diumenge, 9 de juny del 2019

Entrevista a una estrella del rock: Little Steven. Comprensió lectora. Adreçat a 3r i 4t d'ESO

En el nostre recorregut, ens aturem en una estrella del rock. Little Steven, o Miami Steve, com l’anomena Bruce Springsteen. Un referent dins del rock i soul, i mà dreta dels millors discos de Bruce. En els darrers anys, s’ha acostat molt per Catalunya a realitzar concerts. Veiem que ens comenta en aquesta entrevista i treballem alguns aspectes a través d’aquesta.


Little Steven:

"Vull alliberar la gent de la tensió política"

El guitarrista de l'E Street Band presenta a Razzmatazz el seu primer disc en solitari en 18 anys, 'Soulfire', acompanyat pel seu grup, The Disciples of Soul.


Jordi Bianciotto
Barcelona - Dimecres, 06/12/2017


                              Little Steven, el passat 8 de juliol al festival Cruïlla. FERRAN SENDRA

Feia 18 anys que Steve Van Zandt, Little Steven, guitarrista de l'E Street Band de Bruce Springsteen, no publicava un disc sota el seu nom, i 'Soulfire', llançat la passada primavera, el mostra cara a cara amb les seves essències mitjançant material nou i, sobretot, versions de cançons seves interpretades en altres temps per altres veus. Després de passar aquest estiu pel Cruïlla BCN, Little Steven actua aquest dijous a Razzmatazz (21.00 hores), acompanyat per la nova versió de la seva banda, The Disciples of Soul.

Què el va fer decidir-se a tornar a gravar pel seu compte?
No estava planejat, però en l'estiu del 2016 un promotor a Londres em va fer una proposta. Jo anava a participar en la festa de 80è aniversari de Bill Wyman i em va dir: "aquesta mateixa setmana suma un festival de blues a Londres, per què no juntes la teva banda de nou i véns a tocar?". I, bé, va ser una bonica sorpresa retrobar-me amb la meva antiga música. Crec que aquest material té un valor en el món modern, perquè no hi ha ningú que soni així. Vaig gravar el disc molt ràpid, sis setmanes, perquè tenia una gira per Austràlia amb Bruce, i per això vaig decidir centrar-lo en versions, de mi mateix i d'una altra gent. M'ho vaig prendre com una oportunitat per presentar-me de nou davant el públic com a artista i per anar a les meves arrels, al soul, el doo-wop, el blues ... Aquesta és la història, amic.

Hi ha una atmosfera d'excitació en aquestes cançons.
Crec que és perquè vam començar a tocar-lo primer en directe, a l'inrevés del que és habitual. Copsar el so de la banda en directe ha estat sempre el meu objectiu com a productor, ja en el mateix àlbum 'The river', per exemple. M'agrada sonar així, perquè així era la música que escoltava per la ràdio i amb la qual vaig créixer.

Diria que aquest disc és el reflex d'una identitat sonora de New Jersey?
Sí, d'aquest so que vam crear amb Southside Johnny and The Asbury Jukes, allà on el rock es troba amb el soul, amb metalls d'una banda i també guitarres. Llavors era una combinació nova i crec que segueix sent bastant original. La gent que ve als concerts veu aquí les meves influències però també la història del rock'n'roll a Amèrica.

En el disc hi ha cançons que va gravar amb Southside Johnny o Gary US Bonds. És també un homenatge a aquests herois personals?
Sí, sí, és clar, és un homenatge a ells, amb molta gratitud, especialment cap Southside Johnny, que ha mantingut la meva música viva durant molts anys.

Aquells primers àlbums de Southside Johnny, que vostè va produir, són claus en aquesta història, potser en particular el primer, 'I do not want to go home', de 1976, amb col·laboradors com Ronnie Spector, Lee Dorsey, Clarence Clemons ...
Un disc molt important, el meu debut com a productor. De nou, aquí es tractava de capturar les nostres arrels i influències, i ho vam fer traient a Ronnie Spector de la jubilació, ja Lee Dorsey, i aquest esperit el vam mantenir en el següent treball [ 'This time it' s for real ', 1977], al que reformem a The Coasters, i a The Drifters, i a The Satins ... Sempre teníem molt present retre homenatges a aquests herois i dir-li a la gent que seguien en forma.

Abans deia que 'Soulfire' li permetia presentar-se de nou davant el públic. Tem que s'hagin oblidat els seus discos dels anys 80 i 90?
Bé, hi ha tota una generació nova aquí; després de 20 anys o més no pots esperar que la gent es recordi de tu, així que he assumit això com un primer disc i una primera gira. Amb una gran banda i un gran so: és com fer un concert d'estadi en un club.

"Bruce i jo podem tocar cada un l'estil de l'altre, però l'E Street Band és un grup de rock i el meu és més aviat soul"


Diria que Bruce Springsteen va exercir una influència en aquells primers discos en solitari, o potser l'efecte va ser mutu?
Tots dos vam créixer a la mateixa zona en la mateixa època i teníem les mateixes influències. És difícil d'explicar, perquè Bruce i jo podem tocar cada un l'estil de l'altre, però bàsicament la E Street Band és un grup de rock i el meu és més aviat soul. Sí que hi va haver una gira de l'E Street Band amb metalls ( 'Tunnel of love express tour', 1988), però la banda consisteix en set tipus, mentre que la meva és més gran, fins a 16, amb metalls, coristes ... Tot i que les arrels són les mateixes: el mateix gospel, el mateix soul ...

Com veu ara els seus primers treballs, 'Men without women' (1982) i 'Voice of America' (1984), que va gravar en els últims anys de la seva primera etapa amb la E Street Band?
Vaig tornar a escoltar-los de cara a aquesta gira i m'agraden. Cada un és diferent, la qual cosa no va ser molt intel·ligent en el seu dia si es tractava de construir una carrera. Però en aquells temps jo estava completament obsessionat amb la política i el primer que em sortia eren les lletres, mentre que la música era com una banda sonora. Però estic orgullós d'aquests discos. Diria que ara el so del grup tendeix a recuperar el del primer.

¿I ja va deixar d'estar obsessionat amb la política?
Bé [riu], en els 80 sentia que necessitava denunciar moltes coses que estaven passant entre bastidors, ja fos sobre el meu país o sobre qüestions com Sud-àfrica. Però ara és molt obvi el que està passant. Jo ja no he de explicar-li a ningú qui és Donald Trump, ell s'explica per si mateix! Així que ara tant el meu disc com els meus concerts van de música, simplement. El que vull és alliberar la gent de la tensió política. La gent està picada per la política, 24 hores al dia i set dies a la setmana. A Estats Units tot és política, política, política. El meu propòsit en aquesta gira és alliberar-nos d'això: som uns tipus tocant dues hores, potser dues i mitja, i gaudint d'un ampli espectre de música.

"Avui és molt obvi el que està passant. Jo ja no he de explicar-li a ningú qui és Trump. Ell s'explica per si mateix!"

En els seus concerts interpreta 'I am a patriot', una cançó seva que Jackson Browne va adaptar i en la qual defensa la idea de comunitat més enllà de ser d'esquerres o de dretes. Sí, reflecteix el missatge del concert, que no va de partits ni de política: va de ressaltar les coses que ens uneixen, de guarir, d'unir a la gent i donar-li energia per enfortir les seves vides en una època en què el món està boig , cada dia una mica més. Reforçant la noció d'un espai compartit, de la solidaritat ...

En les últimes setmanes ha inclòs en els seus repertoris una cançó de Tom Petty, 'Even the losers'.
Estic obrint els concerts amb ella com una forma de mantenir viva la seva memòria. He sentit molt de prop la seva pèrdua, érem amics, em va agafar totalment per sorpresa. Crec que va ser un artista que no va aconseguir tota l'atenció que mereixia. Aquesta cançó és la meva preferida. Això és tot.

Bruce i la E Street Band segueixen sent un fenomen popular, una atracció d'estadis. Veu al grup seguint en aquesta direcció en el futur?
L'artista no tria els llocs en els quals actua, sinó que això ve determinat pel mercat. Anem sempre on sigui necessari. Ara jo estic tocant en clubs i teatres petits. Si algun dia això creix anirem a locals més grans. Però serà el mateix xou, el millor que puguem fer.

Tenim a Bruce a Broadway fins al juny del 2018, hi ha plans de tornar a treballar amb ell?No ho sé, tot això ara mateix està en l'aire. Veurem quant de temps vol seguir amb aquests recitals en solitari. Jo espero que a partir de l'any que ve, cada estiu, es pugui veure en directe o bé a Little Steven & The Disciples of Soul o Bruce Springsteen & The E Street Band, un o altre. També espero fer una altra sèrie de televisió després del final de 'Lilyhammer'.

Després del concert del passat juliol al festival Cruïlla BCN, què espera als seus seguidors a Razzmatazz?
Els festivals són divertits però les sales et permeten comunicar-te amb un públic que està al 100% per tu. Serà un concert més personal, amb un altre tipus de comunicació.


(Imatges extretes de: Arizona Republic, Spin)

(Entrevista extreta de: edició digital de «El Periódico de Catalunya»)

(Entrevista realitzada per: Jordi Bianciotto. Fotografia de l’entrevista per: Ferran Sendra)


EXERCICIS:

1. Presenta en un màxim de cinc línies la figura de Little Steven segons la informació rebuda per l’entrevista.

2. Descriu el personatge entrevistat com te l’imagines.

3. A què fa referència el títol: «Vull alliberar la gent de la tensió política».

4. Per què Little Steven ha estat divuit anys sense editar cap disc? Què estava fent?

5. Què és el so Jersey?

6. De què tracta la cançó «I am a patriot» de Little Steven? Si cal, cerca-la i ajuda’t del traductor.

7. Què determina el lloc on actua un artista?

8. Quina la diferència que hi ha entre un concert en un estadi i en una sala petita segons Little Steven?

9. Realitza una presentació digital sobre el roquer Little Steven.

10. Destaca cinc aspectes essencials recollits en aquesta entrevista a mode de resum.

11. Cerca una entrevista per Internet sobre algú que t’interessi, i justifica allò que has après amb la seva lectura.

12. Cacera del Tresor:

.Què és la Teachrock?

.Què és l’Underground garage de Little Steven?

.Com relaciones «Els Sopranos» i «Lilyhammer» amb el músic?

.Quina és la tasca del productor musical?

.Per què es diu que és «la mà dreta» de Bruce Springsteen?

13. Per què l’entrevista destaca unes línies entre cometes, i que s’han assenyalat amb el color blau? Quina és la seva funció?

14. Fòrum 1: penses que amb una entrevista es pot conèixer realment millor el personatge? Per què?

15. Fòrum 2: quin és el teu artista o banda preferida? Per què? Argumenta la teva resposta.

16. Autoavalua’t: sabries realitzar una entrevista? Quins són els passos que hauries de fer? A qui t’agradaria entrevistar i per què? Raona les teves respostes.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... { /* Bordes redondeados */ border-radius: 15px;