El
sintagma verbal que apareix en una oració està format per un verb,
aquest actua com a nucli o l’element essencial d’aquest sintagma,
i pels complements verbals, que són un conjunt de mots o de
sintagmes que s’ubiquen al voltant i que formen amb ell una unitat
que té una funció i un significat.
SV=
verb + complements + (complements del verb)
La
funció que realitza el sintagma verbal és la de predicat de
l’oració.
Ex:
-La
sèrie de televisió «La catedral del mar» ha
estat un
veritable èxit d’audiència.
Ha
estat: nucli del verb
Un
veritable èxit d’audiència: complements verbals
Per
un altre costat, segons la relació que el verb estableix amb els
seus complements, podem trobar dos grans tipus de verbs: els
predicatius i els copulatius.
.Verbs
copulatius:
Són
els verbs ser, estar, semblar, parèixer.
Aquests
quatre verbs no tenen una significació completa, únicament
funcionen com a nexe d’unió entre el subjecte i el complement del
verb. Aquest complement del verb s’anomena atribut. El predicat
d’una oració que té com a nucli verbal un verb copulatiu, rep el
nom de predicat nominal.
Ex:
-Aquest
vaixell és gran.
És: verb
copulatiu
És gran:
predicat nominal
-El
corredor semblava cansat.
Semblava:
verb copulatiu
Semblava
cansat: predicat nominal
-La casa
estava ben endreçada.
Estava:
verb copulatiu
Estava
endreçada: predicat nominal
.Verbs
predicatius:
Són els
verbs que tenen una significació completa. Prediquen una acció o un
estat del subjecte. Tots els verbs són predicatius llevat dels
copulatius (ser, estar, semblar, parèixer). El predicat té
com a nucli un verb predicatiu. El complement que acompanya al
predicatiu s’anomena predicat verbal.
Ex:
-En Joan ha
pintat la llibreta de català.
Ha pintat:
verb predicatiu
Ha pintat
la llibreta de català: predicat verbal
-Aquests
cotxes no corren gens.
Corren:
verb predicatiu
no corren
gens: predicat verbal
-He mirat
la pel·lícula en DVD per no anar al cinema.
He mirat:
verb predicatiu
He mirat la
pel·lícula en DVD per no anar al cinema.
D’altra
banda, els verbs predicatius es classifiquen en transitius i
intransitius segons si admetin o no un complement directe.
1. Verbs
transitius:
Són els
verbs que admeten un complement sense preposició, amb aquest
completen el seu significat. És el complement directe.
Ex:
-Necessito
un entrepà de fuet.
-No pintis
el meu nom.
-Els amics
portaven galetes.
En les tres
oracions anteriors, els verbs necessito, no pintis, portaven
són transitius perquè hi ha d’aparèixer per obligació un verb
que expressa el que necessita, el que no pinti, i el que portaven,
d’aquesta manera les oracions són completes i tenen sentit. És a
dir, son verbs que necessiten un complement directe.
2. Verbs
intransitius:
Són els
verbs que no accepten el complement directe, perquè ja són plens de
significació.
Ex:
-La Joana
dorm.
-La Martina
neda ràpidament.
-Vine, de
seguida.
Els verbs
dormir, nedar i venir són
intransitius atès que no necessiten un complement directe, perquè
ja tenen un significat complet. Tanmateix, sí que poden
acompanyar-se d’altres tipus de complements.
Tot i la
classificació que hem acabat de veure, la majoria de verbs poden
actuar com a transitius o com a intransitius segons l’oració en
què apareguin i segons la finalitat del missatge.
Ex:
-La Júlia
canta una corranda.
Canta: ús
transitiu
una
corranda: CD
-La Júlia
canta.
Canta: ús
intransitiu (sense CD)
3. Verbs
pronominals:
Un subgrup
dins dels verbs predicatius és el dels verbs pronominals. Aquests
verbs s’acompanyen d’un o més pronoms febles, d’aquí que
rebin el nom de pronominals. Gràcies al pronom feble, el verb té
una nova significació.
Alguns
dels verbs pronominals són:
haver-hi,
adonar-se, queixar-se, acostumar-se, anar-se’n, sortir-se’n,
tocar-hi, sentir-hi, veure-hi...
Ex:
-No hi ha
mel al rebost.
-Me’n
vaig a comprar.
-No hi pot
fer més.
Els
verbs pronominals també poden ser transitius i intransitius,
segons si porten un complement directe o no.
Ex:
-Aquesta
tarda hi haurà molt pluja a les comarques barcelonines.
(Verb
pronominal i transitiu, perquè necessita un CD «molt pluja»)
-La
companya del meu germà se’n va.
(«Se’n
va» és un verb pronominal intransitiu, atès que no porta un CD)
Cal que
tinguis en compte que la majoria de verbs pronominals són
transitius.
!!Recorda:
-Els verbs
callar, caure, marxar i
pujar no
són pronominals.
Ex:
-Si calla,
el faré parlar.
-La taula
ha caigut sobre la cadira.
-Va marxar
sense dir ni ase ni bèstia.
-Va pujar
el preu del combustible.
-El verb
anar-se’n sempre
porta dos pronoms, mai un. Això vol dir que la forma «anar-se» és
incorrecta.
Ex:
-M’he
anat a comprar detergent perquè no en tenia (incorrecta).
-He
anat a comprar detergent perquè no en tenia (correcta).
(Adaptat
de: DIVERSOS, Llengua
catalana i literatura 2n ESO,
Editorial Teide, Barcelona, 2010)
(Imatges
extretes
de: starups)
!!EXERCICIS:
1.
Explica amb exemples la diferència que hi ha entre un verb copulatiu
i un verb predicatiu.
2.
Destria quins dels següents verbs són copulatius i quins són
predicatius.
És,
telefoneu, semblava, havia cantat, admeten, portàveu, anar,
pareixia, no diguis, tenen.
3.
Escriu cinc predicats nominals (amb verb copulatiu) i cinc predicats
verbals (amb verb copulatiu).
4.
Subratlla els verbs de les oracions i indica si són transitius (CD)
o intransitius (sense CD).
-En
Martí llegeix molt.
-En
Pere estudia matemàtiques.
-Pinta
l’armari.
-Dibuixa
en una llibreta.
-Aquell
músic desafina poc.
-Van
editar un nou poemari d’amor.
-Tens
un diccionari de sinònims?
-No
trepitgis les flors.
5.
Corregeix els errors que vegis en les següents oracions:
-Se
m’ha caigut el llapis al terra.
-I
si et calles?
-Es
van pujar sobre la capota del cotxe.
-S’ha
anat amb les amigues.
-Em
vaig marxar en acabar la reunió.
-S’ha
menjat el iogurt.
-Ha
tocat una cançó amb la flauta.
-Me
n’he anat lentament del teatre.
6.
Redacta sis oracions on apareguin verbs copulatius.
7.
Classifica els verbs dels següents sintagmes verbals segons siguin:
copulatius o predicatius: transitius i intransitius.
Condueix
un camió, és americà, van salvar molts cotxes, he relliscat per
anar de pressa, no sembla la meva amiga, estic simpàtic, no dormo
gairebé, recullo els diners, borda a les nits.
8.
Realitza un esquema sobre allò més destacat de la fitxa «Tipus de
verbs».
9.
Explica la constitució del sintagma verbal amb alguns exemples.
10.
Crea una gamificació per treballar les tipologies verbals.
11.
Comenta la diferència que hi ha entre un verb predicatiu i un verb
pronominal.
12.
Autoavalua’t: comenta amb quines dificultats t’has trobat durant
el treball amb les tipologies de verbs. Què t’ha costat més i què
menys i per què? Què et serà útil per al teu aprenentatge de
llengua en el teu dia a dia?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada