dimarts, 29 de gener del 2013

Fenòmens de contacte consonàntic. Adreçat a 2n de Batxillerat.





Podem trobar casos de fenòmens de contacte consonàntic sempre a l’interior de paraula i en els casos següents:


1. Sonorització:

Els sons oclusius (p-t-k / b-d-g), els sons fricatius (f-s- / v-z-) i els sons africats (ts-t / dz-d) se sonoritzen davant de:

.Consonant sonora.

Ex:

cap bullent (- + = +) sempre guanya el so de la dreta.

[b]





.Seguits de vocal –llevat dels sons oclusius, que a final de mot o davant pausa s’ensordeixen-.


sap allò

[b]

rap

[p]

absolut

[t]





Aproximants:

Els fonemes /b/, /d/ i /g/ passaran a transcriure’s [ ], [ ] i [ ] quan apareguin:



.Entre vocals: 

aviat  [ ], podar [ ], oruga [ ]




.Darrera de vocal o consonant no oclusiva ni nasal –ni lateral quan aparegui /d/-:

Ex:

abric [ ], quadre [ ], agre [ ], raig ventós [ ]






2.Assimilació:

Quan un so adopta el punt d’articulació de la consonant que el segueix o d’altres característiques articulatòries. N’hi ha de 4 tipus:

.Labialització:

El so [n] canvia a:

.[m] si darrera té [p], [b], [m]:

Ex:

tan petit

[m]


Regla:

[ n] + [p], [ b], [ m] = [m]

[   ] si darrera té [f], [v]:

Ex:

enfonsar
[ ]

enveja
[ ]


Regla:

[n] + [f], [v] = [ ]




.Dentalització:

Els sons [n] i [l] es pronuncien com a dues variants dentals si darrere estan acompanyades dels sons dentals [d], [t].

Ex:

Andorra, rentar, el diumenge.


 N.B. Representada com una porteria de futbol sota el so dentalitzat.



.Palatalització:

Els sons [n] i [l] es pronuncien [ ] ‘ny’ i [ ] respectivament quan darrere porten un so palatal [ ], [ ],  [ ],[ ]:

Ex:

un gerani

[ ]
el joc

[ ]

el xivarri

[ ]


Regla:

[n / l] + [ ], [ ], [ ],[ ] = [ ] o [ ]





.Velarització:

El so [n] seguit de velars [k] o [g] es velaritza en [ ]:

Ex:

angúnia

[ ]

àncora

[ ]


Regla:

[n] + [k], [g] = [ ]





3.      Geminació:

Es produeix quan pronunciem de manera doblada una consonant, però només queda reflectida a nivell fonètic, gairebé mai en l’escriptura. Aquestes dues consonants iguals pertanyen a síl·labes diferents: Gemma, ombrel·la, addició.

Els casos més corrents són els de: -BL- i –GL- que doblen la ‘b’ i la ‘g’:


Ex:
poble

[bbl]

regla

[ggl]


connexió

[nn]


També podem trobar geminacions posteriorment a l’aparició de les assimilacions en els grups –TLL-, -TL- i –TM-:



Ex:

ratlla

[ ]


Atlàntida

[ll]


setmana

[mm]





4.      Emmudiment:

Quan no hi ha pronunciació de determinades consonants.

Ex:

camp

[m] [element buit] ‘zero amb barra al mig’


En veiem els casos més corrents, tot i cal tenir present que en alguns dialectes no es produiran:

[r] al final d’infinitius: cantar

[t] i [d] darrere [n] i [l]: malalt

[p] i [b] darrere [m]: tomb

[s] davant [s], [ ], [ ]: els savis

[s] en ‘aquest’ seguit de consonant, pausa o pronom: aquest corre.


[r] en el mot ‘arbre’ i algunes formes de ‘prendre’ i derivades: comprendre.



5.      Sensibilització:

Quan una consonant que normalment no es pronuncia, ara serà pronunciada quan es troba en contacte amb vocal o un pronom.

Es produeix en els casos següents:

.Infinitius i gerundis: estimar-la, cantant-la.

.La [t] de –NT seguida de vocal: Sant Antoni (‘Santantoni’)

.La [s] d’ ‘aquest’ si va davant d’un nom, adjectiu o un altre determinant començat per vocal:

aquesta hac, aquest avió.




.Per ampliar o reforçar matèria:




http://espaibarcanova.cat/descargas/espai/1461721_0_0.pdf

(Posar-la a la barra d'eines i funcionarà)











(Adaptat de: xtec.cat i iesantanyi.cat)

(Imatge extreta de:  llengualiteratura.wordpress.com)





EXERCICIS:



1.      Escriu quatre exemples de cadascun d’aquests fenòmens.



2.      Anomena el fenomen que es produeix en les següents paraules.
Sant Antoni, dalt, córrer, portant-la, rogle, un gat, rendir, tap, tup bullent, engullir, el dimarts, aviat, gran porc, envestir.


            3. Transcriu els sons afectats que donen nom als fenòmens de l’exercici 2.

10 comentaris:

Sheila ha dit...

Sant Antoni -sensibilització
dalt - emmudiment
córrer - emmudiment
portant-la - sensibilització
rogle - geminació
un gat - assimilació
rendir - emmudiment
tap - emmudiment
tup bullent - sonorització
engullir - emmudiment
el dimarts - sonorització
aviat - emmudiment
gran porc - sonorització
envestir - emmudiment

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Sheila,

M'anoto el teu treball. Gràcies per participar.

Algunes paraules tenien més d'un fenomen.

JM.

Unknown ha dit...

1.
Sonorització:aviò
Sensibilització: aquest arbre
Emmudiment:ballar
Geminació:roble
Assimilació: enfoscar

2.
tup bullent: sonorització
Sant Antoni: sensibilització
dalt: emmudiment
córrer: emmudiment
portant-la: sensibilització
tap: emmudiment
engullir: emmudiment
el dimarts: sonorització
aviat: emmudiment
gran porc: sonorització
envestir: emmudiment
rogle: geminació
un gat: assimilació
rendir: emmudiment



CarlA G.

Anònim ha dit...

Exercici 1.

1. Sonorització:

Seguits de vocal, llevat dels sons oclusius, que al final de mot o davant pausa s'ensordeixen: despatxar.
Davant de consonant sonora: got de vi.
Entre vocals: àvia.
Darrere de vocal o consonant no oclusiva ni nasal: abril.

2. Assimilació:

Labialització: envair.
Dentalització: dental.
Palalització: el xec
Velarització: angula

3. Gemmació: innecesari, espatlla, estable i contable.

4. Emmudiment: aquest, prestar, els sastres i camp.

5. Sensibilització: aquesta, Sant Esteve, aquest arbre i amagant-la.

Anònim ha dit...

Exercici 2.

Sant Antoni: sensibilització i dentalització.
Dalt: emmudiment.
Còrrer: emmudiment.
Portant-la: sensibilització i emmudiment.
Rogle: gemmació.
Un gat: velarització (assimilació).
Rendir: dentalització i emmudiment.
Tap: emmudiment.
Tup bullent: sonorització i emmudiment.
Engullir: velarització (assimilació).
El dimarts: dentalització i emmudiment.
Aviat: sonorització.
Gran porc: labialització (assimilació).
Envestir: labialització (assimilació) i emmudiment.

Anònim ha dit...

En portant-la i tup bullent, a més, es produeixen dentalitzacions.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Sheila,

Correcte.

Dos positius però compte: avió.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Paco,

A la sonorització tens errors, a "àvia".

Gemminació no "gemmació".

La resta bé.

Tres positius.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Paco,

L'exercici 2 és correcte.

Un positiu més.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Paco,

Cert, hi ha paraules amb diversos fenòmens consonàntics.

Bé!

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;