divendres, 5 d’octubre del 2018

La B i la V. Una mica d'ortografia. Adreçat a tot l'alumnat


A nivell escrit el so de la [b] es representa amb una be alta o amb una ve baixa.
Ex:
bicicleta, abans, visita, rebuig, nevat, autobús, veïnatge...

Una manera d’escriure correctament una b o una v, és fer ús de la memòria ortogràfica, o bé, veure l’evolució del mot a través d’altres llengües romàniques, com ara, el castellà, on podem veure que gairebé sempre coincideix l’escriptura d’aquestes grafies.

Tanmateix, podem trobar unes normes que ens facilitaran la seva distinció.




.QUAN ESCRIVIM B?

1. Davant de la ela i de la erra. Per tant, trobem els grups següents: -BL- i -BR-

Ex:
Repoblació, bibliobús, blauet...
Arbre, empobrir, bronquis...


2. Darrere de la ema, i apareix el grup -MB-

Ex:
Combinar, penombra, simbomba...

!!S’escriu V darrera de la ena. Per tant, apareix el grup: -NY-

Ex:
canvi, enviar, reinventar...


!!!Excepcions:
tramvia, circumval·lació.


3. S’escriviu b quan dins de la mateixa família trobem mots amb p, i s’escriu v quan dins de la mateixa família trobem mots amb u.

Ex:
B→ P: lloba-llop, saber-sap, caber-cap...

V→ U: nevar-neu, escrivim-escriure, suavitat-suau...


Pel que fa als verbs, hem de tenir presents els següents casos:

.S’escriuen amb V:

-Les terminacions de l’imperfet d’indicatiu dels verbs de la primera conjugació:

-ava, -aves, -ava, -àvem, -àveu, -aven.

Ex:
-Quan cantaves la cançó dels U2, et saludàvem des de lluny.
-Sempre anàveu tan de pressa que mai fèieu tard.

-Les formes auxiliars del passat perifràstic d’indicatiu (vaig, vas, va, vam o vàrem, vau o vàreu, van o varen).
Ex:
-Ens ho van fer saber quan vàrem arribar.
-Ahir me’n vaig haver d’anar d’hora.


-El verb haver:
Ex:
-No havia pogut visitar l’àvia.
-Havent vist el partit de futbol, veig que la defensa del Barça ha de millorar.


-S’escriuen amb B els verbs trobar, arribar, acabar.
Ex:
-M’he trobat una cartera amb diners i l’he retornada.
-Arribava avui al vespre.
-Quan acabarà el partit de ping-pong?



ELS PSEUDODERIVATS

Són un tipus de paraules cultes que deriven directament del llatí i que podem trobar en el nostre vocabulari habitual i actual. Poden presentar variacions de tipus ortogràfic respecte als mots primitius o derivats d’una mateixa família de mots.


PSEUDODERIVATS
Calb, calba
Calvície
Cervell
Cerebral, cerebel
Corba
Curvilini, curvatura
Llavi
Labial
Moviment
Mòbil, mobilitat
Prova
Probabilitat, probable
Saber
Savi, saviesa


Per un altre costat, podem trobar una sèrie de mots que únicament es diferencien a nivell escrit si porten una be alta o una ve baixa.

AMB B
AMB V
Baca (del cotxe)
Vaca (animal)
Baga (nus o llaçada)
Vaga (aturada laboral)
Ball (dansa)
Vall (depressió entre muntanyes)
Bellesa (qualitat de bonic)
Vellesa (ancianitat)
Bena (tira de teixit)
Vena (vas sanguini)
Beure (ingerir líquids)
Veure (percebre per la vista)
Bol (recipient)
Vol (acció de volar)
Bola (cos esfèric)
Vola (del verb volar)
Bot (salt)
Vot (acció de votar)
Buit (que no és ple)
Vuit (numeral)


Finalment, hi ha un llistat de mots que no coincideixen amb el castellà i això fa que a l’hora d’escriure’ls ens puguem equivocar.

S’ESCRIUEN AMB B
S’ESCRIUEN AMB V
Automòbil, basc, berruga, biga, bolcar, calb, mòbil, oblidar, rebentar, saba, trobador.
Advocat, alcova, almívar, aprovar, avet, avi, avorrir, avortar, canviar, cavall, comprar, covard, endívia, espavilar, esvelt, fava, gavardina, govern, gravar, llavi, núvol, pavelló, prova, rave, savi, sivella, taverna, trèvol, vaixell, vernís, voltor.


(Adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2010)

(Imatge extreta de: Wikipèdia)


!!EXERCICIS:

1. Realitza un esquema amb els aspectes més destacats d’aquesta fitxa sobre la b i la v.

2. Escriu una b o una v en següents mots.
__i__lioteca, __eritat, pro_a, immò_il, re_entar, cor_a, co_ard, ga_ardina, es_elt, tram_ia, om_ra,
ha_ia, arri_a_a, pro_a_le, cur_atura, sa_iesa, _ena (teixit), _aga (nus), _ol (recipient), tro_ador, fa_a.

3. Pensa i escriu un derivat de:
cervell: 
corba: l
llavi:
moviment: 
prova: 
saber:
calb:

4. Completa les oracions amb la forma adequada de l’imperfet d’indicatiu del verb entre parèntesi.

A) En Joan es _____________ (marejar) quan ____________ (viatjar) en cotxe.
B) Ells ____________ (estudiar) junts per la tarda.
C) La meva amiga no _____________ (participar) gaire en el concert.
D) Vosaltres no ____________ (ballar) suficientment bé.
E) En Josep Maria ______________ (desitjar) conèixer en Bruce Springsteen.

5. Redacta el passat perifràstic del verb decidir.

6. Inventa un exercici de gamificació per treballar a l’aula amb els pseudoderivats.

7. Cerca el pseudoderivat amagat.
-Traçat de carretera que acostuma a ésser perillós. (              )
-Conjunt de coneixements que acumula una persona al llarg del temps. (                       )
-Adjectiu que indica que una cosa és possible que s’arribi a donar o succeir. (                   )
-Part que forma part del crani posteroinferior dels humans. (                  )
-Aparell sense filaments que hom emprar per telefonar a algú. (                     )

8. Redacta una oració amb cadascun dels mots que venen a continuació.
-Beure:
-Veure:
-Baga:
-Vaga:
-Bol:
-Vol:
-Ball:
-Vall:
-Bot:
-Vot:

9. Explica la diferència que hi ha entre:
Bena / vena; abocar / evocar; buit / vuit; abans / avanç; bellesa / vellesa.

10. Autoavalua’t: reflexiona i comenta sobre com t’han sortit els exercicis d’aquesta fitxa. Quines dificultats t’han sorgit i per què? Com les has resolt? Raona les teves respostes.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;