dilluns, 14 de maig del 2012

Formes dels pronoms. Adreçat a tot l'alumnat.







Els pronoms poden aparèixer davant del verb i darrere del verb. En totes dues posicions s'apostrofen quan hi ha una forma verbal que comença o finalitza amb vocal.

EM: em canso, m'estiro, va rentar-me, dóna'm.

ET: et lleves, t'agafa, va admirar-te, asseure't.

ES: es menja, s'acosta, va mirar-se, asseure's.

ENS: ens veu, ens mira, va portar-nos, dóna'ns.

US: us veig, us observo, va trobar-vos, va veure-us.

EL: el trenca, l'escombra, va mirar-lo, trencar-lo.

LA: la repara, la compra, l'escolta, va admirar-la.

ELS: els compra, els dóna, amagar-los, mira'ls.

LES: les regala, les pinta, va etzivar-les, compra-les.


Recorda:

.L'article LA no s'apostrofa quan la forma verbal comença per  I, U, HI, HU àtones.

(Si tens dubtes revisa la fitxa de l'apòstrof).


.També s'apostrofen els pronoms febles combinats:

-SE + EM:  se'm trenca, se'm desfà a les mans.

-ME + EL: me'l pren, me l'acosta.

-TE + EL: te'l regala, te l'amaga.

-SE + EN: se'n va, se n'acosta.

-SE + EL: se'l troba, se l'arregla.


Adaptat de: Diversos, (2008). Llengua catalana i literatura 2n ESO, Projecte 3 Punt 16, Cruïlla, Barcelona.

(Imatge extreta de: Baby, you're a firework)



!!EXERCICIS:

-Escriu oracions on els pronoms febles adoptin diverses posicions per als pronoms: em, et, es, ens, us, el, la, els, les.

-Redacta una ordre per a cada oració.

1. Ella em mira.
2. Ell l'admira.
3. Ell ens empenta.
4. Ella els observa.
5. Ell et colpeja.
6. Ell el cerca.
7. Ella en regala.
8. Ell el pinta.
9. Ella em renta.
10. Ell l'estira.
 


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;