Aquí us adjunto les faltes més repetides al darrer examen, cal que us poseu mans a l'obra per tal de no repetir-les. Les paraules llistades cal que les aneu interioritzant perquè són fonamentals, fan acte de presència un i altre cop. En aquesta fitxa farem pràctica reflexiva plegats. Per què ens equivoquem? Cal que us apliqueu com el monjo!
FALTA----------CORRECCIÓ
conectar---------connectar (i derivats)
armònica--------harmònica
cuartet-----------quartet
desde el---------des del
cualitat----------qualitat
hermosa---------bonica
te-----------------té (verb 'tenir')
y------------------i
degut a-----------a causa de
en que------------en què
nòvia--------------xicota
altre activitat-----altra activitat
cambia------------canvia
es diferent--------és diferent ('ho és')
alquilat------------llogat
dolçura------------dolcesa
calurós------------calorós
disfrutar----------gaudir
increible----------increïble
transmitía--------transmetia
desde-------------des de
aniriem----------aniríem (condicional 1a pers. plural)
pendre-----------prendre
hi han------------hi ha (sempre en singular)
per el-------------pel
aquet-------------aquest
cadascún--------cadascun (agudes en -un no s'accentuen)
movilitat---------mobilitat (i derivats)
aprop------------a prop
perque-----------perquè (resposta, explicació)
estatua----------estàtua (és esdrúixola)
mon-------------món (planeta)
correns---------corrents
fà----------------fa (els monosíl·labs no s'accentuen)
desprès---------després (adverbi de temps)
concient--------conscient
endinsarnos----endinsar-nos
nèixer-----------néixer
crèixer----------créixer
hem faria-------em faria ('a mi')
pasar------------passar
inolvidable----inoblidable
moltísim-------moltíssim
pero------------però
adalt-----------a dalt
del embolic---de l'embolic
resalta---------ressalta
des de que----des que
comprobar---comprovar
venen---------vénen (venir)
(Imatge extreta de: ca.wikipedia.org)
!!EXERCICIS:
1. Realitza deu oracions amb paraules d'aquesta fitxa.
2. Proposa un exercici amb els mots que apareixen en aquesta fitxa.
3. Aporta el teu top deu de faltes que més fas en català i la seva correcció al costat.
4. Explica quan s'accentuen i on tenen la síl·laba tònica les paraules agudes, planes i esdrúixoles. Escriu deu exemples de cada. De les agudes i planes cinc amb accent i cinc sense.
5. Anota les paraules de l'accent diacrític que més falles i escriu el seu significat.
4. Explica quan s'accentuen i on tenen la síl·laba tònica les paraules agudes, planes i esdrúixoles. Escriu deu exemples de cada. De les agudes i planes cinc amb accent i cinc sense.
5. Anota les paraules de l'accent diacrític que més falles i escriu el seu significat.
6. Fòrum: Per què falles un i altre cop les mateixes paraules? És que no t'hi fixes? Mires les correccions del professor/a? T'anotes les correccions dels exercicis del blog i dels exàmens i les corregeix-les? Repasses les faltes que has comès al llarg del curs abans d'anar al proper examen o les escrius provant sort? Reflexiones abans d'escriure la paraula si és aguda, plana i esdrúixola? Revises l'examen un parell de cops abans de lliurar-lo? Fas un gràfic per veure la teva evolució de les faltes al llarg del curs? Argumenta la teva resposta.
7. Opinió: T'ha resultat útil aquesta fitxa per evitar algunes faltes? T'has sentit reconegut/uda amb algunes faltes d'aquesta fitxa? Quines són les faltes que apareixen aquí que més repeteixes i per què?
4 comentaris:
!!EXERCICIS:
1. Realitza deu oracions amb paraules d'aquesta fitxa.
-Les meves amigas no vénen a la meva festa.
-El jersi tant llampant que portes ressalta molt.
-Vaig a Alemanya des que era petita.
-Fan molt soroll a dalt del meu pis.
-Aniria al col•legi però mai ve el profesor.
-Vaig néixer al maig.
-Quan va surtir la policia vaig surtir corrents.
-Aquest és el edifici més alt del món.
-Aquest és el meu cotxe.
-Va ser una sorpresa inolvidable.
2. Proposa un exercici amb els mots que apareixen en aquesta fitxa.
-Posa sinònims del mots seguents.
3. Aporta el teu top deu de faltes que més fas en català i la seva correcció al costat.
venen-vénen
comprovar-comprobar
movilitat-mobilitat
perque-perquè
nòvia-xicota
armònica-harmònica
concient-conscient
estatua-estàtua
cadascún-cadascun
transmitía-transmetia
•
4. Explica quan s'accentuen i on tenen la síl•laba tònica les paraules agudes, planes i esdrúixoles. Escriu deu exemples de cada. De les agudes i planes cinc amb accent i cinc sense.
AGUDES: Les paraules agudes s'accentuen si acaben en vocal, en vocal seguida de –s i també quan acaben en –en o –in. Les agudes tenen la síl•laba tónica en l'última síl•laba.
Exemples: francés, xinés
PLANES: Les paraules planes s'acentuen si no acaben en vocal, ni en vocal seguide de –s, ni en –en o –in. Les paraules planes tenen la síl•laba tónica en la penúltima síl•laba.
Exemples: periòdic, història
ESDRÚIXOLES: Les paraules exdrúixoles sempre s'accentuen. Tenen la síl•laba tónica en l'antepenúltima síl•laba.
Exemples: época, música.
5. Anota les paraules de l'accent diacrític que més falles i escriu el seu significat.
Les paraules planes : periòdic, història
6. Fòrum: Per què falles un i altre cop les mateixes paraules? Per que ho escric sense romiar-ho. És que no t'hi fixes? Avegades no. Mires les correccions del professor/a? Si T'anotes les correccions dels exercicis del blog i dels exàmens i les corregeix-les? si Repasses les faltes que has comès al llarg del curs abans d'anar al proper examen o les escrius provant sort? Normalment no les repaso Reflexiones abans d'escriure la paraula si és aguda, plana i esdrúixola? No tinc eb compte el criteri de agudes, planes o esdruixoles. Revises l'examen un parell de cops abans de lliurar-lo? si Fas un gràfic per veure la teva evolució de les faltes al llarg del curs? No.
7. Opinió: T'ha resultat útil aquesta fitxa per evitar algunes faltes? T'has sentit reconegut/uda amb algunes faltes d'aquesta fitxa? Quines són les faltes que apareixen aquí que més repeteixes i per què?
M’ha servit molt útil aquesta fitxa per que surten moltes faltas que faig i a partir d’ara em miraré una mica aquesta fitxa abans de fer l’examen per aveura si puc evitar fer més faltes als examens.
Hola Judit,
Correccions:
amigues, jersei tant llampant, professor, sortir, inoblidable.
El dos no és correcte. L'has de millorar.
comprovar. El top deu no té perquè ser de la fitxa, pots afegir faltes que no hi apareguin.
francès, xinès, època, tònica, compte!
Revisa els accents oberts i tancats a la E des del cercador del blog.
perquè, surten, a veure, exàmens.
Les paraules 'periòdic' i 'història' no formen part de l'accent diacrític, repassa la fitxa.
Al fòrum cal opinar, i només dius 'no'????
Tens quatre positius pel treball. Gràcies per participar, però tres exercicis no estan del tot bé.
JM.
1. Realitza deu oracions amb paraules d'aquesta fitxa.
• Per que funcioni el circuit s’ha de connectar a la corrent.
• El quartet de flautistes va fer un concert la setmana passada i un aquest cap de setmana.
• Encara que li va costar més el producte és de molt més qualitat.
• La seva xicota es va enfadar molt per tot el que l’havia fet durant tot l’any anterior.
• Vol exercir el dret de compra del pis on viu, que és llogat.
• Aquest estiu diuen que serà molt més calorós que la primavera, per tant s’haurà d’anar amb més compte.
• Si vols gaudir d’aquesta pel•lícula l’has de veure en 3D.
• Des de que està lesionat s’ha engrassat dos quilos.
• Es va anar corrents a causa d’una trucada, però no va voler dir de que es tractava.
• L’escena que més em va agradar va ser l’última, va ser moltíssim millor que totes les restes.
Hola Martín,
Correccions:
perquè, des que, va marxar corrents, de què.
Gràcies per participar. M'anoto el teu treball.
JM.
Publica un comentari a l'entrada