dimarts, 16 d’octubre del 2012

L'oració simple. Tipus de subjectes. Adreçat a tot l'alumnat.

Dins de l'oració simple podem trobar tres tipus de subjectes:
1. Pronom personal fort:
Jo, tu, ell/a, nosaltres, vosaltres, ells/es.
Ex:
-Jo arribaré ben d'hora.
-Elles eren molt simpàtiques.
2. Subjecte el·líptic:
És el subjecte que se sobreentén, però que no apareix dins de l'oració. Per tant, l'hem de saber trobar. La terminació del verb ens indicarà la persona i el nombre del subjecte.
Ex:
-Es renta la cartera. (Ell/a)
-Saltem i ballem amb intensitat. (Nosaltres)
3. Oració impersonal:
És l'oració que no té subjecte. Apareix amb verbs com caldre, haver, i verbs meteorològics.
Ex:
-Avui nevarà.
-Si no plou estem perduts.
(Adaptat de: Martí, C. et alii, (2011). Llengua catalana i literatura, Editorial Teide, Barcelona.)
(Imatge extreta de: tantdebo.com)
!!EXERCICIS:
1-Digues si les següents oracions són impersonals o tenen subjecte el·líptic.
.Marxem cap a casa.
.T'espanto?
.Plourà d'hora.
.Avui tinc molt de fred.
.Posa't dreta.
.Tant de bo aprenguis ràpid la lliçó.
2. Crea un exercici similar amb l'anterior perquè algú diferent a tu el resolgui.

22 comentaris:

Unknown ha dit...

1-Digues si les següents oracions són impersonals o tenen subjecte el·líptic.

.Marxem cap a casa.

el·líptic(Nosaltes )

.T'espanto? el·líptic (jo)

.Plourà d'hora. Impersonal

.Avui tinc molt de fred. Impersonal

.Posa't dreta. el·líptic (Tu)

.Tant de bo aprenguis ràpid la lliçó. el·líptic (tu)


2. Crea un exercici similar amb l'anterior perquè algú diferent a tu el resolgui.

X-Digues si les següents oracions són impersonals o tenen subjecte el·líptic.

Dema ploura?

Anem a casa

Calleu d'una vegada!

A Barcelona no neva cada any

Dema ploura tot el dia.
________________________________

Fet per Christian Aranda Rodríguez 1rC ESO

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Christian!

El primer exercici és correcte. Molt bé, a més, no hi ha cap falta ortogràfica.

El segon exercici també està ben fet. Aquí sí que hi ha alguns errors:

acaba les oracions amb un punt, demà,plourà.

La resta molt bé.

M'anoto el teu treball extra.

Pots seguir fent més exercicis, t'aniran molt bé.

Moltes gràcies per participar al blog.

JM.

Unknown ha dit...

Alicia Altaba 1rC

• 1-Digues si les següents oracions són impersonals o tenen subjecte el•líptic.

Marxem cap a casa .-El•líptic

T'espanto? -El•líptic

Plourà d'hora. -Impersonal

Avui tinc molt de fred. - Impersonal

Posa't dreta. -el•líptic

Tant de bo aprenguis ràpid la lliçó. - El•líptic

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Alícia!

L'exercici és correcte. Et recomano que facis l'activitat 2, de proposar un exercici similar o amb la teva inventiva per a què algú el resolgui.

M'anoto la teva feina.

Moltes gràcies per participar i pots seguir fent-ho.

JM.

Unknown ha dit...

Carlos Crespo

1.

Marxem cap a casa. – el•líptic

T’espanto? – el•líptic

Plourà d’hora. - impersonal

Avui tinc molt de fred. – el•líptic

Posa’t dreta. – el•líptic

Tan de bo que aprenguis ràpid la Lliçó. - impersonal

2. Digues si aquestes oracions estan formades per un subjecte el•líptic o per un pronom personal fort:

Hem triat la millor opció. – el.liptic

Estic content per tu. – el.liptic

L’àvia prepara galetes de xocolata per Nadal. – pronom personal fort

El meu amic te un gat i dos gossos. – pronom personal fort

Terminarem el treball per demà. – el.liptic

El noi de blau és el germà de la meva amiga. – pronom personal fort

Unknown ha dit...

Aitor Malagon
Marxem cap a casa (el. liptic)
T´espanto(el.liptic)
Plourà d´hora ( impersonal)
Avui tinc fred(impersonal)
Posa´t dreta (imperativa)
Tant de bo aprenguis ràpid la lliço(el. liptic)

Gerard Rodríguez ha dit...

Gerard Rodríguez Ferrer 1rC

1-Digues si les següents oracions són impersonals o tenen subjecte el•líptic.

.Marxem cap el bosc -(el•líptic)
.T´admiro -(el•líptic)
.Plourà demà -( impersonal)
.Avui tinc calor -(impersonal)
.Posa´t bé -(imperativa)
.Tant de bo aprenguis la cançó -( -el•líptic)

Unknown ha dit...

1-Digues si les següents oracions
Ferran Márquez Martínez

són impersonals o tenen subjecte el•líptic.
Marxem cap a casa (nosaltres) el•líptic
T’espanto (Jo) El•líptic
Plourà d’hora impersonal
Avui tinc molt fred (Jo) El•líptic
Posa’t dreta (Tu) El•líptic
Tant de bo aprenguis ràpid la lliçó (tu) El•líptic

Unknown ha dit...

Javier Guijarro Torrell 1rC

1-Digues si les següents oracions són impersonals o tenen subjecte el•líptic.

.Marxem cap a casa. (EL.LÍPTIC)

.T'espanto? (EL.LÍPTIC)

.Plourà d'hora. (IMPERSONAL)

.Avui tinc molt de fred. (EL.LÍPTIC)

.Posa't dreta. (EL.ÍPTIC)

.Tant de bo aprenguis ràpid la lliçó. (EL.LÍPTIC)

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Per Alícia:

-Avui tinc molt de fred (no és impersonal), que m'havia errat.

Hola Carlos!

El primer exercici és correcte. Cap error. Molt bé.

Al segon exercici hi ha tres oracions malament: la de l'àvia, el meu amic i el noi de blau. Pensa quin és el subjecte perquè n'hi ha un.

Faltes:

el·líptic, acabarem (no 'terminarem'), la resta tot ben escrit.

M'anota que has fet força feina.

Gràcies per participar i benvingut al blog!

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Aitor!

Només un error, aquí no hem de posar imperativa, això és modalitat de l'oració.

La resta tot està ben fet.

Faltes:

el·líptic, lliçó.

Gràcies per participar i prenc nota del teu treball.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Gerard!

Tot bé menys una, imperativa no és cap tipus de subjecte. Pensa quin serà.

No hi ha cap falta.

Gràcies per fer pràctica al blog i m'anoto que has participat.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Ferran!

Exercici està perfecte i no té cap error.

Molt bona feina!

Gràcies per participar.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Javier!

L'exercici no conté errors.

Molt bé, tens un positiu de deures.

Gràcies per fer pràctica.

JM.

Unknown ha dit...

Marta dle retiro

Digues si aquestes frases són impersonals o el·líptiques:

Soc molt estudios(El·líptic)

Anem al cinema (El·líptic)

Esta plovent(Impersonal)

Anireu a comprar un pastís molt bo de xocoloata( El·líptic)

Unknown ha dit...

Gerard Calvera Bonet

1-Digues si les següents oracions són impersonals o tenen subjecte el•líptic.

.Marxem cap a casa. / impersonals
.T'espanto? / impersonals
.Plourà d'hora. / subjecte el•líptic.
.Avui tinc molt de fred. / subjecte el•líptic
.Posa't dreta. / impersonals
.Tant de bo aprenguis ràpid la lliçó. / impersonals

2. Crea un exercici similar amb l'anterior perquè algú diferent a tu el resolgui.

.Demà plourà molt fort. /
.Estic trist/
.Cauen llamps i trons/
.Tinc que fer els deures/

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Marta!

L'exercici està bé, però hi ha faltetes.

Errors ortogràfics:

sóc (verb 'ser'), estudiós, està, xocolata.

Abans d'escriure has de revisar el text per evitar faltes.

M'anoto la feina.

Gràcies per participar.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Gerard!

Totes bé, menys la darrera: "Tant de bo..."

Molt bé, el segon exercici.

Pensa en respondre en singular perquè es tracta d'una oració.

Una abraçada.

JM.

Unknown ha dit...

SANDRA REBELLES GÓMEZ
(2onBatx, Nocturn)

1-Digues si les següents oracions són impersonals o tenen subjecte el•líptic.

.Marxem cap a casa.
Subjecte el•líptic (Nosaltes)

.T'espanto?
Subjecte el•líptic (Jo)

.Plourà d'hora.
Impersonal

.Avui tinc molt de fred.
Impersonal

.Posa't dreta.
Subjecte el•líptic (Tu)

.Tant de bo aprenguis ràpid la lliçó.
Subjecte el.líptic (Tu)


2. Crea un exercici similar amb l'anterior perquè algú diferent a tu el resolgui.
- Casa’t amb mi.
- Demà farà bon temps.
- Cantarem una cançó.
- Fica’t al llit.
- Vareu trencar la closca.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Sandra!

L'exercici és correcte. Només hi ha una falta a la darrera oració:

-Us vau...

M'anoto el teu treball i t'encoratjo a seguir participant.

Gràcies.

JM.

Unknown ha dit...

.Marxem cap a casa. (Nosaltres) el•líptic

.T'espanto? (Jo) el•líptic

.Plourà d'hora. Impersonal

.Avui tinc molt de fred. (Jo) el•líptic

.Posa't dreta. (Tu) el•líptic

.Tant de bo aprenguis ràpid la lliçó. (Tu) el•líptic

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Sara!

L'exercici és correcte.

Tens un positiu, però per tal de fer-ho bé, has de posar les teves respostes, sense mirar la resta, perquè si es copia no s'aprèn.

Prenc nota de la feina.

Pots seguir participant.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;