divendres, 25 d’octubre de 2013

El substantiu (2). El gènere i el nombre del substantiu. Adreçat a tothom.


EL SUBSTANTIU. EL GÈNERE DEL SUBSTANTIU (2)

Trobem alguns substantius que segons el seu gènere tenen significats:

MASCULÍ
FEMENÍ
El clau (de clavar)
La clau (eina per obrir una porta)
El fi (el propòsit)
La fi (l’acabament)
El llum (l’aparell)
La llum (la claror)
El pols (batec)
La pols (partícules)
El terra (sòl)
La terra (el planeta)

.Són masculins els mots següents:

Avantatge, corrent, costum, senyal, llegum, afores, deute, dubte, pendent, pebre...

.Són femenins els mots següents:

Calor, claror, anàlisi, allau, aroma, postres, resta, resplendor, suor, olor...


EL NOMBRE DEL SUBSTANTIU

El substantiu o nom a més de la flexió de gènere i nombre (masculí i femení), també presenta flexió de nombre (singular i plural).

En termes generals els substantius tenen diverses possibilitats de fer el plural:

1.      Afegint una –S al singular.

Ex:

Casa---cases


Tomàquet---tomàquets


2.      Quan la darrera lletra és una –A àtona (no és tònica), la –S es canvia per 

 –ES.

Ex:

Maca---maques

Oca---oques


Llavors, observarem que en alguns casos es produeixen canvis ortogràfics del pas de singular a plural.


CANVIS ORTOGRÀFICS
EXEMPLES
CA ---- QUES
Coca---coques
JA-------GES
Tarja---targetes
ÇA------CES
Caça---caces
GA------GUES
Berruga—berrugues
GUA----GÜES
Paraigua---paraigües
QUA----QÜES
Pasqua-----pasqües


3.      Afegim –NS al singular quan el mot acaba en vocal tònica:

Ex:

Porró----porrons

Fre------frens


D’altres vegades trobem diferents possibilitats:

Ex:
Sofà----sofàs

Consomé---consomés


4.      Afegim –OS al singular dels substantius masculins aguts acabats en:

-S: pis------pisos


-Ç: lluç---lluços

-X: fix----fixos


-IX: feix---feixos


-TX: cartutx---cartutxos


5.      Recorda que els mots que tenen l’acabament –SC, -ST, -XT, -IG tenen dues possibilitats de plurals, una acabada en –S i l’altra en –OS. Sovint als exàmens es demanen totes dues opcions.

Ex:


Disc----------discs / discos

Test-----------tests / testos


Pretext----pretexts / pretextos


Mig---------migs / mitjos


N.B. Els mots d’aquests grups que formin el plural acabat en –S, hem de tenir present que no s’ha de pronunciar aquesta –S, per tant, caldrà escoltar la resta de l’oració per saber si es parla en singular o en plural. Els verbs ens ho indicaran.

Ex:

Roig ----- roigs (la ‘s’ no es pronuncia)


-Podeu venir tots els que porteu els jerseis roigs.


(Pel context sabem que es parla en plural)


6.      Hi ha un conjunt de mots que són invariables, és a dir, que no variaran mai ni pel singular ni pel singular.

Ex:

Els dies de la setmana:

El dilluns / els dilluns

El dimarts / els dimarts

El dimecres / els dimecres

El dijous / els dijous

El divendres / els divendres

El dissabte / els dissabtes

El diumenge / els diumenges




.Els mots que acaben en –US, perquè molts són llatinismes:

Ex:

Màrius, porus, ficus, tipus, globus, cactus...


.També són invariables els mots:

Pus, fons, temps, socors, pols, tos, llapis, bíceps, pelvis, càries...


!! Ara pots ampliar i reforçar continguts o fer pràctica del substantiu clicant als següents enllaços:






(Adaptat de: DIVERSOS, (2011). Llengua catalana i literatura. 1r ESO, Editorial Teide, Barcelona)

(Imatge extreta de: viatgessibarita.cat)

 

!!EXERCICIS:

1.      Subratlla la forma correcta de les següents oracions:

-Tinc (el salut / la salut) molt bé segons el metge.


-Sovint, quan escric m’oblido d’escriure (un coma / una coma).


-Avui la mare m’ha dit que havia de treure (la pols / el pols) de l’habitació.


-A (el fi / la fi) de la classe anirem a dinar.


-La meva taula de treball a diari presenta (una ordre / un ordre).


-A l’interplanetari vaig veure (el terra / la terra) força bé.


-M’he punxat el peu amb (una clau / un clau) d’un fuster.


-Al magatzem de casa no hi entra (gaire / gaira) (la llum / el llum).


2.      Esmenta la forma correcta de les següents parelles de paraules:

El pebre / la pebre; la costum / el costum; els llegums / les llegums;

l’ànalisis / les anàlisis; els dubtes / les dubtes; una aroma / un aroma;

el pendent / la pendent; la senyal / el senyal.


3.      Escriu el plural dels següents mots:

Pi, fetge, aigua, piga, raça, marge, tarja, piraigua, tapís, arròs, espòs, gas, cas, disc, roig, os, desig, anís, vers, amiga, rusc, quiosc, arruga, cotxe, faig, bateig.


4.      Ídem de l’anterior amb les paraules:

El dilluns, la càries, el llapis, el cactus, el globus, el virus, el marroquí, el pastís.


5.      Realitza una recerca per Internet i amplia el primer quadre d’aquesta fitxa, el de paraules masculines i femenines. Cal que cerquis paraules que variïn el seu significat segons apareguin en masculí o en femení.


6.      Inventa un exercici de vertader o fals per realitzar amb el gènere i el nombre del substantiu.


7.      Llegeix les fitxes del gènere del substantiu, la 1 i la 2 i realitza un mapa conceptual d’un full per una cara. Recorda que un mapa conceptual és un esquema i no s’hi ha d’escriure moltes paraules.


8.      Fòrum: Què t’ha resultat més senzill d’entendre i què més complicat d’aquesta fitxa? Què hauries de fer per solventar aquestes dificultats?


9.      Cerca els substantius a la sopa de lletres en un màxim de cinc minuts. Cal que tinguis un cronòmetre.




ABUS
CARTUTX
CRUCIFIX
DESIG
DISC
FI
GENDRE
GLOBUS
MESTRESSA
SOMERA
VERNIS
VIRUS







2 comentaris :

ariadna cristofol peña ha dit...

Hola Josep Maria, sóc l'Ariadna i m'agradaria que em donessis el teu correu perque et vull enviar el meu treball de recerca perquè em revisis les faltes si vols i tens temps.
El meu correu es cristòfol96@gmail.com
Espero la teva resposta.

pd: No s'havia com posar-me en contacte amb tu, i ho he fet per aquí, ho sento

Josep Maria Corretger ha dit...

Hola Ariadna,

Cap problema,me'l llegiré i et corregiré els errors que vegi. Estem per això, per corregir faltes.

No et preocupis, ara bé, em caldran cinc o sis dies segurs.

Una forta abraçada i gràcies per entrar al blog.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;