Més de 1.100 consumidors van fer queixes
lingüístiques el 2011
Publicat a Directe.cat, dimarts 5 de juny
del 2012
La llengua catalana en
el món del consum encara té camí per recórrer. L'any passat, el 2011, la
Plataforma per la Llengua i Consum Català van rebre més de 1.100 queixes
lingüístiques de consumidors. Són queixes sobre dèficits d ús del català
i vulneració dels drets lingüístics en l'àmbit del consum. De totes les
queixes rebudes, n'hi ha un terç que són per manca de disponibilitat
lingüística i un altre terç per manca d'etiquetatge en català. Això s'ha fet
públic en un estudi dut a terme per un
acord de col·laboració entre la Plataforma per la Llengua i Consum Català.
L'estudi també publica dades interessants
pel que fa al repartiment de les queixes per sectors. Els problemes amb
l'etiquetatge provenen majoritàriament d'empreses productores. A aquestes s'hi
han de sumar el comerç minorista i l'hostaleria, que tots tres sumen un 75% de
les queixes.
A més a més, també s'hi publica un llistat
de les empreses més denunciades, que resulten ser les empreses d'alimentació:
Unilever, Casa Tarradellas, Panrico, Nutrexpa, Nestlé i Cobega. A més
d'aquestes empreses, també n'hi ha moltes de telefonia mòbil (Samsung,
Movistar, Orange i Vodafone), Endesa i l'administració pública. Entre tots,
sumen el 30% de les queixes fetes pels consumidors.
Arran del recull de totes les queixes, la
Plataforma per la Llengua ha aconseguit que algunes marques o empreses, com ara
Bauhaus, San Miguel o Les Arenes de Barcelona, canviessin el seu comportament
lingüístic.
(Imatge extreta de: responsabilitatglobal.blogspot.com)
!!EXERCICIS:
-Llegeix aquesta notícia i realitza una aportació sobre "les queixes lingüístiques". Creus que tothom té dret a ser atès en català o sovint ens discriminen? Ara pots dir-hi la teva.
Cada aportació no ha de superar les sis línies i ha d'incloure idees noves, sense repetir el que ha dit el company o companya.
-Resumeix les idees més destacades d'aquest article.
-Aporta solucions. Què hauríem de fer per tal d'evitar que es repeteixin accions com aquesta de denunciar i entendre'ns amb l'empresari?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada