divendres, 31 de maig de 2013

"A Mallorca, durant la guerra civil" de Bartomeu Rosselló-Pòrcel. Adreçat a 1r de Batxillerat.

 

 

A Mallorca durant la guerra civil

 

Verdegen encara aquells camps
i duren aquelles arbredes
i damunt del mateix atzur
es retallen les meves muntanyes.
Allí les pedres invoquen sempre
la pluja difícil, la pluja blava
que ve de tu, cadena clara,
serra, plaer, claror meva!
Sóc avar de la llum que em resta dins els ulls
i que em fa tremolar quan et recordo!
Ara els jardins hi són com músiques
i em torben, em fatiguen com en un tedi lent.
El cor de la tardor ja s'hi marceix,
concertat amb fumeres delicades.
I les herbes es cremen a turons
de cacera, entre somnis de setembre
i boires entintades de capvespre.

Tota la meva vida es lliga a tu,
com en la nit les flames a la fosca.

(Dins Imitació del foc, 1938) 


 (Extret de: Antologia de poesia catalana, Edicions 62, Barcelona, 2012)


. Aquí teniu alguns poemes més d'aquest gran poeta:



.Per ampliar Bartomeu Rosselló-Pòrcel:







(Imatge extreta de: pepvalsalobre.wordpress.com)



!!EXERCICIS:

1. Redacta una petita ressenya biogràfica i literària de la figura de Bartomeu Rosselló-Pòrcel amb les teves pròpies paraules i sense fer un còpia i enganxa.

2. Realitza un comentari del següent poema tant de temàtica com de la mètrica.

3. Investiga per Internet si aquest poema ha estat musicat i adjuntant aquí diversos links.


2 comentaris :

Khamii ha dit...

Quan arribarà aquell moment

Quan arribarà aquell moment 8a
de totes les seguretats? 8b
La boca sabrà que no ment 8a
velles mentides dels passats. 8b

El peu, en tots els nous camins, 8c
i el rostre, en cant a la ventada. 8d
Els colors més purs i divins 8c
s’ofrenaran a la mirada. 8d

Hora d’enveges i de plany, 8e
ullada en les ombres obscures. 8f
El que ha arribat sia’ns company 8e
de les jornades insegures. 8f

1. Contextualitzar el poema dins de l’etapa i justificar-lo.

Aquest poema es troba en el primer llibre escrit per l’autor: Nou Poemes. Per tant, és part de la primera etapa de l’escriptor, la d’aprenentatge. Aquesta poesia és pura, i dóna molta importància als moments límits, tant als paisatges com a la vida. A més, pot tenir cert aire avantguardista, i la poesia és, més bé, una reflexió que un discurs, el qual elabora frases curtes, directes i fortes.

2. Explicar de què va el poema.

El poema està dedicat a Carles Riba, un home amb molt domini de la llengua catalana en l’època, i que va ser una influència i referent molt gran als joves poetes d’aquells anys –entre els quals, òbviament, es troba Bartomeu Rosselló-Pòrcel –. Tanmateix, el tema principal és un canvi que, sembla, l’autor vol tenir a la seva vida literaria. Un canvi d’etapa en la poesia, tot i que també es pot interpretar simplement, com un canvi a la seva vida com tal. Al llarg de les tres estrofes que conformen el poema, Rosselló parla de voler estar en la seguretat, tenir la ment oberta per més idees i propostes, i conèixer el grau de certesa i, novament, seguretat per deixar els antics camins.

3. Anotar de dues a quatre paraules que hagis aprés amb aquest poema amb la seva definició.

Enveges: Desig d’allò que un altre posseeix.

Plany: Acció de plànyer-se o cançó trista sobre un tema abstracte o un fet històric o personal.

4. Analitzar la mètrica i rima del poema.

El poema compta a tres estrofes, totes tres són quartets. Octosíl·lab, art menor i rima consonant.


María Camila García

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Camila,

Bé, era una fitxa per 1r de Batxillerat, però veig que ho has posat aquí.

La tasca està molt ben treballada.Veig que fer el comentari és el que més us costa, cal donar un sentit al que diu el poeta.

He donat una llambregada i no et veig gaires faltes: literària.

Molt bona feina! Ho valoro amb 0'5p, el valor que donaré als comentaris.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;