dimecres, 24 d’octubre del 2018

Treballem el conte. Adreçat a l'ESO


El conte és un gènere de tipus narratiu, diferenciat d’altres gèneres amb una tipologia similar: novel·la, rondalla, notícia, llegenda... ja que, segueix les següents característiques:

-Té una extensió curta.
-Acostuma a descriure una única situació i senzilla.
-Aporta pocs detalls dels personatges i pateixen una petita crisi.
-Destaca l’acció, i aquesta s’encamina cap al desenllaç.
-La durada de temps il·limitada, i els espais reduïts.
-Ha de provocar una curiositat immediata en el lector.
-Acostumen a tenir un final sorprenent.

El narrador és qui explica la història del conte. D’aquí, que el conte estigui redactat en primera persona del singular, com si fos, un «jo». El conte també té un caràcter oral. El narrador a l’hora de glossar el conte empra expressions, girs, i recursos que són propis de la llengua oral, més que no pas de l’escrit.


De quines parts consta un conte?

-El tema: és la idea central o allò que ens vol transmetre l’autor. No apareix de manera explícita, sinó, que després de la lectura, el podrem reconèixer.

-L’argument: és l’encadenament dels fets i accions que suporten la narració de la història.


!Recorda que un conte ha de tenir:
.Una introducció (on es planteja la situació en un lloc, espai i temps; i on es presenta el conflicte).

.Un desenvolupament (es desenvolupen els fets de la narració).

.Un final (es clou la narració amb un final inesperat).



!Per ampliar informació pots clicar als següents enllaços:





(Adaptat de: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2010)

(Imatge extreta de: Tres C)


!!EXERCICIS:
1. Explica què és un conte i quines són les seves principals característiques.

2. Anomena vuit autors/es que escriguin contes en català.

3. Cerca un petit conte i assenyala’n les parts. Assenyala: l’extensió, situació, els personatges, l’acció, el temps i l’espai.

4. Escriu un conte amb un final sorprenent.

5. Crea una gamificació amb preguntes de vertader o fals per tal de treballar el conte amb els companys de l’aula.

6. Comenta la diferència que hi ha entre els mots: conte, comte, compte.

7. Busca un conte tradicional i canvia’n els personatges principals i el seu final.

8. Autoavalua’t: reflexiona sobre com t’ha anat el treball en la fitxa del conte.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;