna.

Singular:

-Aquest matí m’he llevat molt d’hora. (Jo)
Ferran Márquez Martínez

-El meu germà és molt bon alumne.
-Jo he estat a port aventura

Plural:

-Les meves amigues aniran al cine el diumenge
-Nosaltres juguem a futbol tots els diumenges si podem
-Elles son molt simpàtiques

Unknown ha dit...

Javier Guijarro Torrell 1rC

-Escriu sis oracions, tres en singular i tres en plural i assenyala el subjecte de cadascuna.

Singular:

-LA MARE m’ha fet el brenar.
-EN GERARD ha fet els deures.
-JO porto una samarreta blava

Plural:

-NOSALTRES fem els deures.
-ELLS estan menjant.
-EN JORDI I LA LAIA juguen al Pica- Paret


(Subjectes en majúscula)

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Alicia!

Només una coseta, 'Maria' no porta accent en català, en castellà cinc.

Pots seguir participant.

Una abraçada i m'anoto la feina.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Gerard!

L'exercici està ben fet.

Faltes: són (verb 'ser').

El segon exercici està bé, però has de fer oracions més llargues i amb estructures diferents.Totes són semblants.

Però, bé, tens dos positius.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Lesly!

Benvinguda al blog.

L'exercici no té errors. Només que entre el subjecte i el predicat no hi ha coma.

Tens un positiu.

Gràcies per fer l'exercici i t'esperono a seguir participant en d'altres fitxes.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Marta!

Exercici correcte, però no escriguis tan ràpid, revisa allò escrit per evitar faltes:

oracions, plural, va anar a comprar.
Acaba les oracions amb un punt.

Gràcies per fer l'exercici!

M'anoto la feina feta.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Ferran!

Són (verb 'ser') i Port Aventura (Majúscula).

La resta tot bé. Revisa el verb 'ser' per no equivocar-te amb el 'són'.

Tens un positiu.

Gràcies.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Javier!

Exercici correcte. Només que és 'berenar', tot i que normalment, ho diem com ho has escrit.

Marxant un positiu!

JM.

Unknown ha dit...

SINGULAR
.El meu germa en cara va al colegi.
.La mare va anar a comprar el menjar.
.Jo casi sempre vaig amb les mateixes amigues.

PLURAL
.Els nens sempre en halloween van a demanar carmels.
.Les vacances de estiu son les mes llarges.
.Les meves cosines son mes grans que jo.


Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Sara!

Faltes:

germà, encara, col·legi, gairebé, per Halloween, caramels, d'estiu, són (verb 'ser'), més (quantitat).

L'exercici és correcte, però cal que revissis les faltes. Prenc nota de la teva feina.

Gràcies per participar.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;