dijous, 23 de maig de 2013

Faltes de l'examen de 1r de Batxillerat. Adreçat a tot l'alumnat.





Aquí us adjunto les faltes més repetides al darrer examen, cal que us poseu mans a l'obra per tal de no repetir-les. Les paraules llistades cal que les aneu interioritzant perquè són fonamentals, fan acte de presència un i altre cop. En aquesta fitxa farem pràctica reflexiva plegats. Per què ens equivoquem? Cal que us apliqueu com el monjo!


FALTA----------CORRECCIÓ

conectar---------connectar (i derivats)

armònica--------harmònica

cuartet-----------quartet

desde el---------des del

cualitat----------qualitat

hermosa---------bonica

te-----------------té (verb 'tenir')

y------------------i

degut a-----------a causa de

en que------------en què

nòvia--------------xicota

altre activitat-----altra activitat

cambia------------canvia

es diferent--------és diferent ('ho és')

alquilat------------llogat

dolçura------------dolcesa

calurós------------calorós

disfrutar----------gaudir

increible----------increïble

transmitía--------transmetia

desde-------------des de

aniriem----------aniríem (condicional 1a pers. plural)

pendre-----------prendre

hi han------------hi ha (sempre en singular)

per el-------------pel

aquet-------------aquest

cadascún--------cadascun (agudes en -un no s'accentuen)

movilitat---------mobilitat (i derivats)

aprop------------a prop

perque-----------perquè (resposta, explicació)

estatua----------estàtua (és esdrúixola)

mon-------------món (planeta)

correns---------corrents

fà----------------fa (els monosíl·labs no s'accentuen)

desprès---------després (adverbi de temps)

concient--------conscient

endinsarnos----endinsar-nos

nèixer-----------néixer

crèixer----------créixer

hem faria-------em faria ('a mi')

pasar------------passar

inolvidable----inoblidable

moltísim-------moltíssim

pero------------però

adalt-----------a dalt

del embolic---de l'embolic

resalta---------ressalta

des de que----des que

comprobar---comprovar

venen---------vénen (venir)


(Imatge extreta de: ca.wikipedia.org)


!!EXERCICIS:
1. Realitza deu oracions amb paraules d'aquesta fitxa.
2. Proposa un exercici amb els mots que apareixen en aquesta fitxa.
3. Aporta el teu top deu de faltes que més fas en català i la seva correcció al costat.

4. Explica quan s'accentuen i on tenen la síl·laba tònica les paraules agudes, planes i esdrúixoles. Escriu deu exemples de cada. De les agudes i planes cinc amb accent i cinc sense.

5. Anota les paraules de l'accent diacrític que més falles i escriu el seu significat.
6. Fòrum: Per què falles un i altre cop les mateixes paraules? És que no t'hi fixes? Mires les correccions del professor/a? T'anotes les correccions dels exercicis del blog i dels exàmens i les corregeix-les? Repasses les faltes que has comès al llarg del curs abans d'anar al proper examen o les escrius provant sort? Reflexiones abans d'escriure la paraula si és aguda, plana i esdrúixola? Revises l'examen un parell de cops abans de lliurar-lo? Fas un gràfic per veure la teva evolució de les faltes al llarg del curs? Argumenta la teva resposta.

7. Opinió: T'ha resultat útil aquesta fitxa per evitar algunes faltes? T'has sentit reconegut/uda amb algunes faltes d'aquesta fitxa? Quines són les faltes que apareixen aquí que més repeteixes i per què?

4 comentaris :

judit otto solà ha dit...

!!EXERCICIS:

1. Realitza deu oracions amb paraules d'aquesta fitxa.
-Les meves amigas no vénen a la meva festa.
-El jersi tant llampant que portes ressalta molt.
-Vaig a Alemanya des que era petita.
-Fan molt soroll a dalt del meu pis.
-Aniria al col•legi però mai ve el profesor.
-Vaig néixer al maig.
-Quan va surtir la policia vaig surtir corrents.
-Aquest és el edifici més alt del món.
-Aquest és el meu cotxe.
-Va ser una sorpresa inolvidable.

2. Proposa un exercici amb els mots que apareixen en aquesta fitxa.
-Posa sinònims del mots seguents.

3. Aporta el teu top deu de faltes que més fas en català i la seva correcció al costat.
venen-vénen
comprovar-comprobar
movilitat-mobilitat
perque-perquè
nòvia-xicota
armònica-harmònica
concient-conscient
estatua-estàtua
cadascún-cadascun
transmitía-transmetia


4. Explica quan s'accentuen i on tenen la síl•laba tònica les paraules agudes, planes i esdrúixoles. Escriu deu exemples de cada. De les agudes i planes cinc amb accent i cinc sense.

AGUDES: Les paraules agudes s'accentuen si acaben en vocal, en vocal seguida de –s i també quan acaben en –en o –in. Les agudes tenen la síl•laba tónica en l'última síl•laba.
Exemples: francés, xinés

PLANES: Les paraules planes s'acentuen si no acaben en vocal, ni en vocal seguide de –s, ni en –en o –in. Les paraules planes tenen la síl•laba tónica en la penúltima síl•laba.
Exemples: periòdic, història
ESDRÚIXOLES: Les paraules exdrúixoles sempre s'accentuen. Tenen la síl•laba tónica en l'antepenúltima síl•laba.
Exemples: época, música.

5. Anota les paraules de l'accent diacrític que més falles i escriu el seu significat.
Les paraules planes : periòdic, història

6. Fòrum: Per què falles un i altre cop les mateixes paraules? Per que ho escric sense romiar-ho. És que no t'hi fixes? Avegades no. Mires les correccions del professor/a? Si T'anotes les correccions dels exercicis del blog i dels exàmens i les corregeix-les? si Repasses les faltes que has comès al llarg del curs abans d'anar al proper examen o les escrius provant sort? Normalment no les repaso Reflexiones abans d'escriure la paraula si és aguda, plana i esdrúixola? No tinc eb compte el criteri de agudes, planes o esdruixoles. Revises l'examen un parell de cops abans de lliurar-lo? si Fas un gràfic per veure la teva evolució de les faltes al llarg del curs? No.

7. Opinió: T'ha resultat útil aquesta fitxa per evitar algunes faltes? T'has sentit reconegut/uda amb algunes faltes d'aquesta fitxa? Quines són les faltes que apareixen aquí que més repeteixes i per què?
M’ha servit molt útil aquesta fitxa per que surten moltes faltas que faig i a partir d’ara em miraré una mica aquesta fitxa abans de fer l’examen per aveura si puc evitar fer més faltes als examens.

Josep Maria Corretger ha dit...

Hola Judit,

Correccions:

amigues, jersei tant llampant, professor, sortir, inoblidable.

El dos no és correcte. L'has de millorar.

comprovar. El top deu no té perquè ser de la fitxa, pots afegir faltes que no hi apareguin.

francès, xinès, època, tònica, compte!

Revisa els accents oberts i tancats a la E des del cercador del blog.

perquè, surten, a veure, exàmens.

Les paraules 'periòdic' i 'història' no formen part de l'accent diacrític, repassa la fitxa.

Al fòrum cal opinar, i només dius 'no'????

Tens quatre positius pel treball. Gràcies per participar, però tres exercicis no estan del tot bé.

JM.

Martín Castro Pérez ha dit...

1. Realitza deu oracions amb paraules d'aquesta fitxa.

• Per que funcioni el circuit s’ha de connectar a la corrent.
• El quartet de flautistes va fer un concert la setmana passada i un aquest cap de setmana.
• Encara que li va costar més el producte és de molt més qualitat.
• La seva xicota es va enfadar molt per tot el que l’havia fet durant tot l’any anterior.
• Vol exercir el dret de compra del pis on viu, que és llogat.
• Aquest estiu diuen que serà molt més calorós que la primavera, per tant s’haurà d’anar amb més compte.
• Si vols gaudir d’aquesta pel•lícula l’has de veure en 3D.
• Des de que està lesionat s’ha engrassat dos quilos.
• Es va anar corrents a causa d’una trucada, però no va voler dir de que es tractava.
• L’escena que més em va agradar va ser l’última, va ser moltíssim millor que totes les restes.

Josep Maria Corretger ha dit...

Hola Martín,

Correccions:

perquè, des que, va marxar corrents, de què.

Gràcies per participar. M'anoto el teu treball.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;