diumenge, 6 de maig del 2012

El camp semàntic. Adreçat a tot l'alumnat.


A l'hora d'escriure una historieta és bàsic realitzar una pluja d'idees i escriure tot el que et raja per la ment, tant si és útil com no, després ja decidiràs les paraules més útils. Una altra idea és pensar en un camp semàntic i començar a anotar paraules en aquell entorn lèxic que pots o no utilitzar.

Per un altre costat, a més lectura i vivències es té més imaginació. Si per exemple, llegim la premsa a diari o de tant en tant, llegim novel·les, som observadors quan caminem pel carrer o anem en transport públic, així com també escoltem les notícies, veiem alguna pel·lícula o documental, a poc a poc, anirem alimentant la nostra capacitat novel·lística, tindrem idees per escriure.

En aquesta fitxa conrearem algunes d'aquestes idees per tal que et sorgeixin idees, però, vinga a escriure, no te les deixis escapar!


(Fotografia de: Josep Maria Corretger)



!!EXERCICIS:


1-Explica què és un camp semàntic.

2-Escriu com a mínim dues paraules amb el seu camp semàntic.

3-Imagina't que et perds pel bosc o una illa i et trobes tot/a sol/a. Què t'emportaries per sobreviure i per què?

4-Anomena el títol de cinc pel·lícules, el nom del director i l'any, on aparegui un bosc o una illa com a eix vertebrador de la història.

5-Cerca una notícia curiosa de la premsa escrita i realitza un petit resum. Justifica per què has escollit aquesta i no una altra.

6-T'agrada deixar fruir la teva imaginació i escrius? Per què?

7-Redacta una narració en la qual aparegui una mainadera, una casa, un bosc, l'amor. Primer de tot realitza una pluja d'idees i escriu tot allò que et vingui a la ment i llavors escull o destria allò que no et servirà per la historieta.

12 comentaris:

Hajar Kattar ha dit...

EXERCICIS:
1-Explica què és un camp semàntic.
Un camp semàntic és l'agrupació de paraules que tenen un significat semblant o que es refereixen a un mateix tema.
2-Escriu com a mínim dues paraules amb el seu camp semàntic.
Peçes de Roba: camisa, pantaló, abric, jersei...
Esports: Futbol, basquet, tenis...
Materies Escolars: Educació física, plàstica, Matemàtiques..
Llengües: Català, castellà, anglès, àrab, xinés...
Països: Marroc, Xina, Francia, Grecia...
Rius: Ebre, Guadalquivir, Danubi, Nil...
Muntanyes: Everest, Qogir, Kangchen6, Annapurna...
Flors: Rosa, Margarida, Tulipá, Gira-Sol...
Electrodomèstics: Nevera, Microhones, Forn, Rentadora..

3-Imagina't que et perds pel bosc o una illa i et trobes tot/a sol/a. Què t'emportaries per sobreviure i per què?

Jo em portaria: Aigua, menjar, roba còmoda, mantes, llibres...
Me'n portaria això perque crec que és l'ho necessari, ja que no fa fata portar-me res més per sobreviure, els llibres per llegir i entretenir-me.

-Anomena el títol de cinc pel•lícules, el nom del director i l'any, on aparegui un bosc o una illa com a eix vertebrador de la història.

Mirrors: Alexandre Aja, 2008.
Viernes 13: Marcus Nispel, 2009.
El espantapajaros: Jerry Schatzberg, 1973
Perdidos en el bosque: Terry Ingram, 2009.
La mujer del bosque: Álvaro Robles, 2009.
The Twilight Saga: Breaking Dawn: Bill Condon, 2012

Hajar Kattar ha dit...

5-Cerca una notícia curiosa de la premsa escrita i realitza un petit resum. Justifica perquè has escollit aquesta i no una altra
-He escollit aquesta notícia, principalment per que jo sóc del FCB. També perquè aquesta notícia ens ha afectat a tots, perquè era un bon entrenador i el trobarem a faltar.
RESUM:
Pep Guardiola, l'entrenador del Barça, passats uns dies va anunciar que deixaria de ser entrenador dels jugardors del futbol club barcelona, es creu que el que el subsituirà per a la pròxima temporada serà TITO VILANOVA, Tito es un gran amic del Guardiola i li té molta confiança. Directors, presidents i sobre tot els jugadors van fer una gran celebració per acomiadar-se d'ell i per agrair-li els 4 anys junts i tot l'esforç que ha fet amb ells.

6-T'agrada deixar fruir la teva imaginació i escrius? Per què?

Jo, a vegades quan no tinc res a fer, començo a escriure, escric contes juvenils, molts d'ells inspirats en la realitat. Crec que la imaginació es molt bona i també perque m'agrada molt escriure.

7-Redacta una narració en la qual aparegui una mainadera, una casa, un bosc, l'amor. Primer de tot realitza una pluja d'idees i escriu tot allò que et vingui a la ment i llavors escull o destria allò que no et servirà per la historieta.

En Joan: NEN DE 8 ANYS
Lluis: Pare d'en Joan
Carla: MAINADERA
Laura: Mare d'en Joan.
El bosc, del Pinar.
En Pep, és l'estimat de la MAINADERA.
Sopar: Celebració dels 9 anys que portaven junts la Laura i en Lluis.

-Tornem a les 12 del vespre, ¡Porta't bé Joan! -Va dir la Laura.
-No us preocupeu, ens ho passarem mot bé aquesta nit, Oi que sí Joan? -Va dir la Carla.
Aquella, nit els pares d'en Joan havien sortit a sopar per celebrar els 9 anys, que portaven junts. En Joan el seu unic fill, es va quedar amb la Carla, la nova mainadera.
-Que vols que fem? -Va preguntar la Carla.
-Jo vaig a la meva habitació, tu fes el que vulguis.-Va aclarir el Joan.
El Joan li costava molt relacionar-se amb els demés, sobre tot si eren desconeguts.
De sobte, s'assentiren cops a la porta, la Carla es va apropar i va obrir-la.
Era en Pep, l'estimat de la Carla.
-Que bé! -Va dir la Carla.
-M'ha costat molt trobar la casa. -Va explicar el Pep.
Aquella nit, era DIMARTS 13, mentre en Joan jugava a la seva habitació amb la PlayStation 3, la Carla i en Pep veien una pel•lícula. Però de cop les llums es van apagar, la PlayStation d'en Joan es va apagar. Es van espantar, però en Pep es hi va dir que es tranquilitzessin, que ell aniria a revisar les llums d'afora. Van passar 10 minuts i en Pep no arribava, llavors la Carla el va sortir a bucar van passar uns altres 10 minuts i la Carla no arribava, en Joan era un noi molt valent llavors va decirdir anar-los a buscar.
Va començar a buscar, però es va perdre per el bosc, no sabía a on anar... De cop s'he sentiren unes veus, en Joan va començar a tremolar de la por. Llavors, va començar a còrrer, sense saber cap a on anava, però ell seguia corrent, però de cop es va parar. Va veure una llum, com si fossin els fars d'un cotxe, llavors va començar a còrrer per tal de demanar auxili a aquells del cotxe. Quan va arribar, no hi havia res. En Joan, es va espantar tat que es va desmallar, quan va obrir els ulls es va trobar a l'hospital, amb la cara plena de sang...
Que havia passat aquella nit? Un misteri que fins ara ningú l'ha pogut resoldre.

Corretger, t'ho he posat per parts perquè no m'ho deixava penjar-ho tot a la vega ja que superava el màxim de caràcters.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Hajar!

Moltes felicitats per gran treball i esforç que has fet, ja no sols de deixar fruir la imaginació!

Has escrit una història fantàstica, molt maca!

Segueix així campiona!

Una forta abraçada i moltes gràcies per participar al blog.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Hajar!

Ara et corregeixo les faltes que he vist per tal que vagis perfeccionant la teva escriptura. D'entrada està molt ben escrit tot el text, però sense voler per potser fer-ho més ràpid has fet alguna falta de descuit.

Són aquestes:

França, què havia?, espantar tant, córrer, se sentiren, m'emportaria, únic, sabia, perquè, què vols?, jugadors, els altres ("demés" és castellà), és qui..., Futbol Club Barcelona, substituirà, és un gran.

Repeteixo i no em cansaré de dir-ho, has fet una feina excel·lent i cap problema per publicar-ho en dos missatges.

Segueix esforçant-te que la fe serà recompensada.

N.B. Si algú participa en aquesta fitxa no pot copiar cap pel·lícula.

JM.

Nadia Casanovas Viera ha dit...

EL CAMP SEMÀNTIC.

EXERCICIS:

1-Explica què és un camp semàntic.

Un camp semàntic és l'agrupació de paraules que tenen un significat semblant o que es refereixen a un mateix tema.

2-Escriu com a mínim dues paraules amb el seu camp semàntic.

Esports: Futbol, basquet, tenis, voleibol, baló ma...
Matèries: Educació física, plàstica, matemàtiques, català, castellà, educació física...

Països: Marroc, Xina, França, Grècia...
Mitjans de transport: Cotxe, bici, moto, autobús, metro ferrocarril...
Flors: Rosa, Margarida, Tulipa, Gira-sol, Clavells...
Electrodomèstics: Nevera, Microones, Forn, Rentadora..
Rius: Ebre, Guadalquivir, Danubi, Nil...
Roba: camisa, pantalons, abric, jersei, jaqueta...

Llengües: Català, castellà, anglès, àrab, xinés, francès, italià...

Muntanyes: Everest, Qogir, Kangchen6, Annapurna...



3-Imagina't que et perds pel bosc o una illa i et trobes tot/a sol/a. Què t'emportaries per sobreviure i per què?

Jo em portaria: Aigua, menjar, roba còmoda, mantes, bambes de muntanya o botes d’aigua que siguin còmodes, un encenedor per fer foc, una llanterna per poder veure per la nit y una mochilla.
Me'n portaria això perquè crec que és ho necessari per poder estar uns dies perdut, ja que no fa falta portar-me res més per sobreviure, no m’emportaria res per entretenir-me perquè gastaria el temps en intentar trobar el poble o la ciutat més propera al lloc on m’he perdut.
Però això m’ho emportaria en cas de no tindre mòbil, si tingues mòbil el faria es trucar a algun amic, amiga o a la policia, a algú que hem pogués trobar.


-Anomena el títol de cinc pel•lícules, el nom del director i l'any, on aparegui un bosc o una illa com a eix vertebrador de la història.

Mirrors: Alexandre Aja, 2008.
Viernes 13: Marcus Nispel, 2009.
El espantapajaros: Jerry Schatzberg, 1973
Perdidos en el bosque: Terry Ingram, 2009.
La mujer del bosque: Álvaro Robles, 2009.
The Twilight Saga: Breaking Dawn: Bill Condon, 2012

Ángel ha dit...

Exercici 1: Un camp semàntic és un grup de paraules en que els seus significats estan relacionats.

Exercici 2: Arbres: Pi, roure, roser, oliveres, pinassa, avet, alzina, castanyer, plàtan, faig, càdec, carrasca, oma, llentiscle, surolí, lledoner, teix, grèvol.
Esports: Futbol, bàsquet, Hockey, voleibol, ciclisme, gimnàstica, tenis, pàdel, ball, tenis taula, rugby, motociclisme, bàdminton, natació, atletisme, handbol, esquí, golf, waterpolo, surf.

Exercici 3: Jo m’emportaria roba per no anar despollat, ni agafar fred, foc, per escalfar-me i cuinar, menjar i aigua, per agafar energia i hidratar-me, i una pilota per no avorrir-me.

Exercici 4:
- Náufragos: 1943, Hitchcock.
- El lago azul: 1980, Randal Kleiser.
- Náufrago: 2000, Robert Zemeckis.
- Aventuras de Robinson Crusoe: 1952, Luis Buñuel.
- Los Robinsones de mares del sur: 1960, Ken Annakin.

Exercici 5: Un os rentador li arrenca el penis a un rus de 44 anys, mentre l’intentava violar.
Bibliografia: http://ayguaviva.com/noticies/41-notes-curioses/1560-un-mapache-le-arranca-el-pene-al-hombre-que-intentaba-violarlo-.html

Exercici 6: No m’agrada gaire perquè és triga molt i no m’entusiasma ni m’ho passo bé.


Exercici 7: Hi havia una vegada una mainadera, amb una mare maligne, vivien en una casa en mig del bosc, la mare obligava a la seva filla a treballar i treballar, això o feia perquè ningú veies la seva bellesa i no és pogués convertir en model de bikinis, perquè era el seu somni i li feia ràbia que la seva filla aconseguís el somni que ella no va aconseguir per lletja, tot d’una un dia mentre la noia estenia la roba un príncep que anava amb un cavall la va beure, el príncep va parar, i li va dir:
- com una noia tan maca treballant tant.
La noia va respondre:
La meva mare m’obliga perquè té gels de mi i del meu cos.
El príncep ho va entendre i se la va endur a palau, és va casar amb ella, i la mare gelosa va dir:
- No és pot casar perquè jo sóc la mare i jo divideixo el que fa la meva filla.
Se la va endur la seguretat del castell, la noia va aconseguir ser model de bikinis i ella i el príncep van ser feliços per sempre.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Nàdia!

La definició és correcta però sembla un pèl copiada, cal explicar amb les teves paraules sempre.

Els camps semàntics són correctes. Bona feina!

L'exercici tres també està bé però té faltes:

m'emportaria, motxilla, crec que és necessari, em pogués.

L'activitat quatre també està ben feta, però si les volies fer totes te'n falten tres.

Gràcies per participar i m'anoto el teu treball al blog.

JM.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Ángel!

Molt bon treball i imaginació per l'exercici 7.

Et corregeixo faltes:

despullat, ós rentador? (formiguer, potser), gelos, es pot, biquini.

Moltes gràcies per participar de nou. M'anoto la feina.

JM.

Rubén Arjona ha dit...

1-Què és un camp semàntic? Un camp semàntic és un conjunt de paraules englobades per una de sola.
EX. Vehicles:cotxe, moto, bici, vaiell.

2-Escriu dues paraules amb el seu camp semàntic.
Esports:fútbol,basquet,tennis,ping pong.
Mobiliari:armari,taula,cadira,llit.
Màquines:pc,televisio,mp4.

3-Imaginat que et perds tot sol per un bosc o una illa.Que te'n portaries.
Primer un quit de supervivencia, la meva novia, un cotxe per anar d'un lloc a altre de la illa o del bosc i no anar caminant i el meu gos per que am el seu olfacte trobariem animals per menjar.

4-Anomena el titol de cinc pel.licules e¡el nom dl director i l'any en les que surt un bosc.
Crepusculo Stephenie Meyer 2009
Bambi David Dodd Hand 1942
La historia interminable Wolfgang Petersen 1984
Battleship Peter Berg 2012
Lluna nova Stephenie Meyer 2010

5-Cerca una noticia curiosa de la premsa. I justifica pequè as escollit aquesta i no una altra.
El altre dia a terrassa pel matí un grup de escombriaries que aneven recollint la broça dels cubells dels carrers en un dels cubells es van trobr uns ossos molt extranys creuen que de procedecia humanano ho saven segur però ho estan investiga.
He agafat aquesta noticia perque em sembla curios que és trobin uns ossos que semblen de persona a les escombreries.

6-T'agrada fruir la teva imaginació escrius?per què? A mi no m'agrada fer fruir la meva imaginació nomes escric quan o crec necessari perque escriure em cansa i m'avorreix.

7-Redacta una narració en la que surti una casa una mainadera i l'amor.


Hi havia, una vegada un nen que és deia Pau, en Pau era molt bó jugant a fútbol llavors ell va arribar molt lluny en el món del fútbol quan és va casar es va comprar una casa al bosc en aquella casa no havia estat habitada desde feia temps però ell convençut que erea una casa preciosa la ve comprar al poc temps en Pau i la seva dona van tenir un precios fill i com en Pau estava oupat jugant a fútbol amb el seu equip i sempre marxava de viatge i la seva dona erapilot d'avió doncs no és podien encarregar del seu fill llavors van contractar una mainadera que semblava una bruixa de lo lletja que era la pobre donael cas esque aquell dia no hi havia ningú a casa nomes la mainadera i el petit nen que tenia 10 anys i la mainadera va deixar jugant al nen a fútbol al bosc i es va anar a fumar-se un cigarret ja que hi havia una norma de no poder fuma al bosc i quan la mainadera va tornar no estaba el nen uns diuen que el diable s'el va enportar altres que va caure i va morir enterrat i d'altres que el nen es va esfumar sense cap senyal.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Rubén!

Molt bona feina, però cal que revisis les faltes, hem d'intentar escriure a consciència, sense fer errors.


Aquestes són les principals a revisar:


futbol (és aguda), televisió, ping-pong, supervivència, xicota, perquè amb, trobaríem, nostícia, has escollit, procedència humana, ho saben, investigant, curiós, es trboin, escombraries, només, es deia, bo, es va casar, des de, estranys, el lletja, pobre dona (posar coma), fumar, estava, emportar.

Gràcies per participar i pots seguir fent-ho perquè milloraràs i augmentaràs les notes.

JM.

moha ahmitti ha dit...

EL CAMP SEMÀNTIC

1.Explica què és un camp semàntic.
Un camp semàntic és un grup de paraules que tenen relació en els seus significats.
2.Escriu com a mínim dues paraules amb el seu camp semàntic.
La construcció:habitatge,pis,mansió,masia,torre.
La roba:samarreta,mitjons,jersei,barret,jaqueta,anorac,guants.
3.Imagina't que et perds pel bosc o una illa i et trobes tot/a sol/a. Què t'emportaries per sobreviure i per què?Doncs si estic perdut en una illa o un bosc, doncs em alimentaria amb els fruits que hi han en els arbres o si vull on viure o on dormir doncs buscaria alguna cova per amagar-me per dormir.Per què aquesta és la única manera de sobreviure si no que faries.
4.Anomena el títol de cinc pel·lícules, el nom del director i l'any, on aparegui un bosc o una illa com a eix vertebrador de la història.
CREPÚSCULO: Director: Catherine Hardwicke.
EL SECRETO DEL LIBRO DE KELLS: Director: Tom Moore, Nora Twomey.
WINNIE THE POOH: Director: Stephen J. Anderson, Don Hall.
CAMPANILLA: Director: Bradley Raymond.
LAS CRÓNICAS DE NARNIA: EL LEÓN, LA BRUJA Y EL ARMARIO: Director: Andrew Adamson.
5.Cerca una notícia curiosa de la premsa escrita i realitza un petit resum. Justifica per què has escollit aquesta i no una altra.
Un lladre de joieries fa una tenda a la seva mare per vendre les joies robades. La claustra del local és el colofó a una operació que es va desenvolupar al febrer contra una banda de butroneros que donaven cops a joieries de diferents zones d'Espanya.
6-T'agrada deixar fruir la teva imaginació i escrius? Per què?
Sí, perquè quan tinc moltes idees les escric ràpidament per no oblidar-me.
7-Redacta una narració en la qual aparegui una mainadera, una casa, un bosc, l'amor. Primer de tot realitza una pluja d'idees i escriu tot allò que et vingui a la ment i llavors escull o destria allò que no et servirà per la historieta.
Hi havia una vegada, una mainadera que estava cuidant 3 nens petits en una casa en el bosc. Un dia la mainadera tenia que sortir comprar i recollir bolets al bosc i no podia endur els nens petits, i al final els va deixar a casa sols. Quan la mainadera va sortir de casa, quan va passar un temps va venir a tocar a la porta de la casa on hi havien els nens un llop que tenia molta gana, va obrir la porta de la casa i va agafar els nens petits que estaven plorant, de sobte va vindre la mainadera i va veure el llop sortint de casa seva amb un sac que tenia dins els nens petits i cridaven molt fort fins que va vindre corrents un cavaller amb un cavall blanc i va agafar el llop amb el sac i la mainadera en veure el cavaller estava molt contenta per que el cavaller va salvar la vida als nens petits. Fins al final la mainadera es va enamorar amb el cavaller i van tenir una bona vida junts amb els nens petits.

Josep Maria Corretger Olivart ha dit...

Hola Mohamed!

Molt bona feina. Hauries de separar els enunciats de les respostes i de cada activitat per tal de facilitar la lectura.

Et corregeixo les faltes.

m'alimentaria, fruits que hi ha, perquè, botiga, la causa del robatori, butroners.

Gràcies per participar de nou al blog i pots seguir.

JM.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;