EL SUBSTANTIU. EL
GÈNERE DEL SUBSTANTIU (2)
Trobem alguns substantius que segons el seu gènere tenen significats:
MASCULÍ
|
FEMENÍ
|
El clau (de clavar)
|
La clau (eina per obrir una porta)
|
El fi (el propòsit)
|
La fi (l’acabament)
|
El llum (l’aparell)
|
La llum (la claror)
|
El pols (batec)
|
La pols (partícules)
|
El terra (sòl)
|
La terra (el planeta)
|
.Són masculins els
mots següents:
Avantatge, corrent, costum, senyal, llegum, afores, deute, dubte, pendent,
pebre...
.Són femenins els
mots següents:
Calor, claror, anàlisi, allau, aroma, postres, resta, resplendor, suor,
olor...
EL NOMBRE DEL
SUBSTANTIU
El substantiu o nom a més de la flexió de gènere i nombre (masculí i
femení), també presenta flexió de nombre (singular i plural).
En termes generals els substantius tenen diverses
possibilitats de fer el plural:
1.
Afegint una –S al singular.
Ex:
Casa---cases
Tomàquet---tomàquets
2.
Quan la darrera lletra és una –A àtona (no
és tònica), la –S es canvia per
–ES.
Ex:
Maca---maques
Oca---oques
Llavors, observarem que en alguns casos es produeixen
canvis ortogràfics del pas de singular a plural.
CANVIS
ORTOGRÀFICS
|
EXEMPLES
|
CA ---- QUES
|
Coca---coques
|
JA-------GES
|
Tarja---targetes
|
ÇA------CES
|
Caça---caces
|
GA------GUES
|
Berruga—berrugues
|
GUA----GÜES
|
Paraigua---paraigües
|
QUA----QÜES
|
Pasqua-----pasqües
|
3.
Afegim –NS al singular quan el mot acaba en
vocal tònica:
Ex:
Porró----porrons
Fre------frens
D’altres vegades trobem diferents possibilitats:
Sofà----sofàs
Consomé---consomés
4.
Afegim –OS al singular dels substantius
masculins aguts acabats en:
-S: pis------pisos
-Ç: lluç---lluços
-X: fix----fixos
-IX: feix---feixos
-TX: cartutx---cartutxos
5. Recorda que els mots que tenen l’acabament –SC, -ST, -XT,
-IG tenen dues possibilitats de plurals, una acabada en –S i l’altra en –OS. Sovint als exàmens
es demanen totes dues opcions.
Ex:
Disc----------discs / discos
Test-----------tests / testos
Pretext----pretexts / pretextos
Mig---------migs / mitjos
N.B. Els mots
d’aquests grups que formin el plural acabat en –S, hem de tenir present que no
s’ha de pronunciar aquesta –S, per tant, caldrà escoltar la resta de l’oració
per saber si es parla en singular o en plural. Els verbs ens ho indicaran.
Ex:
Roig ----- roigs (la ‘s’ no es pronuncia)
-Podeu venir tots els que porteu els jerseis roigs.
(Pel context sabem que es parla en plural)
6.
Hi ha un conjunt de mots que són
invariables, és a dir, que no variaran mai ni pel singular ni pel singular.
Ex:
Els dies de la setmana:
El dilluns / els dilluns
El dimarts / els dimarts
El dimecres / els dimecres
El dijous / els dijous
El divendres / els divendres
El dissabte / els dissabtes
El diumenge / els diumenges
.Els mots que
acaben en –US, perquè molts són llatinismes:
Ex:
Màrius, porus, ficus, tipus, globus, cactus...
.També són invariables els mots:
Pus, fons, temps, socors, pols, tos, llapis, bíceps, pelvis, càries...
!! Ara pots ampliar i
reforçar continguts o fer pràctica del substantiu clicant als següents
enllaços:
(Adaptat de: DIVERSOS, (2011).
Llengua catalana i literatura. 1r ESO, Editorial Teide, Barcelona)
(Imatge extreta de: viatgessibarita.cat)
!!EXERCICIS:
1.
Subratlla la forma correcta de les següents oracions:
-Tinc (el salut / la salut) molt bé segons el metge.
-Sovint, quan escric m’oblido d’escriure (un coma / una
coma).
-Avui la mare m’ha dit que havia de treure (la pols / el
pols) de l’habitació.
-A (el fi / la fi) de la classe anirem a dinar.
-La meva taula de treball a diari presenta (una ordre /
un ordre).
-A l’interplanetari vaig veure (el terra / la terra)
força bé.
-M’he punxat el peu amb (una clau / un clau) d’un fuster.
-Al magatzem de casa no hi entra (gaire / gaira) (la llum
/ el llum).
2.
Esmenta la forma correcta de les següents parelles de
paraules:
El pebre / la pebre; la costum / el costum; els llegums /
les llegums;
l’ànalisis / les anàlisis; els dubtes / les dubtes; una
aroma / un aroma;
el pendent / la pendent; la senyal / el senyal.
3.
Escriu el plural dels següents mots:
Pi, fetge, aigua, piga, raça, marge, tarja, piraigua,
tapís, arròs, espòs, gas, cas, disc, roig, os, desig, anís, vers, amiga, rusc,
quiosc, arruga, cotxe, faig, bateig.
4.
Ídem de l’anterior amb les paraules:
El dilluns, la càries, el llapis, el cactus, el globus,
el virus, el marroquí, el pastís.
5.
Realitza una recerca per Internet i amplia el primer
quadre d’aquesta fitxa, el de paraules masculines i femenines. Cal que cerquis
paraules que variïn el seu significat segons apareguin en masculí o en femení.
6.
Inventa un exercici de vertader o fals per realitzar amb
el gènere i el nombre del substantiu.
7.
Llegeix les fitxes del gènere del substantiu, la 1 i la 2
i realitza un mapa conceptual d’un full per una cara. Recorda que un mapa
conceptual és un esquema i no s’hi ha d’escriure moltes paraules.
8.
Fòrum: Què t’ha resultat més senzill d’entendre i què més
complicat d’aquesta fitxa? Què hauries de fer per solventar aquestes
dificultats?
9.
Cerca els substantius a la sopa de lletres en un màxim de
cinc minuts. Cal que tinguis un cronòmetre.
2 comentaris:
Hola Josep Maria, sóc l'Ariadna i m'agradaria que em donessis el teu correu perque et vull enviar el meu treball de recerca perquè em revisis les faltes si vols i tens temps.
El meu correu es cristòfol96@gmail.com
Espero la teva resposta.
pd: No s'havia com posar-me en contacte amb tu, i ho he fet per aquí, ho sento
Hola Ariadna,
Cap problema,me'l llegiré i et corregiré els errors que vegi. Estem per això, per corregir faltes.
No et preocupis, ara bé, em caldran cinc o sis dies segurs.
Una forta abraçada i gràcies per entrar al blog.
JM.
Publica un comentari a l'entrada