divendres, 16 de novembre del 2012

Faltes que es repeteixen contínuament (2). Adreçat a tot l'alumnat.




INCORRECTA---------CORRECTA

nèixer----------------------néixer (porta accent obert. Revisa l'accentuació a la 'e' i les excepcions)
en que----------------------en què (Preposició + què sempre accentuada: de què, a què...)
surtir-----------------------sortir (va en 'o')
descarregarme------------descarregar-me (després de l'infinitiu hi ha un pronom que se separa)
cambiem-------------------canviem (ena i ve baixa)
per el-----------------------pel (contracció de 'per+el': pel. Les altres: al, del, cal...)
llegin-----------------------llegint (els gerundis acaben amb -nt)
conectar--------------------connectar (i derivats doblen la ena)
tambè-----------------------també
tan---------------------------tant (equival a 'tanto' castellà)
desde------------------------des de (separat en català, en castellà va junt. Cal tenir-ho ben clar)
infantessa-------------------infantesa (porta una essa perquè només la doblen els noms d'ofici femenins)
continuament--------------contínuament (en castellà seria sobreesdruixola)
sicològiques---------------psicològiques (porta 'ps' perquè ve del grec)
aborrit----------------------avorrit (revisa la regla de la ve baixa)
disfrutar--------------------gaudir ('disfrutar' és un castellanisme molt arrelat en l'oralitat)
degut a---------------------a causa de ('degut' només és correcte com a participi)
desprès (adv)-------------després (adverbi de temps. 'Desprès': verb desprendre o generós
maravellós----------------meravellós (de 'meravella')
montanya-----------------muntanya
si (afirmació)------------sí (accent. Si no en porta expressa condició)
mòlt (quantitat)---------molt ('Mòlt' és el participi del verb 'moldre'. Revisa l'accent diacrític)
enrrera-------------------enrera (acaba en -e. Si no la saps escriure posa 'endarrere')


(Fotografia: Maria Rosa Corretgé. Els fundadors de Lleida. Indibil i Mandoni)


!!EXERCICIS:

1-Redacta deu oracions amb paraules d'aquesta fitxa que escriguis malament.

2-Aporta quatre faltes amb la seva correcció i comenta per què t'equivoques.

6 comentaris:

Unknown ha dit...

1r Exercici

L'altre dia vaig estar corrent pel carrer.

Llegint aquest exercici em vaig adonar de que faig moltes faltes.

El color de la meva jaqueta s’ha desprès sobre la tela.

M’agrada molt anar a fer senderisme per la muntanya.

¿Vols connectar el televisor? Ara ja no hi posen res bo.

Vam quedar en què ella m’acompanyaria a la botiga.

¿¡ Renoi, i tot això és a causa de de les retallades!?

¡Déu n'hi do! Has mòlt les espècies equivocades

Cap a enrere que et xocaràs amb mi

Des de sempre, n’hi ha coses que cal que canviïn

2n Exercici

Incorrecta ----------- Correcta

Casi ------- Quasi (Castellanisme)

N’hi ha moltes guitarres----------------- Hi ha moltes guitarres (N’ s’utilitza com un pronom per substituir el subjecte)

Masa -------- Massa (Castellanisme)

Tinc que ------------------ he de ( la costum de parlar castellà i traduir-ho al català)

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Noel,

Et corregeixo els errors:

adonar que (el 'de' cau), cap enrere que xocaràs...

La resta tot correcte. Tens dos positius.

Pots seguir fent exercicis i milloraràs.

Salutacions.

JM.

lauraverabonilla ha dit...

Laura Vera Bonilla 2n Batx D

1-Redacta deu oracions amb paraules d'aquesta fitxa que escriguis malament.

1. El nen va néixer a l'hospital de Terrassa.
2. Se'n va anar aviat de la festa perquè estava avorrit.
3. Van gaudir d'un dia de muntanya.
4. Seria meravellós que tots fossin més empàtics.
5. Des de fa un mes viu al barri.
6. Em vaig adonar que era una bona manera de descarregar-me de tots els meus problemas.
7. Després de treballar tant va rebre molt prestigi.
8. Va sortir per la porta molt enfadat.
9. Li van fer llegir deu pàgines del llibre.
10. Va demanar al professor que li canviés l'examen.

2-Aporta quatre faltes amb la seva correcció i comenta per què t'equivoques.

Correcta ---------------------- Incorrecta

Sortirem ---------------------- surtirem (ho escric com sona)
A més a més ------------------ Ademés (per influència del castellà)
Adonar-se --------------------- donar-se compte (per influència del castellà)
A l’endemà -------------------- al endemà (ho escric com sona)

Unknown ha dit...

Exercici 1:
- Ahir va néixer la filla de la veïna de baix, es molt bonica.
- No ni tinc ni idea en què consisteix el treball de recerca.
- No tinc Internet, per això no he pogut connectar-me.
- Tinc els apunts que necessites, si vols també et puc donar la llibreta.
- No recordo molt sobre la meva infantessa.
- Em fa patir contínuament aquests bunyols d’espinacs.
- Sempre estic avorrit per la nit, no hi ha res en la TV.
- Hi ha que gaudir molt en la vida, mai es sap que passarà.
- A causa del retard del transport, vaig arribar tard al ortodòncia.
- Vaig trobar una moneda enrere de l’armari, quina sort.

Exercici 2:
- néixer: porta accent obert, però n’hi ha algunes excepcions. (sempre tinc problemes con l’accentuació.)
- en què: preposició + què sempre accentuada. (sempre escric ‘en que’ per castellanisme.)
- a causa de: 'degut' només és correcte com a participi. (en principi m’han ensenyat utilitzar ‘degut’ costum.)
- enrere: acaba en -e. Si no se sap escriure també pot ser 'endarrere'. (creia que s’escrivia ‘enrrere’ per la pronunciació.)

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Laura,

Tot és correcte. Només t'has equivocat en 'problemes' que porta -es.

M'anoto el teu treball en aquesta fitxa i si en vas fent més veuràs com progressaràs molt.

Una abraçada.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Ailín,

Faltes:

Exercici 1:

és molt bonica (ho és, verb 'ser'), infantesa, em fan patir, no fan res, s'ha de gaudir ('hi ha que' és castellanisme), se sap ('es sap' és una cacofonia, és incorrecte), a l'ortodòncia, darrere de l'armari.

Exercici 2:

Faltes:

hi ha algunes expressions (no pots repetir la mateixa referència a una cosa, si no hi ha una coma pel mig).

M'anoto el teu treball.

Moltes gràcies per participar i t'animo a seguir fent-ho i milloraràs en l'escriptura.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;