Com
clamen algunes biografies, a Jacint Verdaguer i Santaló, el podríem
ben bé anomenar “el primer poeta de Catalunya” o bé “el poeta
més gran de Catalunya” i segur que no aniríem desencaminats.
Verdaguer,
nascut al poblet de Folgueroles, a la plana de Vic el 1845, fou el
tercer de vuit germans, cinc moriren en l’alletament, i quedaren
tres germans: Miquel, el primogènit morí amb quaranta anys i Jaume,
aquest darrer mort abans de néixer el poeta. Als quals seguiren:
Francesca, Bartomeu, Margarida, Josep i Filomena. Tots ells morts
prematurament. Filomena morí a l’edat de cinc anys i quan Cinto en
tenia nou. Aquest traspàs causà una gran tristor en el poeta i que
arrossegà durant anys. Fill de pare picapedrer i que a la vegada
portava un hort en arrendament proper a la població. Verdaguer era
el fill predilecte de la família.
La
seva mare, era molt religiosa, s’aturava a resar en cada creu del
camí a casa que trobava. A les nits, i com era afeccionada a les
llegendes i cançons populars, les ensenyava al seu fill Jacint,
aleshores, un jove entremaliat i que quan podia feia alguna que alta
bretolada amb els seus amics. Fins al punt, que quan podia anava a
cantar caramelles de masia en masia amb els seus companys.
Jacint
a l’edat d’onze anys deixà l’escola del poble i s’acomiadà
del seu vell professor. Posteriorment ingressà al Seminari de Vic,
obligat per les circumstàncies, ja que el seu segon germà, qui
havia d’entrar-hi havia mort, d’aquí que el jove Verdaguer
ocupés la vacant. Altrament, la seva mare molt religiosa també en
tingué la culpa. En aquella època, si no estudiaves, tornaves a
treballar la terra. Al seminari s’hi ingressava per cursar dos anys
de gramàtica o bé tres anys de filosofia, per llavors, ampliar
estudis a la universitat. Verdaguer, que provenia d’una família de
camperols no estava avesat a pensar. Era un xicot sensible i poc
brillant en els estudis, fins i tot, estigué a punt d’abandonar el
Seminari. El va salvar la biblioteca del mateix Seminari, atès que,
llegia de manera constant allò que li agradava. Aviat conegué els
clàssics, autors, com Ovidi, Virgili o Plató, però també els
autors representatius d’Itàlia, castellans, romàntics francesos,
autors catalans de totes les èpoques. Amb
tan sols deu anys participà als primers Jocs Florals i obtingué dos
guardons.
Moltes
vegades, en
Jacint Verdaguer va
estar a punt de lluitar per Espanya. Per dintre seu li bullia l’ànima
de soldat, era en temps de joventut. A Verdaguer li encantaven els
jocs de cartes, jugar a bitlles, ballar. Era un enamorat de les
festes, dels costums, de les tradicions de la terra, balls i cançons.
Gràcies a la seva mare. En aquest període de temps trobem els seus
primers versos escrits, són uns versos d’adolescent, uns versos
que imiten les cançons populars i que ens parlen de la seva terra,
la plana de Vic. En aquests, s’hi glossen l’amor per una noia,
els records i emocions. No són uns poemes ni molt inspirats ni de
grans belleses. L’obra “Els amors d’en Jordi i na Guideta”,
és una obra sota la influència de Mistral, a la qual Verdaguer
s’oposà, no volia veure-la publicada, perquè era jove, atès que,
explanava porcions autobiogràfiques, sobre aquest enamorament seu, i
no volia descobrir a la resta de mortals les intimitats de llur
ànima. Finalment, veié la llum uns anys després de la mort del
poeta amb l’afany de fer diners per part dels editors.
Un
dels seus primers poemes fou “Dos màrtirs de ma pàtria”, escrit
durant el temps de lleure que disposava a la masia en què vivia. Al
poema Verdaguer parla de manera amarga en uns versos molt monòtons.
Aparegué a la premsa en forma de fulletó. Verdaguer vivia en la
misèria, i això podia veure’s en la seva manera de vestir. La
decepció per l’amor d’una noia l’apropà a l’abandonament
dels estudis i a enfadar-se amb els pares. Però seguia escrivint,
ara versos de burla, imitacions als poemes del rector de Vallfogona.
To que dominava entre els estudiants.
A
l’edat de divuit anys, i després de la boda del germà gran,
Verdaguer s’independitzà dels pares i decideix anar a viure a la
masia d’una tia. L’autor ho explicà així: “A casa, no em
podien mantenir i no em tocà més remei que anar-me’n de mestre a
una masia”. Era a la masia de can Tona. Verdaguer hi visqué fins
al moment d’ingressar al sacerdoci. Allí cuidava els petits de la
casa i treballava la terra, quan tenia una estona també escrivia.
Gràcies a l’amistat i inspiració amb Collell, Verdaguer decideix
presentar-se als Jocs Florals de Barcelona. Així doncs, el 1865 el
poeta de Folgueroles presentà tres composicions als Jocs Florals i
en fou premiat en dues: “Els minyons d’en Veciana”, per l’amor
a les tradicions i el patriotisme a “La mort de Rafel Casanova”.
Després de molts maldecaps de si anar o no a recollir els premis,
atès que no tenia roba adient, i ja havia rebut humiliacions en la
seva vida d’estudiant pobre, així com també burles al Seminari
per part d’un professor i alguns alumnes, demanà prestada una
jaqueta i una gorra mussa a un amic del poble. En aquest mateix any,
escriu al periòdic Eco de la Montaña el poema de dos cants “Dos
màrtirs de ma pàtria, o siga Llucià i Marcià”. Coneix
personatges rellevants de l’època com Milà i Fontanals i Marià
Aguiló.
Marià
Aguiló, el poeta de Mallorca ja va predir la fama futura de
Verdaguer. El fill
de Folgueroles
estava decebut perquè a la premsa local de Vic es féu poc ressò
del seu guardó als Jocs Florals. Aviat s’adonà que això li
generaria enveges.
Per tant, davant això, Verdaguer no se sentí estimat a la seva
terra i quan s’enfadava deia als pares que no volia ésser
sacerdot, de fet, s’inicià en aquest aspecte massa jove i que per
contra, volia anar a Amèrica a fer de soldat, aquesta admiració per
l’altra banda del toll li venia per Cristòfor Colom. Això
disgustava als seus vells. En Jacint admirava a dos sants: Sant
Francesc i Sant Jordi. Època en què li ballava pel cap de ser frare
i entrar a l’orde de Sant Francesc, ja que estava llegint els
místics i les vides dels sants i d’aquesta manera també viatjar a
la seva estimada Amèrica.
A
poc a poc, Jacint s’allunyava de l’escriptura de temes profans.
Vèncer als Jocs Florals del 1865 li donà fama i l’esperonà en el
fracàs dels exàmens del Seminari. El premi li generà confiança i
començà a treballar en noves obres. El 1866 és de nou premiat als
Jocs Florals en quatre composicions, ara bé, no obtingué la Flor
Natural. Decideix no anar a Barcelona a recollir-los, potser, segons
Sebastià Juan Arbó perquè s’estava encaminant a la vida
religiosa. El 1867 i per primera vegada, fracassà als Jocs Florals i
no rebé cap premi. El seu amic Collell li obrí el camí als
corrents universals. Al cap de pocs anys, Verdaguer tornaria a ser
premiat als Jocs Florals (1873) amb «El plor de la tórtora» i «La
batalla de Lepant» i un any després , amb «Sant Francesc s’hi
moria».
A
Verdaguer li sorgí la idea de realitzar un poemari sobre Cristòfor
Colom i Tenerife. En aquests imitaria els poetes castellans i
s’inspiraria en els amors de Dido de l’“Eneida” de Virgili.
Llavors, i en darrera instància prengué el tema del continent
perdut de l’Atlàntida, que juntament amb els càstigs dels déus
donarien forma a la seva idea inicial. La inspiració li vingué
gràcies a la lectura del llibre “Los grandes castigos del Padre
Nuremberg”, que feia amb seva mare. Jacint tenia l’objectiu
d’agermanar dos temes quasi oposats: un de tipus històric i
l’altre llegendari. En primer lloc, la descoberta d’Amèrica i
per l’altra banda, l’enfonsament de l’Atlàntida. Ho fa a
través d’un llarg poema èpic dominat per la geologia. Format per
deu cants que fan referència a l’enfonsament del continent dels
atlants, a la recerca d’Hesperis per part d’Hèrcules i al
naixement d’Espanya. Amenitzats per una introducció i una coda
final sobre el descobriment d’Amèrica per Cristòfor Colom. L’obra
és rica en referències: el desbordament del riu Mèder a Vic,
l’obra de Plató sobre els atlans, un llibre d’ascètica per part
del pare Nieremberg, on glossa que l’Atlàntida fou enfonsada sota
les aigües per un càstig diví, o els nou viatges que va realitzar
a Cuba entre d’altres. En l’obra no hi ha apareix un heroi
veritable, d’aquí que Hèrcules personifiqui les forces de la
terra, ho fa a través de la natura.
Pels
consells rebuts de Milà i Fontanals, Verdaguer en retocà alguns
poemes i n’adoptà un to religiós. L’Atlàntida seria enfonsada
pels seus pecats, la còlera de Jahvè caurà sobre la ciutat. A
partir d’aquí, esdevindran ruïnes les ciutats i els habitants
sucumbiran en tempestes. Hèrcules correrà a salvar la dolça
Hesperis. Lligat a la redempció a través del descobriment
d’Amèrica. Dins el poemari hi trobem la mitologia, la religió, la
llegenda, la història, el signe de Crist brillant per sobre de tot.
Al Seminari desaconsellaren que portés a terme “L’Atlàntida”
(1877). l’Obra fou premiada als Jocs Florals del mateix any, esdevé
la culminació de la Renaixença i fou escrita amb només trenta-dos
anys. Rebé el premi extraordinari atorgat per la Diputació de
Barcelona dins del certamen literari.
Al
cap de poc temps, Verdaguer fundà l’Esbart de Vic el 1867,
inspirant-se en les festes literàries de Provença i que es portaven
a terme a l’aire lliure. En aquestes trobades cantarien, recitarien
versos, farien lectures, i viurien “com els ocells”, d’aquí el
seu nom. L’Esbart traspassà els límits de la comarca amb el seu
èxit.
El
1868 volia participar als Jocs Florals però era un mar de dubtes.
Estava trist perquè el seu amic Collell es desplaçà a Barcelona
per acabar els estudis a la universitat. Un dia s’assabentà que el
seu amic venia a Vic i el despertà a la matinada per llegir-li
l’obra “L’Atlàntida”. A Collell li desgradà i en
desaconsellà portar-la als Jocs Florals. Finalment, Verdaguer la hi
presentà i fracassà. Passats els Jocs Florals, Collell comentà a
Jacint que el jurat havia trobat l’obra complicada i n’havien
abandonat la lectura. Jacint estava empipat perquè no acceptava
perdre. Llavors, i després de meditar uns dies, visita el seu amic
Milà i Fontanals, escolta els seus consells, en reescriu unes parts
i el poemari pren la forma definitiva.
Fins
a l’estiu de 1870 no sabem moltes coses del poeta. Verdaguer es
manté en silenci durant dos anys. Es disposa a realitzar carrera
eclesiàstica. Dos anys abans, i quan Jacint era sots-diaca, havia
comunicat la seva intenció a Milà i Fontanals. Verdaguer li diu
que: “Pregui a Déu si alguna vegada es recorda de mi, que em faça
un bon capellà abans que un bon poeta”.
A
més de les lectures que Verdaguer feia dels místics i religiosos,
ara també llegia llibres de botànica i de geologia que amb d’altres
obres forticaran la fe. Ara no escriurà poesia ni es presentarà a
premis literaris. Temps en què el seu amic Collell triomfa als Jocs
Florals. Jacint abandona definitivament la masia de can Tona després
de set anys. Segons l’escriptor Sebastià Juan Arbó, Jacint es
mogué únicament segur escrivint poesia, la resta de decisions a la
seva vida gairebé es compten per errors i desencants”. D’una
poesia on el cabell ros està caracteritzat per la bondat, i la
puresa en les criatures que les protagonitzen.
Al
cap de poc temps de celebrar el que seria la seva primera missa com a
mossèn, prop de tres mesos després, morí la seva mare a causa
d’una asma bronquial. El sacerdot Verdaguer és destinat a predicar
a la població de Vinyoles d’Orís. Com diu la dita: “Capellà
nou, sants en dansa”. El 1870 se li començà a manifestar una
malaltia anomenada anèmia cerebral que li causava forts mal de caps.
Quatre anys més tard es desplaça a Barcelona per un temps de vuit
mesos, on freqüenta de manera habitual «La penya dels minyons»,
lloc on coneix els futurs bisbes, Josep Torras i Bages, i Estalella i
Cortès. Allí mateix, coneix i veu el grup cultura Esbart de Vic i
participa en tertúlies literàries. És el 1874 en què entra a
treballar durant gairebé dos anys com a capellà per la Companyia
Transatlàntica, de la qual n’era el propietari el marquès de
Comillas. Durant aquest període realitzà nou cops la trajectòria
fins a Cuba. Temps que fou favorable per a millorar la seva actitud i
finalitzar «L’Atlàntida».
Verdaguer
començava a emmalaltir a causa del treball, però s’esforçava per
acabar “L’Atlàntida”. Collell el porta a un metge. Aquest el
veu amb esgotament cerebral. Tres anys després deixa Vinyoles d’Orís
i planta un llorer de record prop de l’església on realitzava
missa. Güell, un cosí l’ajuda a dir missa. Verdaguer amb el cap
rapat s’aplicava un emplastre al cap per curar-se i posar-se a
treballar de nou en “L’Atlàntida”. Collell li recomanà fugir
d’Espanya per motius de seguretat. Plegats s’encaminen a França.
Creuaren la frontera, entraren al Rosselló pel Coll d’Ares, i
arribaren a Vinçà. Allí troben Josep Torras i Bages, que recomana
un metge a Verdaguer que l’assessora que faci repòs mental i
tingui una bona alimentació. Mentre, la situació a Espanya anava
millorant a poc a poc. En Jacint i en Collell decidiren retornar a
Vic. Un dels darrers metges que el visità pronosticà al nostre
poeta que li quedaven pocs dies de vida. Així, que Verdaguer se cita
amb un altre metge per tal de ser explorat, i li consella descans al
mar. Antoni Estalella ho sap i ho parla amb una colla d’amics.
Antoni tenia d’alumne un fill del marquès de Comillas. Gràcies a
això intenten que Verdaguer parli amb el marquès per tal que li
ofereixi feina com a capellà en un vaixell de la seva companyia i
així millori la salut. La companyia transatlàntica feia rutes a les
Antilles, i un dels objectius de Verdaguer era conèixer l’oceà
Atlàntic per tal d’escriure una obra en la qual treballava de
feina uns anys. D’aquesta manera, el nostre poeta també evitaria
rebre més humiliacions. Verdaguer fa els possibles per tal
d’aconseguir aquesta feina i fins i tot, plora i suplica al marquès
ésser l’afortunat. S’hi estigué un parell d’anys. Temps de
l’escriptura de «L’emigrant». El 1876 viu al palau del marquès
de Comillas on treballa com a capellà de família, això el posa en
contacte amb ambients més elevats.
Quatre
anys més tard, veu la llum “Llegenda de Montserrat” (1880), obra
que conté la llegenda de fra Garí i na Riquilda, inspirada en el
mite de la bella i la bèstia i el poema de l’escolanet mort. És
una de les millors obres del poeta. L’escrigué en l’any de
mil·lenari de Montserrat. Els poemes “El plor de la tórtora” i
“Sant Francesc s’hi moria” són premiats als Jocs Florals. El
1880 és nomenat Mestre en Gai Saber amb el poema «La barretina»,
posteriorment musicada i cantada en romeries i pelegrinatges. Tres
anys després, guanya de nou als Jocs Florals amb «Oda a Barcelona»,
poema
que
recorda a “L’Atlàntida” pel metre. Rius i Taulet, alcalde de
Barcelona en féu imprimir cent mil còpies per a les escoles
públiques i Verdaguer rep la medalla d’or de la ciutat. Cantava al
progrés de Catalunya, i no a les grandeses o a les generacions
mortes. També al ferrocarril i a l’agitació de les fàbriques. El
1883 Verdaguer s’encarrega de l’administració de les almoines
del marquès per ajudar a les famílies necessitades. Època en què
també realitza diversos viatges.
A
Tarragona guanya un premi en honor del Sagrat Cor de Jesús amb el
poema inacabat “El somni de Sant Joan”, poema escrit el 1882 i
refós
el 1887, amb la poesia religiosa i la catalanitat com a rerefons per
convertir individus al catolicisme. Verdaguer és el president i fa
el discurs. És convidat per Teodor Llorente a presidir els Jocs
Florals de València creats a imitació dels de Barcelona. Apareix
Àngel
Guimerà
que triomfa amb “Gal·la placídia” i apareix un nou poeta
destacat, Joan Maragall. Com cada any a la celebració hi assístí
José Zorrilla. En acabar les festes al juliol visita el Pirineu on
cerca inspiració per a la futura obra “Canigó”, acompanyat de
don Claudi o tot sol. Repetia any rere any. Verdaguer s’incomoda a
Comillas pel fet de relacionar-se amb persones de rang.
Les
cartes de Verdaguer escrivia
per quelcom eren
breus, serioses, nervioses, amb frases curtes. Escrites amb proses
pel deliri al poema o el viatge.
Verdaguer
sent inseguretat en el seu destí i la seva poesia recula. A les
obres “Càntics”, “Veus del bon pastor” hi ha la seva
producció més fluixa. Té com a gran il·lusió viatjar a Terra
Santa. Mor el marquès de Comillas i el seu desig encara no s’ha
realitzat. Era admirador del poeta Mistral. Verdaguer rebutja la
canongia. No vol honors. També defuig les festes i sopars per no
veure segons ell, braços nuus i escots. A Folgueroles, el seu poble,
sabien que era savi i que escrivia en papers, que tractava amb
marquesos i bisbes. Renuncià ser canonge de Barcelona, perquè ja en
tenia suficient amb ser mossèn. Vedaguer fugia dels corrents que
impregnaven modes a l’època. S’inspirava en Folgueroles,
l’ensenyament de la mare, llegendes i tradicions, la fe de la seva
terra. Art i vida s’uneixen per formar un tot en Verdaguer, li
agradava la muntanya, el bosc, el mar, les tempestes, en fi, tot
espectacle que oferís la natura.
Viatja
fins a les muntanyes del Canigó, viu
en una casa de pagès, passeja per les ruïnes de sant Martí i els
boscos a la recerca d’inspiració. Durant les excursions en
descobria llegendes, costums, velles narracions. Verdaguer s’ho
anotava tot. També prenia nota del nom de les plantes, color de les
flors, cançons antigues o paraules estranyes. Algunes llegendes, la
gran majoria infantils, les divulga a través de les cartes. Al gener
de 1886 s’edita «Canigó», punt culminant en la carrera literària
de Verdaguer, fins al punt d’esdevenir la seva obra cabdal. Després
arribà la davallada. El poemari era conegut en cenacles, tertúlies
i centres literaris a través de lectures parcials. Seguí als èxits
de «L’Atlàntida» (1878) i dels «Idil·lis i cants místics»
(1879), emperò amb «Canigó» Verdaguer assolí el cim, de tal
manera, que impressionà a Josep Torras i Bages. És
la seva
obra més biogràfica i personal, de
fet,
li costà set anys escriure-la
i fou la seva resposta als qui l’havien acusat d’espanyolista per
«L’Atlàntida». Està formada per dotze cants i un epíleg
intitulat «Els
dos campanars». En l’obra narra els orígens de la nacionalitat
catalana a mode d’epopeia nacional. Esdevé
rica en diversificació d’estrofes, en descripció de personatges,
a la vegada, poc humans; també hi abunden les imatges i les
comparacions amanides per termes botànics i zoològics. L’acció
de l’obra transcorre prop de l’any 1000. Apareix el comte Guifré,
que té un nebot, Gentil, fill del comte Tallaferro, i que s’enamora
de la reina de les fades, Flordeneu. Aquesta darrera falseja la
identitat de la pastora Griselda, d’aquí que ell hagi d’abandonar
el lloc de vigilància que ocupa contra els moros. L’oncle acusa
Gentil de traïció i l’empeny muntanya avall. Això provoca la
baralla entre Guifré i Tallaferro. L’abat Oliba posa pau entre
tots dos i imposa a Guifré edificar un monestir al lloc dels fets,
aquest monestir portarà el nom de Sant Martí del Canigó, d’aquesta
manera neutralitzarà el poder maligne de les fades.
A
l’endemig d’aquesta gran obra, Jacint
Verdaguer
edita el recull de poemes “Caritat” (1885), amb moltes
composicions de diverses èpoques que el fan un poemari desigual en
qualitat i temes. Un homenatge a les moltes víctimes i destrucció
d’alguns pobles d’Andalusia aquell any. Destacaren les
composicions: “L’heura”, “Amor de fill”, “Record de
Maria” i “Comillas”.
D’altres
obres que vindrien són «Jesús
infant», una obra editada no completada, el mateix succeí amb «El
somni de Sant Joan», i que tenia en un racó. Verdaguer
tenia un somni, el desig d’anar a Terra Santa, que sorgí d’un
llibre que li llegia la seva mare de petit. Desitjava
amb anhel poder anar-hi aviat, i és a «Càntic
dels càntics», on
glossa
els records del viatge a Terra Santa, però l’obra no està
finalitzada. Eren un conjunt de notes disperses. Aquest viatge li
produí un excés de zel religiós, un trasbals personal que va fer
que s’excedís en les almoines als pobres. Ara Verdaguer, ha de
dedicar-se més a les tasques religioses que no pas a les
d’escriptor. La pràctica desordenada de la caritat l’emplena de
deutes i entra en contacte amb un grup que practica l’exorcisme. El
poeta ajuda a la família Duran. Té una dedicació
completa
d’ajuda
als desvalguts, cosa
que
porta
el
marquès a
la desconfiança
i decideixi prescindir dels seus serveis. Les autoritats
eclesiàstiques tampoc comprenen Verdaguer, li diagnostiquen follia.
Va ser reclòs al santuari de la Gleva (Vic) per ordre del bisbe
durant dos anys, per un repòs encobert que de fet amagava una
reclusió d’aïllament. El 1895 Verdaguer va abandonar el lloc
de reclusió,
de fet, se n’escapa i va anar a viure a Barcelona a casa d’una
vídua a la qual havia exorcitzat anys enrere, la
senyora
Desidèria. Escriu un comunicat a la premsa on demana justícia i
ajut a la gent de Barcelona. La cosa arriba a ésser escandalosa i
posteriorment, fou suspès a
divinis i
se li prohibí fer missa. D’aquí que al cap de poc temps escrivís
l’obra «En defensa pròpia» (1895), un reguitzell d’articles
que de fet són argumentacions contra les acusacions que rebia, sota
l’epígraf «Un sacerdot perseguit» i on cita diversos autors,
emprant un estil judicial. Publicada gràcies a l’ajuda d’un grup
d’amics. A través de les seves pàgines, hi passegen el sarcasme,
la senzillesa
i sensacions pròpies del món oníric. El 1896 veu la llum «Flors
del Calvari. Llibre de consols» on es justifica a títol personal i
contraataca als seus enemics. Els escrits mostren un Verdaguer dolgut
i ferit pels atacs i on argumenta que té la raó. També escriu el
poema autobiogràfic «La Pomerola». El 1897 apareixen una sèrie
d’escrits on Verdaguer continua mostrant la seva rebel·lia, més
punyents que els de 1895. El 1898 el nostre autor demana perdó i se
li permet de nou realitzar actes eclesiàstics.
El
país es trobava dividit entre els que volien que Verdaguer tornés
dins del món eclesiàstic i els que estaven d’acord amb la seva
rebel·lia.
Verdaguer
continua acudint als Jocs Florals. Al Rosselló, el 1887 el poema
«Els dos campanars» guanya. Posteriorment, edita
«Excursions i viatges» (1887), articles recollits i publicats a la
«Veu» fruit de la seva experiència viatgera. Tot seguit, veia la
llum «Pàtria» (1888), un llibre sense novetats, atès que
compilava les seves poesies patriòtiques. Per tant, ja havien estat
publicades anteriorment, i conegudes. Fou un altre llibre destacat, a
pesar de compilar.
Sobresurt el poema «Nit de sang», un dels poemes més vindicatius
de la literatura catalana, així com també, la composició més
popular i discutida, «L’emigrant». Marca l’enyorament per
Catalunya, i fou escrit durant els seus viatges a Amèrica.
És
en aquest temps que Verdaguer redacta el seu testament i llega el
següent:
100
duros a cadascun dels seus nebots, els fills de sa germana Francesca,
150 duros (si els tingués) al morir per realitzar
una funció anual de carnestoltes o similar, a escollir pel rector. I
el que quedi per als pobres. Continua ajudant
a la
senyora
Desidèria resultat
de
l’amistat amb el seu home, que era admirador de Verdaguer i que
morí deixant els fills petits. Era una família que visitava i a
la qual donava suport
contínuament amb almoines, d’aquí que es fessin tan amics. La
senyora
Desidèria entrà al palau i dilapidava diners. Període en el qual
Verdaguer practica exorcismes, una tasca que li encomanen. Pren
anotacions, que s’anomenen «carnets» i ho fa com a curiositat o
per escriure una obra mística, però es publiquen de manera
desafortunada, fragmentats i portant a la confusió.
A
poc a poc, a Verdaguer li van sorgint problemes, amonesta a la
marquesa pel fet d’anar massa escotada i això desagrada al
marquès, preocupant-se perquè no va al palau, és malinterpretada i
el Pare Goberna pretén expulsar
Verdaguer i ocupar el seu lloc. Els marquesos estan enfadats perquè
Verdaguer ha malbaratat diners d’ells ajudant els pobres. El cosí
Güell el té en contra. El marquès vol Verdaguer fora de casa i el
destinen a la parròquia de Vic, com diuen ells, per descansar, li
comuniquen un 1 de maig, dia de la festa dels Jocs florals, dia
escollit a propòsit i que entristeix plenament el poeta. Aquelles
paraules li martellejaven el cervell, que deia ell.
Verdaguer
no fa un pas sense aconsellar-se pel seu amic Collell: sobre les
obres, en moltes d’elles els fallava l’estructura; els viatges,
les dedicatòries i a més, sempre segueix el seu consell. Col·labora
a «La Veu de Montserrat». De fet, serà gràcies a Collell que
Verdaguer aconsegueix publicar els primers poemes. El bisbe assumeix
pagar els deutes de Verdaguer de les almoines, però finalment
decideix no portar-ho a terme, per fer-lo patir, i passats dos mesos
el Doctor Morgades i el marquès de Comillas envien a Verdaguer a
l’Asil de Vic per un temps d’onze mesos, argumentant que el
nostre poeta està boig. Ara el poeta de Folgueroles ens lliurarà
poemes sobre els seus dolors, ja no serà aquell gran poeta que fou,
ni tan sols s’acostarà al talent que satisfactòriament sabé
plasmar dins de «Canigó» o «Idil·lis i cants místics». Emperò
Verdaguer és llarg i fuig de l’Asil, en direcció a casa de la
senyora
Desidèria. El
poeta
no s’amaga sota el coixí, treu les seves armes i explica en un
article de premsa a «El Noticiero» les veritats i l’intent de
detenció del bisbe Morgades i el marquès de Comillas. En aquest,
Verdaguer es defensa explanant que ell no tenia la clau de la caixa
dels diners i que els almoiners tenien el beneplàcit del marquès.
Verdaguer tenia deutes i constantment era perseguit pels creditors, a
més, havia d’ajudar a la família i no tenia ingressos.
Es
volia enviar Verdaguer a Vic, per treure’l de Barcelona amb la
finalitat de separar-lo de la seva família. Tot i els inconvenients,
seguia participant als certàmens literaris dels Jocs florals i
rebent premis. Apareix la seva darrera obra, «Flors del Calvari»,
un èxit de vendes, emperò continua endeutant-se amb els creditors.
Les acusacions contra la seva persona no s’aturaven, l’acusaven
falsament de boig per apartar-lo de la circulació.
Verdaguer
desitjà néixer, morir pobre i ésser anomenat «Pare dels pobres».
Continuava la defensa de la seva persona, ara amb nous articles al
diari «La Publicitat». Se’n va a viure a Madrid, allí demana
ajut econòmic als coneguts. Dies en què mor el seu gran suport en
vida, la
senyora
Desidèria. El 1898 forcen a Verdaguer a signar una retractació i a
humiliar-se en públic. Ell no vol fer-ho, va contra la seva
voluntat. Finalment, i davant de la pressió, signa els documents,
però amb unes condicions. En aquestes, es promet pagar els deutes de
Verdaguer a causa dels viatges, almoines, però el marquès de
Comillas i el Pare Miguélez no les materialitzen. Apareixen els seus
darrers llibres: «Santa Eulària. Poemet» (1899) i «Aires del
Montseny» (1901), aquest darrer inspirat per un viatge al Montseny i
publicat per la revista Joventut.
En
Jacint Verdaguer
segueix actiu, col·labora i dirigeix la revista «La Creu del
Montseny» on Josep Carner i Eugeni D’Ors iniciaren les seves
respectives carreres literàries. Verdaguer té anhel per ser
canonge, però no li concedeixen. Verdaguer està feliç perquè el
poema «La mort de l’escolà» al qual havia posat música el
mestre Nicolau, és cantat per l’Orfeó Català, acabat de
fundar-se.
El
fill de Folgueroles havia fet una important tasca recuperant la
llengua catalana, mitjançant la seva formació clàssica, i el seu
parlar llibertí i propi dels seus orígens rurals. Dins de l’obra
de Verdaguer hi podem trobar obres amb molta devoció cristiana, com
per exemple «Flors de Maria» (1902), poema aparegut pòstumament, i
d’altres de caire més místic, com «Roser de tot l’any. Dietari
de pensaments religiosos» (1893). En aquestes, Verdaguer i mescla
tant la natura com el sentimentalisme, sempre sota la influència del
«Càntic dels Càntics» de la Bíblia i del franciscanisme. A
través de la poesia popular, expressava el seu amor. Per un altre
costat, hi havia d’altres obres amb rerefons patriòtic com «Aires
del Montseny» (1901), darrer poemari editat en vida del poeta. Val a
dir, que la prosa de Jacint Verdaguer tenia molt valor, era rica i
moderna en la paraula, i com deien els estudiosos a l’alçada del
mateix Ramon Llull. Algunes de «les altres obres» destacades trobem
reportatges periodístics com «Dietari d’un pelegrí a Terra
Santa», acompanyada de nombroses i llargues descripcions, amb
enyorament al seu país, i abundosa en recursos retòrics com
apòstrofs, personificacions, comparacions, juntament amb un lèxic
precís i proper al català parlat.
En
Verdaguer
tenia un estil acurat. Així doncs, en els poemes èpics veiem que es
basaven en grans descripcions, sovint catastròfiques, acompanyades
de versos d’art major, de molta retòrica, i com no, d’abundant
imaginació, cosa que feia que haguessis de posar molta atenció en
la seva lectura o fins i tot, prendre anotacions per no perdre el
fil. D’altra banda, en els poemes més senzills, ens detallava de
manera tendra el més petit detall, de la mà de la cançó popular.
En
Jacint escriví en una època destacada lingüísticament parlant, on
el debat de la Renaixença entre si calia emprar un català de tipus
arcaïtzant o bé més col·loquial estava prenent forma. El poeta de
manera molt intel·ligent, optà per un estil de llengua a cavall
d’ambdues varietats lingüístiques, barrejant la tradició amb el
dialecte de la seva terra, la plana de Vic.
Verdaguer
ha patit tantes tempestes que no se sent capacitat per escriure, li
han xafat les flors de l’hort, s’ha quedat sense poesia, com
explanava Sebastià Juan Arbó en la seva mítica biografia. Les
dificultats per Verdaguer semblen no tenir fi, els editors refusaven
editar-li els llibres perquè de seguida els demanava diners i eren
voltats d’un eixam de creditors que pretenien cobrar llurs deutes.
Verdaguer, el que va ser el més alt representant de la Renaixença,
vivia com un captaire, gastava els diners que aconseguia ràpidament.
Durant els seus darrers quatre anys de vida, reprèn la seva
activitat literària. La revista «La Creu del Montseny» deixà de
publicar-se, però aparegué justament al cap de poc «Lo pensament
català», que era la mateixa revista amb els mateixos redactors que
l’anterior i que era dirigida pel propi Verdaguer. Revista on
publicava un article o un poema per número. També participa en la
revista «L’Atlàntida». Té noves idees literàries i assisteix a
actes públics. L’autor continuava vivint en la misèria, sense
ajuda de ningú, vestint com un pobre.
En
Jacint
ja no es troba tan bé de salut, en els darrers mesos de vida regala
inèdits sense pensar-s’ho i sense valorar-los. Se li detecta un
principi de tuberculosi. Ara els creditors deixen de perseguir-lo.
Amadeu Guri es casa amb Amparo, filla de Desidèria, aquest aprofita
l’avinentesa per recollir almoines per les visites al malalt
Verdaguer. El cosí de Verdaguer, Güell insistí que calia pagar els
deutes pendents del poeta. El doctor Robert assistí el poeta fins al
moment de la seva mort. Oferiren a Verdaguer anar a viure a Vil·la
Joana, situada a Vallvidrera per ésser cuidat, finca que fou cedida
per Ramon Miralles, exalcalde de Sarrià. En arribar-hi, dia del seu
cinquanta-setè aniversari els seus seguidors el reberen amb una
immensa catifa de flors.
Mort
el doctor Robert inesperadament, el doctor Falp el relleva. En una
visita al pacient, lliurà dos paquets de documents a dos sacerdots
amics, en aquests hi havia cartes, documents privats, esbossos
d’obres, els carnets d’exorcismes. Verdaguer notà que la mort
trucava a la seva porta i féu avisar el notari de l’alcalde.
Moment en què decideix canviar el testament per afavorir Amparo,
filla de Desidèria i que tant l’havia ajudat, rebria els ingressos
de les obres que editaria posteriorment la Diputació i que a la
vegada servirien per pagar els deutes. Abans del seu traspàs,
Verdaguer demanà disculpes per si havia ofès algú en vida i
perdona les ofenses rebudes. Llega els llibres a biblioteques
d’entitats religioses i a Amadeu Guri, marit d’Amparo, la seva
llibreria per traspassar-la als fills si en té. El nostre homenot
ens deixà el 10 de juny del 1902 a l’edat de 57 anys. D’un home
que havia tingut l’obra traduïda a diverses llengües, com per
exemple, el portuguès, el txec, l’alemany, l’anglès, el
castellà, el francès o l’italià. Així com infinitat de músics
n’han amanit els seus poemes i textos amb els instruments donant
peu a un llistat interminable.
La
capella ardent s’instal·là al Saló de Cent de l’Ajuntament de
Barcelona. Dins d’un taüt de roure el cos de Verdaguer reposava
amb l’hàbit de franciscà, amb una caputxa posada i les mans
encreuades a sobre el pit, sostenint un crucifix. La gent d’arreu
dels pobles de Catalunya es precipitaren fins a la plaça de Sant
Jaume de la ciutat comtal per retre el darrer homenatge al seu poeta,
quan de fet, en vida fou oblidat. Verdaguer fou passejat dins del
fèretre per la Rambla acompanyat per la gent que l’estimava en el
seu darrer camí per la ciutat comtal. Rebé l’homenatge més gran
que un escriptor podia somiar. Ara Verdaguer, havia trobat finalment
la pau, el repòs etern merescut i que tant havia anhelat. Aquest
home senzill, solidari, fill de camperola humil i d’un picapedrer
de Folgueroles, fou enterrat a Montjuïc. La ciutat havia plorat la
mort del poeta.
Josep
Maria Corretger Olivart
Setembre del 2018
*Fragments
literaris:
VIROLAI
Rosa
d’abril, Morena de la serra,
de Montserrat estel:
il·lumineu la catalana terra,
guieu-nos cap al Cel.
Amb serra d’or els angelets serraren
eixos turons per fer-vos un palau.
Reina del Cel que els Serafins baixaren,
deu-nos abric dins vostre mantell blau.
Alba naixent d’estrelles coronada,
Ciutat de Déu que somnià David,
a vostres peus la lluna s’és posada,
el sol sos raigs vos dóna per vestit.
Dels catalans sempre sereu Princesa,
dels espanyols Estrella d’Orient,
sigueu pels bons pilar de fortalesa,
pels pecadors el port de salvament.
Doneu consol a qui la pàtria enyora
sens veure mai els cims de Montserrat;
en terra i mar oïu a qui us implora,
torneu a Déu els cors que l’han deixat.
Mística Font de l’aigua de la vida,
rageu del Cel al cor de mon país;
dons i virtuts deixeu-li per florida;
feu-ne, si us plau, el vostre paradís.
Ditxosos ulls, Maria, els que us vegen!
ditxós el cor que s’obri a vostra llum!
Roser del Cel, que els serafins voltegen,
a ma oració doneu vostre perfum.
Cedre gentil, del Líbano corona,
Arbre d’encens, Palmera de Sion,
el fruit sagrat que vostre amor ens dóna
és Jesucrist, el Redemptor del món.
Amb vostre nom comença nostra història
i és Montserrat el nostre Sinaí:
sien per tots l’escala de la glòria
eixos penyals coberts de romaní.
Rosa d’abril, Morena de la serra,
de Montserrat estel:
il·lumineu la catalana terra,
guieu-nos cap al Cel.
de Montserrat estel:
il·lumineu la catalana terra,
guieu-nos cap al Cel.
Amb serra d’or els angelets serraren
eixos turons per fer-vos un palau.
Reina del Cel que els Serafins baixaren,
deu-nos abric dins vostre mantell blau.
Alba naixent d’estrelles coronada,
Ciutat de Déu que somnià David,
a vostres peus la lluna s’és posada,
el sol sos raigs vos dóna per vestit.
Dels catalans sempre sereu Princesa,
dels espanyols Estrella d’Orient,
sigueu pels bons pilar de fortalesa,
pels pecadors el port de salvament.
Doneu consol a qui la pàtria enyora
sens veure mai els cims de Montserrat;
en terra i mar oïu a qui us implora,
torneu a Déu els cors que l’han deixat.
Mística Font de l’aigua de la vida,
rageu del Cel al cor de mon país;
dons i virtuts deixeu-li per florida;
feu-ne, si us plau, el vostre paradís.
Ditxosos ulls, Maria, els que us vegen!
ditxós el cor que s’obri a vostra llum!
Roser del Cel, que els serafins voltegen,
a ma oració doneu vostre perfum.
Cedre gentil, del Líbano corona,
Arbre d’encens, Palmera de Sion,
el fruit sagrat que vostre amor ens dóna
és Jesucrist, el Redemptor del món.
Amb vostre nom comença nostra història
i és Montserrat el nostre Sinaí:
sien per tots l’escala de la glòria
eixos penyals coberts de romaní.
Rosa d’abril, Morena de la serra,
de Montserrat estel:
il·lumineu la catalana terra,
guieu-nos cap al Cel.
(Lletra:
Jacint Verdaguer i música: Jordi Rodoreda)
AL
CEL
«Vull
anar al Cel; per això n’he escrit aquests cants d’enyorança. Lo
Cel és la corona de la vida atribulada i l’única i bella
explicació de l’enigma de les amargors que es passen en esta mar
de llàgrimes. Un dia, Déu permeté que s’ennuvolàs de cop mon
hermós esdevenir; passí penes tan fondes que posaren en perill la
meva existència, i tan llargues que encara duren i Déu ajut fins
que s’acabaran. No cal pas contar-ho tot: lo tracte que se’m donà
sobre la terra m’obliga a cercar refugi en lo Cel, i, per distraure
mon cor i enteniment de les misèries d’ací baix, me posí a
contemplar les llàgrimes als ulls la sobirana bellesa del palau de
nostre Pare celestial».
(Del
pròleg a «Al Cel», 1902)
Morí;
i, de la despulla del cos sa ànima salva,
vers l'esbart de ses filles, les plèiades, volà
dret als aurífics porxes endomassats de l'alba,
des d'a on, condolides, allarguen-li la mà.
Sanglotejant les altres aguaiten la coloma,
amunt, amunt, tan d'hora pujar-se'ls-en al cel;
aprés, a l'esboirar-se de llàgrimes la broma
que l'encortina, veuen parpellejar un estel.
És Hèsper, que a l'Aurora badar sol les parpelles
ans d'aclucar les seves son ull enlluernat;
i, al vespre, apar que sembre de voliors d'estrelles
lo cel, seguint lo ròssec del sol ja tramuntat.
Perquè diu l'hora, al pondre's, dels somnis i amoretes
en l'argentí hemisferi, quadrant del Criador,
i és de mirar dolcíssim, donaren-li els poetes
l'escaigut nom de Venus, deessa de l'amor.
Per l'ull serè d'un àngel la prenen les pastores,
mes los brillants que rosen llurs polsos al matí
diuen que són, Hesperis, les llàgrimes que plores,
tos ulls al despedir-se de l'espanyol jardí.
A sos fills i nissaga, deixà'ns la dolça lira;
lo grec degué afegir-hi vibrantes cordes d'or,
puix quan canta les guerres i quan d'amor sospira,
desvetlla encara els somnis o tempestats del cor.
Font que del cel adolles la música a la terra,
oh lira!, vessa encara tos càntics matinals;
escampa'ls com niuada d'aucells pel pla i la serra,
i canta-li a ma pàtria sos mai escrits annals.
Així com los plançons se semblen al vell roure,
al domador de monstres retiren los fills seus;
és fama que la terra llurs néts faran somoure,
com gòndola al posar-hi son timoner los peus.
Un dia els deia (tendres minyons eren encara)
que, al saltar de la falda de Montjuïc al mar,
una ciutat bastir-hi jurà, que se'n parlara:
-Anem-hi!- tots responen-, vos hi venim a aidar.
(Fragment del Desè cant de «Atlàntida»)
vers l'esbart de ses filles, les plèiades, volà
dret als aurífics porxes endomassats de l'alba,
des d'a on, condolides, allarguen-li la mà.
Sanglotejant les altres aguaiten la coloma,
amunt, amunt, tan d'hora pujar-se'ls-en al cel;
aprés, a l'esboirar-se de llàgrimes la broma
que l'encortina, veuen parpellejar un estel.
És Hèsper, que a l'Aurora badar sol les parpelles
ans d'aclucar les seves son ull enlluernat;
i, al vespre, apar que sembre de voliors d'estrelles
lo cel, seguint lo ròssec del sol ja tramuntat.
Perquè diu l'hora, al pondre's, dels somnis i amoretes
en l'argentí hemisferi, quadrant del Criador,
i és de mirar dolcíssim, donaren-li els poetes
l'escaigut nom de Venus, deessa de l'amor.
Per l'ull serè d'un àngel la prenen les pastores,
mes los brillants que rosen llurs polsos al matí
diuen que són, Hesperis, les llàgrimes que plores,
tos ulls al despedir-se de l'espanyol jardí.
A sos fills i nissaga, deixà'ns la dolça lira;
lo grec degué afegir-hi vibrantes cordes d'or,
puix quan canta les guerres i quan d'amor sospira,
desvetlla encara els somnis o tempestats del cor.
Font que del cel adolles la música a la terra,
oh lira!, vessa encara tos càntics matinals;
escampa'ls com niuada d'aucells pel pla i la serra,
i canta-li a ma pàtria sos mai escrits annals.
Així com los plançons se semblen al vell roure,
al domador de monstres retiren los fills seus;
és fama que la terra llurs néts faran somoure,
com gòndola al posar-hi son timoner los peus.
Un dia els deia (tendres minyons eren encara)
que, al saltar de la falda de Montjuïc al mar,
una ciutat bastir-hi jurà, que se'n parlara:
-Anem-hi!- tots responen-, vos hi venim a aidar.
(Fragment del Desè cant de «Atlàntida»)
OBRES
PRINCIPALS DE JACINT VERDAGUER:
1.
POESIA:
.»Dos
màrtirs de ma pàtria, o siga Llucià i Marcià» (1865)
-»Qui
com Déu?» (1869)
-»Novas
cansons de Nadal» (1871)
-»Cansonetas
de mes de Maria» (1872)
-»Passió
de Nostre Senyor Jesucrist» (1873)
.”L’Atlàntida”
(1877)
.”Idil·lis
i cants místics” (1879), de poesia religiosa.
-»Cançons
de Montserrat ara novament dictadas y en celebració del milenar
publicadas» (1880)
-»Llegenda
de Montserrat» (1880)
-»Salteri
franciscà. Romancets sobre la prodigiosa vida del patriarca Sant
Francesch» (1882)
-»A
Barcelona» (1883)
-»Caritat.
Poesies estampades a favor de les víctimes dels terratrèmols
d’Andalusia» (1885)
.”Canigó.
Llegenda pirenaica del temps de la Reconquista” (1886)
.”Excursions
i viatges” (1887)
.»Lo
somni de Sant Joan. Llegenda del Sagrat Cor de Jesús» (1887)
.”Pàtria”
(1888), poesia civil i patriòtica, elegíaca.
.»Col·lecció
de Càntics religiosos per al poble. Aplec de fulls solts des del
1886» (1889)
.»Jesús
infant: Natzaret» (1890)
.»Jesús
infant: Betlem» (1891)
.»Jesús
infant: la fugida a Egipte» (1893)
.»Veus
del Bon Pastor» (1894)
.»Sant
Francesc. Poema» (1895)
.»Flors
del Calvari. Llibre de consols» (1896)
.»Jesús
infant. Tres parts» (1896)
.»Montserrat.
Llegendari, cançons, odes» (1898)
.»Santa
Eulària. Poemet» (1899)
.”Aires
del Montseny” (1901), poesia civil i patriòtica, elegíaca.
.»Flors
de Maria» (1902)
.»La
mellor corona» (1903)
.»Corpus
Christi» (1903)
.»Al
Cel» (1903)
.»Eucarístiques»
(1904)
.»Colom,
seguit de Tenerife» (1907)
.»Perles
del Llibre
d’Amic i Amat
d’en Ramon Llull», (1908)
.»Els
pobres. Els Sants» (1908)
.»Amors
d’en Jordi i Na Guideta» [compost abans del 1865] (1924)
.»Jovenícoles.
Primeres poesies d’un fadrí de muntanya» [poesies creades abans
del 1866] (1925)
.»Barcelonines»
(1925)
.»Disperses»
(1925)
.»L’Atlàntida
enfonsada» (1946)
.»Brins
d’espígol» (1981)
.»La
Pomerola» (1995)
.»Del
Canigó a l’Aneto» (2002)
.»En
creu» (2005)
.»Poemes
i cançons de Nadal» (2007)
.»Pàtries»
(2014)
2.
PROSA
.»Excursions
i viatges de Mossèn Jacinto Verdaguer» (1887)
.»Dietari
d’un pelegrí a Terra Santa» (1877)
.»Roser
de tot l’any. Dietari de pensaments religiosos» (1893)
.»En
defensa pròpia» (1895)
.»Rondalles»
(1904)
.»Discursos»
(1905)
.»Folklore»
(1907)
.»Escrit
inèdits de J.V. vol. I» (1958)
.»Epistolari
de Jacint Verdaguer» (1959)
.»Epistolaris»
(1977)
.»Escrits
inèdits de J.V. vol. II» (1978)
.»De
Tànger a Sant Petersburg: excursions i viatges» (2003)
.»Dimonis.
Apunts de Jacint Verdaguer a la Casa d’Oració» (2014)
3.
TEATRE
.»L’oració
dels pastors» (1901)
4.
TRADUCCIONS
.»Neto»,
de Mistral (1885)
.»Càntic
dels càntics. Precedit d’Els jardins de Salomó» (1907)
FONTS
CONSULTADES:
-ARBÓ,
Sebastià Juan, (2002). La
vida trágica de Jacint Verdaguer,
Planeta, Barcelona.
.escriptors.cat
(Imatges extretes de: google imatges i Wikipèdia)
!!EXERCICIS:
1. Resumeix en vuit punts la vida de Jacint Verdaguer.
2. Esmenta quines són les obres més destacades de l'autor. Justifica el perquè.
3. Glossa quin són els aspectes a destacar de l'estil literari de Jacint Verdaguer.
4. Per què es diu que Jacint Verdaguer va tenir "una vida tràgica"?
5. Quina és la polèmica que amagava "L'Atlàntida" de Verdaguer?
6. Explana perquè Verdaguer entrà en conflicte amb el marquès de Comillas.
7. Cerca un poema o fragment literari d'una obra de Verdaguer i comenta'l.
8. Creus que podem anomenar justament a Verdaguer amb el sobrenom de "el primer poeta de Catalunya"? Argumenta la teva resposta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada