divendres, 24 de maig del 2013

"Assaig de càntic en el temple" i "Cançó del matí encalmat" de Salvador Espriu. Adreçat a 1r de Batxillerat.



ASSAIG DE CÀNTIC EN EL TEMPLE
Oh, que cansat estic de la meva

covarda, vella, tan salvatge terra,

i com m’agradaria d’allunyar-me’n,

nord enllà,


on diuen que la gent és neta

i noble, culta, rica, lliure,

desvetllada i feliç!


Aleshores, a la congregació, els germans dirien

desaprovant: “Com l’ocell que deixa el niu,

així l’home que se'n va del seu indret”,

mentre jo, ja ben lluny, em riuria

de la llei i de l’antiga saviesa

d’aquest meu àrid poble.


Però no he de seguir mai el meu somni

i em quedaré aquí fins a la mort.

Car sóc també molt covard i salvatge

i estimo a més amb un

desesperat dolor

aquesta meva pobra,

bruta, trista, dissortada pàtria.

(Dins El caminant i el mur, 1954)


Recitat per una rapsoda:
CANÇÓ DEL MATÍ ENCALMAT 

El sol ha anat daurant

el llarg somni de l’aigua.

Aquests ulls tan cansats

del qui arriba a la calma

han mirat, han comprès,

oblidaven.

Lluny, enllà de la mar,

se’n va anar la meva barca.

De terra endins, un cant

amb l’aire l’acompanya:

“Et perdràs pel camí

que no té mai tornada.”

 

Sota la llum clement

del matí, a la casa

dels morts del meu vell nom,

dic avui: “Sóc encara.”

M’adormiré demà

sense por ni recança.

I besarà l’or nou

la serenor del marbre.

 

Solitari, en la pau

del jardí dels cinc arbres,

he collit ja el meu temps,

la rara rosa blanca.

Cridat, ara entraré

en les fosques estances.


(Dins El caminant i el mur, 1954)
Recitat per un rapsoda:
.Mostra de com es fan comentaris de poesia:

.Per ampliar Salvador Espriu:

(Extret de: Antologia de poesia catalana, Edicions 62, Barcelona, 2012)
(Imatge extreta de: bibliotecadelescala.blogspot.com)
!!EXERCICIS:
1. Realitza un comentari del poema Assaig de càntic en el temple, tant a nivell temàtic com mètric. De vuitanta a cent paraules.
2. Fes el mateix amb el poema Cançó del matí encalmat.
3. Escriu les caracterítiques temàtiques de la poètica de Salvador Espriu.
4. Fòrum: Havies llegit anteriorment a Salvador Espriu? El coneixies més com a poeta o com a autor de teatre?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;