dijous, 18 d’octubre de 2012

Subjecte i predicat. Adreçat a tot l'alumnat.

EL SUBJECTE:
El subjecte pot contenir diversos complements que l'acompanyen, fins a fer un SN interminable.
Ex:
-La noia rossa i maca del número setanta-sis primer tercera que viu a Barcelona i que condueix un cotxe blau és carinyosa.  (Tot l'assenyalat amb lila seria el subjecte i encara podria ser més llarg!)
Recordar que el subjecte també pot ser el·líptic i que ho marcarà la terminació del verb:
Ex:
-Caminarem molt ràpid. (Subjecte el·líptic perquè no apareix). 'Nosaltres' caminarem .
Si no sabem localitzar el subjecte de les oracions poden passar tres casos:
1. Està el·líptic i hem de localitzar el verb i llavors amb la terminació sabrem quin és.
2. L'oració és impersonal. Sobretot amb verbs meteorològics (ploure, nevar, pedregar...) i amb d'altres com caldre i haver. Llavors, l'oració no tindrà subjecte.
Ex:
-Cal fer els deures.
3. El subjecte apareix invertit amb verbs com 'agradar'. Hem de mirar si el sintagma que hi ha darrere del verb el podem posar al davant de l'oració, si és així serà subjecte. Per tant, en aquest cas el subjecte seguiria al predicat.
-M'agraden molt els caragols.
(Subjecte: els caragols).
Atès que podem dir, "Els caragols m'agraden molt".
N.B. Els de Batxillerat podeu ampliar informació de la inversió del subjecte al link:
.EL PREDICAT:
Serà el sintagma que va darrere del verb perquè el complementa. De vegades també acompanyen al verb molts complements.
Ex:
-La Maria és aquella noia del curs de tercer d'ESO que sempre ajuda als companys quan no entenen alguna cosa de la lliçó.
(Imatge extreta de: blaugrana2011.wordpress.com. Quadre de Joan Miró).
!!EXERCICIS:
1-Proposa un exercici amb vuit oracions que continguin subjecte i predicat, o bé, una de les dues coses, per a què el resolgui un altre company de l'aula.
2-Esmenta el subjecte i el predicat de les següents oracions, compte amb els paranys!
-Farà un llibre, la teva mare?
-Martina sempre fa els deures.
-La gateta sovint s'amaga darrere del sofà.
-M'encanta cantar.
-Hem perdut el partit!
-Pots deixar-me uns llapis?
-Treu el gos a passejar.
-Sembla que finalment es posarà núvol!
-Els observava, aquells amants.
-S'afanyaven, doncs, aquelles dones, en arribar aviat.
3-Cerca informació de la col·locació del subjecte en verbs com 'agradar'. Pots emprar Internet per a fer recerca.

6 comentaris :

Javier Guijarro Torrell ha dit...

Javier Guijarro Torrell 1rC

2-Esmenta el subjecte i el predicat de les següents oracions, compte amb els paranys!

Majúscula: subjecte Minúscula: predicat

-Farà un llibre, LA TEVA MARE?

-MARINA sempre fa els deures.

-LA GATETA sovint s'amaga darrere del sofà.

-M'encanta cantar.

-Hem perdut el partit!

-Pots deixar-me uns llapis?

-Treu el gos a passejar.

-Sembla que finalment es posarà núvol!

-Els observava, AQUELLS AMANTS.

-S'afanyaven, doncs, AQUELLES DONES, en arribar aviat.

Josep Maria Corretger ha dit...

Hola Javier!

Tot bé, menys tres oracions que no has dit res i tenen subjecte. A veure si les localitzes. Mira els verbs que t'ajudaran.

M'anoto la teva feina i gràcies per participar.

T'esperono a seguir fent-ho.

JM.

Portfoli Toni Vizcaíno ha dit...

Perdoneu Javier i Josep Maria.
Amb tots els meus respectes, crec que la frase:
"Els observava, AQUELLS AMANTS."
No l'has contestant bé. El subject està en plural i el verb en singular. Per tant AQUELLS AMANTS seria el CD i ens indica què observava, El subjecte seria "ELL" que no apareix a la frase. Si passeu el verb a plural, veureu que ens obliga a canviar la paraula "ELL" però en canvi AQUELLS AMANTS queda perfecte.
Per últim, si passeu la frase a passiva, veureu que quedarà:
Els amnats són observats per ell. I recordm que en passar les frases a passiva, el CD passa a subjecte i els subjectes a CD.
TOt això segons el meu parer,i si no teniu cap altre explicació millor.
Gràcies pel material.

Josep Maria Corretger ha dit...

Benvolgut Toni,

És cert el que dius, em devia mirar l'exercici ràpidament i jo mateix vaig caure al meu parany.

"Els amants" és CD i el subjecte és "Ell/a".

Moltes gràcies per la teva bona apreciació i participació al blog.

JM.

rogergarcia ha dit...

És molt fàcil!!

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Roger,

Aquesta fitxa és per a un nivell d'ESO, si vas un pas per davant, et proposo escriure deu oracions on el subjecte no aparegui en el seu lloc habitual, és a dir, al principi i a més amb verbs com m'agrada i subjectes el·líptics.

Gràcies per participar al blog.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;