En
aquesta fitxa aprendrem algunes pautes per llegir un text en veu
alta. Algunes són recomanacions abans de la lectura, que la
facilitaran i d’altres són durant la lectura, alguns aspectes per
fer-la millor.
Abans
de la lectura:
-Fes
servir fulls de mida DIN A4 (foli) i escriu per una sola cara i a
doble espai.
-Cal
que la lletra impresa sigui de mida gran i fàcil de llegir.
-Deixa
marges laterals amples (4 cm a l’esquerra i 3 cm a la dreta) per
poder fer-hi indicacions que t’ajudin. Deixa un marge superior
d’uns 2 cm i deixa en blanc aproximadament el 40% inferior del
full. Això últim t’ha d’estalviar abaixar el cap per llegir,
cosa que dificultaria la projecció òptima de la veu.
-Destaca
les idees més importants o les paraules que convingui emfasitzar.
-Indica
les pauses difícils que calgui fer, de manera que tinguis un to
parlat. Alguns lectors fan servir una barra simple (/) per a les
pauses a meitat de frase i una barra doble (//) per al final d’una
frase.
Durant
la lectura:
-Vocalitzar:
A
l’hora de manifestar-nos cal que qui ens escolta ens entengui. No
sempre som capaços de portar-ho a terme de manera correcta. D’aquí
que s’hagi de vocalitzar, és a dir, mastegar les paraules, fer-les
sentir. És recomanable realitzar exercicis de vocalització abans de
fer la lectura.
-Comunicar:
Cal
fugir de la lectura oralitzada, tot i que sigui una lectura correcta.
Per tant, l’objectiu és transmetre el sentit del text, i
primerament, cal haver-lo entès. Mai hem de deixar de banda
l’empremta que li ha donat el seu autor.
Tot
text, s’acompanya de signes de puntuació per tal de mantenir el
ritme del text. Si els respectem, aconseguirem comunicar correctament
el sentit del text.
-Interpretar:
Llegir
en veu alta no és realitzar una lectura dramatitzada. Per tant, no
hem de cercar la teatralitat amb la lectura, sinó, que cal mantenir
un to natural, viu, que no sigui ni monòton ni neutre. El lector no
ha de gesticular o mirar el públic de manera constant, atès que, la
gesticulació pot distraure el lector i el públic. Sovint, per
intentar expressar amb el gest, descuidem l’expressivitat de la
veu. No forçarem la lectura dramatitzada, en tot cas, ha de sortir
de manera natural. Així com tampoc hem de forçar les veus, com si
estiguéssim sobreactuant per diferenciar els personatges del text
que es llegeix.
-Ritme
i velocitat:
El
ritme ha de ser adequat i permetre que el text s’entengui. Durant
el text, i segons el que llegim podem accelerar o alentir la
velocitat. A mesura que el text avança en la lectura, s’accelera,
perquè hi ha ganes de finalitzar-lo. Hem d’evitar aquest tipus
d’acceleracions i també la lentitud de lectura, ja que, avorrirà
a qui ens escolta.
-Postura
i projecció:
El
lector ha de mantenir una actitud còmoda, una postura natural i
relaxada. Aquest fet permetrà que projecti la veu cap als oients.
Mai s’ha d’encongir de les espatlles o moure el cos d’una banda
a l’altra mentre es llegeix.
-Pronúncia:
S’ha
de respectar la fonètica de la llengua que es llegirà, a pesar de
la varietat dialectal del lector.
-Entonació:
Ve
indicada pels signes de puntuació. Indiquen el to que l’autor ha
donat a l’escrit. Ens ajuden a delimitar i identificar els
enunciats, ens donen l’entonació a seguir, inflexions en la
cadena fònica, el sentit, les pauses, i l’estil del discurs.
Recorda
que...
-Adopta
una posició del cos correcta i còmoda, que permeti una bona
projecció de la veu.
-Tingues
una actitud adequada, que vol dir concentrar-se en allò que s’està
llegint i pensar que és interessant.
-Fes
que la vista vagi per davant de la veu. Això et servirà per
preveure les pauses i l’entonació, controlar la respiració en les
frases llargues, etc., i mantenir sempre el contacte visual amb les
persones que t’estan escoltant.
-Respecta
el codi escrit. Això vol dir atendre a la puntuació, la
correspondència so-grafia, els enllaços...
-Fes
servir la pronunciació, la velocitat, el volum, la mirada,
l’entonació, el silenci... per facilitar la comprensió del text.
!Podeu
ampliar informació als següents enllaços:
(Fonts consultades: DIVERSOS, Llengua catalana i literatura 2n ESO, Editorial Teide, Barcelona, 2010 i SOTA, Txell, Lectura en veu alta. El gust de llegir, el plaer d’escoltar, La Galera, Barcelona, 2015)
(Imatge
extreta de: xtec.cat)
!!EXERCICIS:
1.
Anomena cinc aspectes a tenir en compte a l’hora de realitzar la
lectura en veu alta.
2.
Per què és important la vocalització a l’hora de llegir?
3.
Què s’ha de tenir més en compte, la vocalització o la
gesticulació?
4.
És adequat realitzar una lectura dramatitzada del text? Raona la
teva resposta.
5.
Si trobem un text en una varietat dialectal diferent a la nostra, com
hem d’actuar?
6.
Quina velocitat de lectura has d’emprar durant la lectura del text?
7.
Fòrum: has participat alguna vegada en un concurs de lectura en veu
alta? Què t’ha semblat l’experiència?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada