dimecres, 18 d’abril de 2012

Examen del PPAS (1). Adreçat al PPAS i Batxillerat.


¿Crema el carrer?

Per Juancho Dumall El Periódico. 1 març, 2012

Tots els diaris informen avui amb profusió de les manifestacions estudiantils d’ahir. Molts, com aquest, assenyalen el caràcter massiu de la protesta i subratllen que els fets violents van ser protagonitzats per una minoria que no representava l’esperit general de la jornada. No obstant, els autors de les portades es van decantar ahir a la nit per imatges de foc al carrer de Balmes i de l’assalt a una sucursal bancària al passeig de Gràcia. La pregunta és: ¿són representatives aquestes imatges de la protesta estudiantil contra les retallades? Rotundament, no. Però els diaris, i no només els grocs, i les cadenes de televisió solen destacar les imatges de més impacte. I un contenidor cremant, una pedrada a un aparador, una puntada de peu a un policia són temptacions gairebé irresistibles per als mitjans escrits i audiovisuals.

El perill és que l’ús i abús d’aquestes imatges espectaculars acabi desvirtuant la realitat. Per exemple, qui s’acosti avui a un quiosc pot tenir la sensació que ahir a Barcelona es va viure una jornada caòtica i violenta. I, en canvi, no va ser així. Hi va haver alguns incidents aïllats (els ja citats de Balmes i passeig de Gràcia), talls de trànsit que van col·lapsar el centre de la ciutat i algunes càrregues policials. Però de cap manera va ser una batalla campal, ni es van registrar episodis de guerrilla urbana.

Els mitjans tenim l’obligació de publicar també els incidents, encara que siguin comesos per grups minoritaris de rebentadors. Que la protesta va ser majoritàriament pacífica no ha d’amagar actes vandàlics que es desqualifiquen per si mateixos. Però el que és just, dit sigui com a reflexió en veu alta i sense ànim de donar lliçons a ningú o de posar en qüestió la llibertat de prioritzar el que cadascú estimi convenient, seria que aquestes imatges o el relat d’aquests fets no acaparessin la informació sobre unes protestes justes i legítimes en el fons i impecables en la forma del 99% dels participants.


Menció a part mereixen les portades dels mitjans madrilenys de la dreta dura, segons les quals són el PSOE i els sindicats els que estan incendiant els carrers en una sinistra estratègia de setge al Govern de Rajoy. En aquest cas, la manipulació és doble, ja que a l’exageració dels incidents violents s’hi suma l’atribució de l’autoria sense cap prova. I el que és pitjor, aquests mitjans converteixen els estudiants en titelles de poders ocults (excepte per a ells, que hi detecten els socialistes al vol) i de passada fan invisibles les raons de la indignació.


EXAMEN DE CATALÀ: PPAS

MOLTA SORT!

1. Realitza un resum del text de vuitanta a cent paraules. (Límit 6 F) (1p)


2. Escriu un sinònim de: (1p)

Profusió:

Decantar:

Col·lapsar:

Desvirtuant:


3. Explica el sentit d’aquesta oració dins el text en UNA LÍNIA. (Límit 6 F) (1p)

“El relat d’aquests fets no acaparessin la informació sobre unes protestes justes i legítimes en el fons i impecables en la forma del 99% dels participants”.


4. Localitza mentalment els complements de les següents oracions i substitueix-los pels pronoms febles: (blog) (1p)

.La masovera tira blat de moro a les gallines.

.Regalarem caramels als nostres cosins.

.Explicava comèdia a les dones.

.Repartirem invitacions a les noies.


5. Escriu el temps verbal corresponent dels verbs en parèntesi: (1p)

.M’agradaria que vosaltres __________________ (pintar) la casa.

.Hauria cantat gratuïtament si tothom _____________ (venir).

.Si em pintessis un quadre ___________ (agrair).

._____________ (recomanar) que les empreses anessin a la vaga.


6. Completa les següents oracions: (1p)

.Per escriure correctament els números amb lletres, cal que pensis en la regla ______ i veure si porten o no _________.

.Fenomen és una paraula __________ per això ______ s’accentua perquè acaba en -en.


7. Subratlla la forma correcta de les següents oracions: (1p)

.Ens dirigirem al cinema (en vers / vers / envers) quarts d’una del migdia.

.No (se / ser / sé) (que / què / qué) realment no entens?

.En Joan (va marxar / es va anar / va marxar-se) de la reunió.

.Em vaig trobar una (adéu / deu / déu) en aquella muntanya.

.Ja no em queden (masses / massa / maça) ganes de menjar (mès / mes / més).

.De (de bo / debò / debó) que vindràs?

.(En qué / en que / en què) quedem doncs?

.Finalment, (pot ser / pot se / potser) que vagi a l’exposició del Titànic.


8. Redacta un text de CENT PARAULES sobre un d’aquests dos temes: (Límit 6 F) (3P)

A) Penses que els joves d’avui dia han perdut els valors o els tenen ben assumits? Ens deixem portar per l’èxit fàcil per culpa de la televisió i per programes a l’estil de Tú sí que vales?


B) Actualment molts individus aprofiten les manifestacions per a cometre actes vandàlics. Penses que van exprés a generar violència i a aprofitar per robar? Són radicals per antonomàsia o antisistema per norma? Pensa en quan guanya per exemple el Barça, manifestacions a Barcelona...


N.B. Ara ja has finalitzat l’examen. Relaxa’t i cuidadosament revisa’l un parell de cops abans de lliurar-lo per evitar possibles errors.


(Fotografia de: Josep Maria Corretger. Alzina centenària d'Alcarràs)


!!EXERCICIS:

-Ara pots resoldre els següents exercicis del darrer examen per tal de repassar.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;