La
historiadora i autora de l’arxiconeguda La
maternitat d’Elna (2011), obra que recentment arribarà a les pantalles del
cinema de la mà del director català Manuel Huerga, va rebre l’encàrrec
d’escriure la història del treball de les dones dins les colònies tèxtils
catalanes. L’Assumpta sempre s’havia dedicat a la recerca de frontera i exili
en obres com La maternitat d’Elna (2005),
El setè camió: el tresor perdut de la
República (2007) o Elisabeth
Eidenbenz. Més enllà de la Maternitat d’Elna (2011), on es relata que entre
els anys 1939 i el 1944 la suïssa Elizabeth Eidenbenz va lograr resguardar a
597 infants i salvar-los-hi la vida. Eren infants de dones catalanes i espanyoles
exiliades que estaven en camps de refugiats
de Sant Cebrià de Rosselló, Argelers i Ribesaltes malvivint i que van
poder portar allí els seus fills. L’Assumpta havia acceptat aquest repte
encomanat per Rosa Serra, prologuista de l’obra, el d’escriure sobre el passat
tèxtil català i les vivències a les colònies.
L’Assumpta
aviat partí en un itinerari que anava de Puig-Reig a Berga, passant per
Balsareny. El llibre la portà a realitzar un intens treball de camp, a
investigar els veïnats i veure si hi havia dones que es reunien, llavors una
dona la portava a l’altra i anava tenint testimonis per a la investigacià. Casualitat
o no, en vint quilòmetres es trobaven divuit colònies tèxtils catalanes.
Ubicades a prop de la llera del riu Llobregat, del qual en diuen “el riu més
treballador del món”. L’obra, tal i com glossà l’autora, parteix tenint
presents tres anys: 1931, 1936 i 1939. La mateixa Assumpta explanà que els seus
pares venien amb pudor d’oli i suors d’aquelles fàbriques tèxtils en les quals
treballaven a la ciutat de Mataró. És aquest ambient de la fàbrica que els
records de l’autora la porten al record dels versos del poeta del poble, Miquel
Martí i Pol i la seva L’Elionor. Un
poema que la primera vegada que el llegí, de ben jove, la colpí de tal manera
que va decidir imprimir-lo i emmarcar-lo per penjar-lo a casa seva i gaudir-lo
a diari.
L’ELIONOR
L’Elionor tenia
catorze anys i tres hores
quan va posar-se a treballar.
Aquestes coses queden
enregistrades a la sang per sempre.
Duia trenes encara
i deia: <
La gent se l’estimaval'Elionor, tan tendra,
i ella cantava
mentre
feia córrer l’escombra.
Els anys, però, a dins la fàbrica
es dilueixen en l’opaca
grisor de les finestres,
i al cap de poc l’Elionor no hauria
pas sabut dir d’on li venien
les ganes de plorar
ni aquella irreprimible
sensació de solitud.
Les dones deien que el que li passava
era que es feia gran i aquells mals
es curaven casant-se i tenint criatures.
L’Elionor, d’acord amb la molt sàvia
predicció de les dones,
va créixer, es va casar i va tenir fills.
El gran, que era una noia,
feia tot just tres hores
que havia complert els catorze anys
quan va posar-se a treballar.
Encara duia trenes
i deia: <> i <> .
Els anys, però, a dins la fàbrica
es dilueixen en l’opaca
grisor de les finestres,
i al cap de poc l’Elionor no hauria
pas sabut dir d’on li venien
les ganes de plorar
ni aquella irreprimible
sensació de solitud.
Les dones deien que el que li passava
era que es feia gran i aquells mals
es curaven casant-se i tenint criatures.
L’Elionor, d’acord amb la molt sàvia
predicció de les dones,
va créixer, es va casar i va tenir fills.
El gran, que era una noia,
feia tot just tres hores
que havia complert els catorze anys
quan va posar-se a treballar.
Encara duia trenes
i deia: <
De la Fàbrica (1972)
El
poema L’Elionor de Miquel Martí i Pol
apropa al lector a la realitat explicada al llibre. Tot just començar a escriure
l’obra, amb la primera frase, ja li vingué a la ment el títol que li posaria, El silenci dels telers, quan acostuma a
pensar-se al final. Un títol contradictori atès què els telers feien molt
soroll i on la majoria de dones que hi treballaven patien sordesa. L’Assumpta
explanà que hi havia uns dos-cents cinquanta telers en cada fàbrica. Les dones
eren invisibles i la història l’escrivien els homes, és a dir, elles treballaven
molt, generaven el 80% de la producció i ningú es recordava dels seus noms,
sempre quedaven per a la memòria els amos. Moltes dones s’identificaven amb el
llibre perquè havien tingut antecedents familiars amb el tèxtil.
L’Assumpta
parlà de diversos tipus de silenci que es trobaven vinculats al seu assaig
d’investigació, bastit mitjançant vint entrevistes a dones grans i a una noia
de disset anys, d’aquesta manera mostrar el passat però també el futur dels
telers. Un d’aquests silencis era quan els telers van emmudir per la crisi, la
guerra. Aquests esdeveniments contra els quals no pogueren lluitar els
silenciaren.
A
les colònies tèxtils també hi entraven nenes de set i vuit anys que ni tan sols
podien arribar als telers, i havien de pujar en caixes buides de bitlles per
poder treballar bé, caixes que a la vegada servien per amagar-se quan venia
algun inspector a revisar la fàbrica i després tornaven a sortir per treballar.
El dia que això passava, per més inri, l’amo els descomptava l’hora de de treball
perduda. De vegades, els fils de telers feien que les treballadores patissin
ferides als dits i llavors les teles es tacaven de sang, i es feien malbé,
aquella tela ja no podia emprar-se i l’empresari també els ho rebaixava del
sou.
Assumpta
exposà que les colònies tèxtils donaven seguretat a tothom que hi treballava,
atès que tenien un treball, un sostre, una escola, una església, algunes
colònies fins i tot disposaven de biblioteques, de totes maneres, d’aquestes
n’hi havia poques. És per aquest motiu que moltes dones s’hi resignaven a
treballar, ja s’hi trobaven bé tot i no estar d’acord amb les normes que els
imposaven els amos. Algunes dones li arribaren a comentar que viure i treballar
en una colònia tèxtil era “indigne i inmoral”, però que no s’atrevien a alçar
la veu per no ser-ne expulsades.
L’escriptora
va partir d’algunes dones que havien nascut a partir del 1917 fins a una de
jove, de 1995 i que totes les seves generacions provenien del tèxtil. Ella
primer visità les colònies localitzà a senyores que hi treballaren i les
entrevistava. Enregistrava les experiències i quan arribava a casa les buidava
de manera imminent, això li porta un any de feina en el llibre. Una de les
senyores que entrevistà fou la senyora de l’amo d’una colònia, la senyora
Viladomiu, que tenia 94 anys, de la mà de l’anècdota, que el seu marit cercava
un fill perquè heretés l’empresa, i ho provaren una i altra vegada fins a nou
cops, i tot eren noies. D’aquí podia també establir-se un vincle amb la frase
feta i si eres dona “hi havia mala peça al teler”.
Els
amos ordenaven tallar les trenes a les senyores i noies per tal que no
s’enganxessin al teler. També desitjaven famílies per treballar a la colònia,
les filles de l’amo també tenien un matrimoni manegat. Les dones ho tenien tot
per treballar a la colònia, menys la llibertat, element fonamental. Moltes
senyores no hi volien fugir perquè s’hi trobaven bé, però l’escriptora i
historiadora ens remet a l’onze de setembre del 1714 per a entendre-ho. Al cap
de poc temps després es generà una revolució industrial amb l’aspecte tèxtil a
Anglaterra. Els catalans s’hi fixaren i el 1727 ja es pot trobar la
primera
fàbrica del tèxtil a Barcelona. Uns mesos més tard, un altre català comprà una
filadora que provenia d’Escòcia i que batejà com a La Berguedana. En aquella època, tenir dependència del carbó
provocava moltes despeses i els empresaris no s’ho podien permetre. Van cercar
d’altres possibilitats. D’aquí que apostaren per les turbines, i amb aquestes
màquines rotatives de pressió amb un fluid, en aquest cas, amb la força de
l’aigua, van decidir ubicar colònies riu amunt per aprofitar al màxim els salts
d’aigua. Ubicaren les colònies en terrenys erms i pràcticament gratuïts, és a
dir, com que no produïen res, al no ser
fèrtils, fins i tot els regalaven per a què algú en tragués profit. Les sirenes
marcaven el ritme de les fàbriques, d’un so ben eixordador, però que més
tardanament, foren substituïdes per campanes. El mossèn jugava un paper
destacat dins la colònia atès que era una mena d’esbirro de l’amo. Realitzava
un inventari informatiu amb les persones que anaven a missa, que prenien la
comunió i tot això ho passava a l’empresari. Quan es veia alguna persona que
podia causar problemes dins la colònia o rebel·lar-se contra ells, la feien
fora. Per contra, també podia actuar com a un ascensor social i beneficiar a
algunes famílies dins la colònia. La figura del mossèn era un filtre, per tant,
era molt important anar als oficis religiosos per tal de no tenir el nom en una
llista negra que de ben segur rebria l’amo. L’equació era la següent: els que
no anaven a missa no obeïen, per tant, eren revolucionaris i calia expulsar-los
de la colònia. El capellà ho comptabilitzava tot de manera detallada. Una dona
entrevistada per al llibre glossà: “no teníem temps per pensar, si pensaves
tenies problemes”. La colònia tenia unes normes molt estrictes i a les hores
fixades tancaven els portals d’entrada i de sortida. Com a anècdota, en algunes
colònies hi havia uns cupons que servien com a intercanvi monetari per comprar
i que es rebien en confessar-te.
Ben
aviat, les dones desplaçaren als homes de la producció, ja que com que cobraven
un 40% menys tot i fer el mateix treball, abaratia els costos i això realment
interessava als propietaris de la colònia. Així doncs, al cap de poc temps, els
homes eren els operaris i les dones treballaven als telers. La guerra marcà
l’inici del final dels telers. Les vagues, les bombes, i tot i que, els
moviments vindicadors dels partits sindicals no existien encara, algunes dones
començaven la seva particular lluita contra els amos i això els comportava
l’expulsió de la colònia. Els propietaris de les colònies tingueren por i molts
tancaren les fàbriques. Els empresaris fugiren. Com és evident, moltes
treballadores van haver de cercar d’altres formes de vida. Les dones dels
vençuts a la guerra tenien prohibit treballar. Amb la mort del dictador
Francisco Franco, definitivament desapareixien les colònies tèxtils a
Catalunya. Una època en què partits sindicalistes com CCOO i la UGT entraren a
les colònies i amb el temor dels que les capitanejaven, tancaren la paradeta i
adéu al negoci, d’aquí una altra frase feta senzilla d’entendre per veure tot
el que comportava: “soroll de telers, soroll de diners”.
Una
de les senyores a la qual Assumpta entrevistà li digué: “la nostra vida va ser
una estafa”, després de reviure els records en l’escriptura del llibre. A una
altra dona i a la qual ha amagat la identitat al llibre la van violar els
operaris en tallar-li les trenes. Encara guardava la trena fins al dia que
morí, i que lliurà a l’autora com a record inesborrable. Un dia va visitar amb
una altra senyora la colònia de Can Rosal a Berga i amb la visita va tancar
ferides. I així fent un total de vint dones, algunes de les quals anaren morint
durant la finalització del llibre, abans que arribés a impremta. Vint dones de
passat i una de futur, com explanà l’autora.
El silenci dels telers
(2012) és en paraules d’Assumpta Montellà “un homenatge a les dones anònimes
que suportaven les vides del país”. És un llibre d’investigació ben recomanable
per conèixer millor perquè en algunes comarques barcelonines hi ha tantes
ximeneies altes que veuen passar els seus dies, implacables, sense ésser
destruïdes, revisquent la memòria històrica d’un passat ben passat, emperò a
través de les vivències de les dones que hi treballaren, que en foren moltes i que
es limitaven com deien a “treballar i callar”.
Josep Maria
Corretger
Abril del 2013
Abril del 2013
(Imatges extretes de: lactual.cat, bibgirona.net i casadellibro.com)
!!EXERCICIS:
1. Ara que s'acosta Sant Jordi, recomana una lectura basada en fets reals escrita per una autora o autor català i explica'n unes pinzelladetes de l'argument.
2. Opinió: Penses que en l'actualitat els llibres que relaten fets reals són els que més venen? Per què?
3. Si per casualitat has llegit el llibre, pots expressar el teu parer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada