dimarts, 16 d’abril de 2013

Revisem el "Per" i el "Per a". Adreçat a tot l'alumnat.




.Davant un substantiu o un altre element nominal:

Cal distingir si té la funció de causa o de finalitat.


Per: causa.

Per a: finalitat.

Ex:

-L'equip de l'Ona vol classificar-se per a les finals (finalitat)

-No acaben d'entendre per quina raó va suspendre l'examen (causa)

-El temps per a demà és plujós (finalitat)

-Els acusats pel segrest han sortit alliberats (causa).


N.B. Sempre convé evitar les ambigüitats.




.Davant infinitius:

Usem PER:

Ex:

-Estudia per anar a la universitat.

-Per arribar ben d'hora, cal llevar-se aviat.





.Davant un adverbi, marques de temporalitat o conjunció:

Emprem PER:

Ex:

-Ho va encomanar per despús-ahir.

-Ha anat a comprar per casa.


N.B. No s'ha de confondre aquest 'PER' pel que té valor causal.





.Per expressar l'opinió utilitzem:

PER:

Ex:

-Pel Martí, això no és necessari.

-Per tu, dóna igual, per mi no.





.Quan equival a EN PRO DE, MIRANT A, EN FAVOR DE usem:

PER:

Ex:

-Treballar per guanyar-se el pa.

-El ministre va prendre aquella mesura per tothom.



(Adaptat de: esadir.cat)

(Imatge extreta de: carmesanglas.cat. Quadre Cabanes de Carme Sanglas)



!!EXERCICIS:

1. Escriu deu oracions, cinc amb PER i cinc més amb PER A i al costat anota el valor que té.

2. Realitza un petit esquema-resum d'aquesta fitxa i anota'l aquí per tal que et quedin més clars les funcions del PER i del PER A.

3. Crea un exercici escrivint vuit oracions i s'hagi de distingir la funció del PER i del PER A, però no el resolguis tu, ja ho farà algú altri.



2 comentaris :

carla garcia uria ha dit...

1.
Tothom per tothom
Junts per la pau
Lluitar per la victòria
Ho ha deixat per un altre dia
Per quan calgui

Volen guanyar per a les semifinals
Ha quedat vist per a sentència
S'ha fet per a les vacanses
Es útil per a la construcció d'aquesta illa
Ajuda per a l'educació!

2. Escriu per/ per a als espais buits.

Tinc que fer-ho _________ els nens


______ la Lola es impossible


Això es _____ poder fer els deures


No et preocupis _______ aquell


Has de fer el treball ___________ classe

Tens que esperar ________ poder entrar

L'illa s'ha fet _______ vacances

Millor quedat aqui __________ atendre a la gent



Josep Maria Corretger ha dit...

Hola Carla,

Correccions:

Finalitza les oracions amb un punt i seguit.

L'exercici 2 no l'has resolt!!

Un positiu més.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;